שתף קטע נבחר

רופא בכיר שעבד תחת היס: "הציבור יודע רק חלק"

ד"ר חן קוגל, שיצא נגד ההתנהלות הפסולה במכון לרפואה משפטית, זוכר היטב את האב שלטובתו נפסקו פיצויי עתק: "הוא נלחם בטחנות רוח. עשו ממנו פסיכופת ושקרן ובסוף הוא צדק". עטרה בן-צבי, שחלקים מגופת אביה נותרו במכון, מבטיחה להמשיך במאבק: "חשוב לי שהנושא לא יירד מסדר היום"

הפצעים נפתחים מחדש: אביו של החייל שהתאבד, שזכה בפיצוי עתק בתביעה שהגיש נגד פרופ' יהודה היס ושני רופאים נוספים במכון לרפואה משפטית, ניהל מלחמה ממושכת עד שיצא הצדק לאור. ד"ר חן קוגל, לשעבר מספר שתיים במכון לרפואה משפטית באבו-כביר, זוכר היטב את המקרה. "הוא נלחם בטחנות רוח", סיפר ל-ynet על האב, "עשו ממנו פסיכופת ושקרן ובסוף הוא צדק".

 

ד"ר קוגל, שקיבל את אות אביר איכות השלטון לאחר שחשף את הנוהג של נטילת רקמות ואיברים מגופות נפטרים במכון, מספר כי "באותה תקופה התפרסמו בעיתון הפרשות הקשורות לאבו-כביר. אביו של החייל קרא בעיתון ואז הלך לברר מה קרה עם הילד שלו והתברר לו שיש רקמות שלו. כשהוא בא למכון, הוא היה מאוד נסער. זה מאוד כאב לו. הוא נלחם בטחנות רוח, כי אף אחד לא רצה לדבר איתו".

 

בשלב מסויים איבד האב את אמונו באנשי המכון והסכים להיפגש רק עם ד"ר קוגל. "אחרי שפורסם דו"ח סגלסון, טענו בעצם שהעניין נפסק. משרד הבריאות טען שלא ידע שהדברים האלו פסולים וברגע שהעניין נחשף על-ידי, הדברים הופסקו ולכן לא מגישים כתבי אישום. אבל מתברר שלקחו איברים גם לחייל אחרי דו"ח סגלסון וזה חמור שבעתיים".

 

ועדת סגלסון, שהוקמה לאחר שהתגלו מקרים שבהם נלקחו ונשמרו איברים שלא כדין, הגישה את מסקנותיה באפריל 2001. בעקבות זאת הוחלט להדק את הפיקוח של משרד הבריאות על פעילות המכון. החייל שלהוריו נפסקו פיצויים שם קץ לחייו כמה חודשים אחרי פרסום הדו"ח.

 

ד"ר קוגל, העובד כיום בחברת מד"ן לשירותי רפואה משפטית, מציין כי נפגעים רבים תבעו פיצויים מהמדינה וחלקם קיבלו סכומים קטנים יותר במסגרת הסכמי פשרה שנשארו חסויים. "במכון נעשו מעשים חמורים ביותר שרק חלק קטן מהם ידוע לציבור. המדינה משלמת היום מיליונים כפיצוי לנפגעי המעשים החמורים האלו. האחראים למעשים האלו לא משלמים דבר. להיפך". 


ליה עטרה בן-צבי עם תמונת אביה. "הסיוט ירדוף" (צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

"חורה לי שהיס מככב כשיאן השכר" 

לפני שנה וחצי ניצחה ליה עטרה בן-צבי בתביעה נגד פרופ' היס, לאחר שחלקים מגופת אביה, שנרצח על-ידי פועל שהעסיק, נותרו במכון. לאחר שעוד משפחה נחלה הצלחה בקרב משפטי נגד היס, אמרה בן-צבי ל-ynet: "יכול להיות שפרופ' היס איש מקצוע טוב, אבל הוא לא אנושי בהתייחסות שלו לאנשים - אנחנו בני אדם. חורה לי נורא שהאדם הזה ממשיך לעבוד ומככב כשיאן השכר. אני לא יודעת איך זה קורה".

 

"הסכום הנכבד יחסית שנפסק למשפחת החייל משקף את גודל הזוועה שהמשפחות האלו ובהן אנחנו, עברו", אומרת בן-צבי. "גם במקרה שלי, מדובר בפיצוי כספי, אבל הסיוט הזה ירדוף אותי עד יומי האחרון ולא אדע אם אבי הובא לקבורה בשלמותו או שמסתובבים חלקים שלו. אני לא בטוחה שניתן לעבור לסדר היום על הביזוי וההשפלה שהגופה שלו עברה - על ביזוי כבוד המת".

 

ישעיהו צינר, אביה של בן-צבי, נרצח בינואר 1995 וגופתו הועברה למכון לרפואה משפטית. שבע שנים לאחר מכן חשפה ועדת סגלסון כי חלקים מהגופה נותרו במכון. בעקבות המידע הגישה המשפחה תביעה נגד פרופ' היס, שני רופאים נוספים שנכחו בנתיחת הגופה, המכון לרפואה משפטית ומדינת ישראל. בפסק דין שניתן

במרס 2008, קבע שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי זילברטל, כי התנהלות המכון בכל הנוגע לטיפול בגופתו של המנוח לא עמדה בדרישות הדין, בין היתר משום שלא התקבל אישור כנדרש לנתיחה והופעל על אלמנתו לחץ. עוד קבע כי בנותיו ואשתו יפוצו בכחצי מילון שקלים.

 

ערעור על פסק הדין במקרה של החייל ובמקרה של משפחת ישעיהו צינר תלוי ועומד בבית המשפט העליון. עו"ד שמואל ילינק, המייצג את שתי המשפחות, אמר ל-ynet: "מדובר בפסק דין חשוב. המאבק היה ממושך מאוד והדיון בבית המשפט התנהל במשך שנים".

 

בן-צבי ממשיכה במאבק. "חשוב לי שהנושא לא יירד מסדר היום ואני מקווה שהערעור שלנו יסתיים בצורה טובה. לא הגיע לאבי למות בצורה כזו ועוד פחות שינהגו בגופתו כך. הוא היה ניצול שואה, ציוני במלוא מובן המילה ולא הגיע לו שהמדינה שכל כך נלחם עבורה ואהב אותה תתייחס אליו בצורה כזאת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
פרופ' היס. "האחראים לא משלמים דבר"
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: שרון בנטוב
ד"ר חן קוגל. "האב נלחם בטחנות רוח"
צילום: שרון בנטוב
ישעיהו צינר. חלקים מגופתו נותרו במכון
צילום: אבישג שאר-ישוב
מומלצים