שתף קטע נבחר

בן-אליעזר אצל שגריר טורקיה: עלינו להביט קדימה

שגריר טורקיה אירח במעונו את חגיגות העצמאות של ארצו, על רקע הסלמה במתיחות עם ישראל. "יש עננה ביחסים, אבל מדיניותנו מכוונת להחזיר את היחסים למסלולם", אמר השר בן אליעזר. שר החוץ ליברמן נעדר

היחסים מתחממים? שרים, פקידים ממשלתיים, קציני צה"ל, אנשי עסקים ואנשי אקדמיה השתתפו הערב (יום ה') בטקס לציון 86 שנים לכינון רפובליקה הטורקית בבית שגריר טורקיה בישראל. עם זאת, איום משבר היחסים בין המדינות עדיין הורגש היטב בהיעדרותו של שר החוץ, אביגדור ליברמן.

 

חגיגת העצמאות נערכה בחצר ביתו של השגריר הטורקי, אחמט אוֹגוּז צֶ'ליקוֹל, שהביע נכונות רבה להידוק הקשרים בין המדינות. "תמצאו אותנו

מוכנים לפתח את יחסי ישראל-טורקיה. יש חשיבות רבה ליחסים בין שתי המדינות. יחסים אלה מונחים על יסודות יציבים ומיוחדים", הבהיר.

 

המשבר הנוכחי בין ירושלים לאנקרה פרץ כשטורקיה החליטה לבטל תרגיל צבאי בהשתתפות ישראל בעקבות פעולות צה"ל בעזה במהלך מבצע "עופרת יצוקה". סדרת הטלוויזיה "אייריליק", שמציגה את חיילי צה"ל כקלגסים צמאי דם וכמי שמבצעים פשעי מלחמה בעזה, ושדבר שידורה נחשף ב-ynet, הוסיפה שמן למדורה הדיפלומטית, אולם שר בנימין בן אליעזר התעקש כי בין שתי המדינות שורר קשר מיוחד. "יש לנו שותפות אסטרטגית ועלינו לעשות מאמצים עילאיים להחזיר את רכבת הידידות בינינו חזרה אל הפסים למרות העננים שמטילים צל בימים אלה על יחסינו. אני בטוח כי הידידות תנצח והיחסים הטובים בין העמים שלנו ישגשגו חזרה".

 

לדבריו, ליחסי ישראל-טורקיה עבר עשיר - וגם עתיד בצורת שיתוף פעולה כלכלי. "כחברה מייסדת של ברית נאט"ו, מעצמה אזורית וחברה אפשרית באיחוד האירופי בעתיד היחסים של ישראל עם טורקיה הם בעלי ערך רב. שתי המדינות נהנות משותפות המבוססת על ערכים דמוקרטיים דומים, שיתוף פעולה כלכלי, מחקר ופיתוח ודיאלוג פוליטי", אמר.


זה לצד זה. דגלי טורקיה וישראל בבית השגריר (צילום: עופר עמרם)

 

בן אליעזר התייחס גם ליום השנה לרצח ראש הממשלה, יצחק רבין, ולתיווך הטורקי בסוגיה הישראלית-פלסטינית. "ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין האמין בכל ליבו כי ניתן לגשר על כל מחלוקת בין עמים ודרושה מנהיגות חזקה משני הצדדים, מנהיגות של מעשים ולא של הצהרות מתלהמות ומילים לא אחראיות. ידי ממשלות ישראל היו ויהיו מושטות לשלום עם שכנינו, ולטורקיה כמעצמה אזורית יש את היכולת לגשר על הפערים ולהביא לנורמליזציה ודו-קיום באזור", אמר. 

 

באירוע נכח גם השר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן, שהדגיש כי נוכחותו

מתבקשת כדי להמשיך ולחזק את הקשרים האסטרטגיים עם טורקיה. "טורקיה היא בעלת חשיבות עליונה למדינת ישראל ועלינו לפעול לחיזוק הקשרים איתה למרות כל הקשיים והמחלוקות".

 

בעוד מאות הנכבדים חוגגים בבית, הפגינו כ-20 יוצאי ארמניה מחוץ לבית השגריר. הם הניפו דגלי ארמניה ושלטים עליהם נכתב לצד דגלי טורקיה וגרמניה הנאצית "לא עוד". המפגינים שרו שירי עם ארמניים וקראו לאורחים הישראלים "תתביישו לכם, גם אתם עברתם שואה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר עמרם
השגריר צ'ליקול. מוכנים לפתח את היחסים
צילום: עופר עמרם
בן אליעזר. מחממים יחסים
צילום: עופר עמרם
מפגינים ארמנים מחוץ לבית השגריר
צילום: עופר עמרם
מומלצים