שתף קטע נבחר

בית הנבחרים יקבע: גולדסטון חד-צדדי ולא קביל

חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים יביאו בימים הקרובים להצבעה הצעת החלטה הקוראת לנשיא אובמה ולמזכירת המדינה קלינטון להתנגד לכל דיון בדו"ח בכינוסים עתידיים בפורומים בינלאומיים. "הוא משקף היסטוריה של חד-צדדיות מצד האו"ם נגד ישראל"

בית הנבחרים האמריקני עומד להצביע בימים הקרובים על הצעת החלטה דמוקרטית-רפובליקנית הקוראת לנשיא אובמה ולמזכירת המדינה קלינטון להתנגד בצורה חד-משמעית לדו"ח גולדסטון. ההצעה ככל הנראה תעבור.

 

את ההצעה יזמו במשותף יו"ר ועדת החוץ בבית הנבחרים, הדמוקרט הווארד ברמן, וחברת הקונגרס הרפובליקנית הבכירה, אליאנה רוס-ליטנאן. אליהם הצטרפו שני הבכירים בוועדת המשנה לענייני המזרח התיכון: הדמוקרטי גרי אקרמן והרפובליקני דן ברטון.

 

הדיון בבית הנבחרים בא בשעה שעל ישראל מופעל לחץ כבד להקים ועדת חקירה לבדיקת אירועי "עופרת יצוקה". השליח האמריקני למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, אמר כי הדו"ח מקשה על חידוש התהליך המדיני.  מאידך, אמר בנימין נתניהו בראיון ל"וושינגטון פוסט" כי ישראל "שוקלת את הקמת הוועדה, אך לא בשל דו"ח גולדסטון, אלא בגלל צרכים פנימיים".

 

הצעת ההחלטה מזכירה את החד-צדדיות בכתב המינוי של ועדת גולדסטון שקרא "לחקור את כל ההפרות של כל חוקי זכויות האדם והחוקים ההומניטרים הבינלאומיים על-ידי ישראל נגד העם הפלסטיני", תוך התעלמות מ"אלפי התקפות הטילים והמרגמות על ישראל במשך שמונה שנים מצד חמאס וארגוני הטרור האחרים, שחייבו את ישראל לנקוט באמצעים להגנתה".

 

בהצעה, יזכיר בית הנבחרים כי חברי ועדת גולדסטון הצהירו עוד לפני המינוי שלהם שישראל אשמה "ביצוע מעשי זוועה" וכי אחת מחברות הוועדה אף כתבה ב"טיימס" הלונדוני, עוד טרם מינויה, שישראל ביצעה "פשעי מלחמה". הצעת ההחלטה קובעת כי "דו"ח גולדסטון קובע בצורה נחרצת אבל בלתי מוכחת, שהצבא הישראלי ביצע במתכוון התקפות על אזרחים במהלך המבצע. זאת למרות שבדו"ח עצמו מודים חברי הוועדה שיש בעיה לנהל מבצע צבאי באזורי אוכלוסיה וקשה למתוח ביקורת שלאחר מעשה על החלטות של חיילים ומפקדיהם תחת ערפל מלחמה".

 

"חמאס קבע את כיוון הוועדה"

בנוסף, מזכירים חברי הקונגרס בהצעת ההחלטה ראיון שהעניק השופט גולדסטון לעיתון היהודי "פורווארד", שבו הודה שכל קביעות הוועדה אינן ראיות קבילות בבית משפט. ההצעה קובעת כי ועדת גולדסטון שוללת את זכותה של ישראל להגנה עצמית על אזרחיה מפני מתקפות חמאס ומסיר אחריות מאיראן וסוריה - המממנות את ארגוני הטרור.

 

"למרות עדויות למכביר על שימוש באזרחים ובמוסדות אזרחיים כמו מסגדים, בתי ספר ובתי חולים כמחסה", קובעת ההצעה שדו"ח גולסטון ניסה להטיל ספק בכך שהחמאס וארגוני הטרור פשעי מלחמה. על-פי הצעת ההחלטה, חמאס הצליח לקבוע את כיוון הוועדה על-ידי הצגה סלקטיבית של העדים שבחר, ואילו אחרים חששו כי אם אמירת אמת תסכן אותם.

 

בית הנבחרים צפוי לאשר את ההצעה ולקבוע כי דו"ח גולדסטון "משקף היסטוריה של חד צדדיות מצד האו"ם נגד ישראל, המדינה היהודית הדמוקרטית" וכי "הדו"ח מנוצל על-ידי אויבי ישראל כתירוץ לפעולות של קבוצות מיליטנטיות והמדינות התומכות בהן נגד ישראל".

 

"הדו"ח הזה מוטה ללא תקנה ואינו ראוי להתייחסות נוספת או ללגיטימיות.. זה דו"ח לא מאוזן, חד-צדדי ובאופן בסיסי בלתי קביל. בית הנבחרים מתנגד להחלטה וקורא לנשיא אובמה ולמזכירת המדינה קלינטון להמשיך להתנגד לכל התחשבות בדו"ח באופן בלתי מתפשר בכל התכנסות עתידית". עוד קוראת ההצעה "לאשרר את התמיכה בישראל המדינה היהודית והדמוקרטית ואת העובדה שלישראל יש זכות להגנה עצמית מפני ארגוני טרור ומדינות הנותנות חסות לטרור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גולדסטון. הודה שהראיות לא קבילות
צילום: AFP
מומלצים