שתף קטע נבחר

ערב ההכרעה, נחנכה ספרייה לזרים: "לתת מעמד"

גירוש ילדי הזרים כנראה נדחה שוב, אבל בארגוני הסיוע קוראים לראש הממשלה לקבל עמדה ברורה שתמנע באופן קבוע את גירושם, ולגבש מדיניות הגירה מוסדרת. בינתיים, אתמול נחנכה סמוך לתחנה המרכזית ספרייה ובה 2,500 ספרים במגוון שפות

"כל דחייה של ההחלטה משמעותה אחת - סבל, צער וחרדה של המשפחות והילדים". כך אומרים ב"מוקד הסיוע לעובדים זרים", לאחר שנודע שראש הממשלה מתכוון ככל הנראה לדחות את גירוש הילדים - אך לא להכריע סופית על גורלם. החלטתו תתפרסם רשמית היום (א'), עם סיום תקופת הארכה הקודמת שניתנה לפני הגירוש. ערב ההכרעה, נחנכה אמש בגינת לוינסקי בדרום תל-אביב ספרייה שהוקמה למען ציבור העובדים זרים, פרויקט שיזמו ארגוני הסיוע השונים.

 

באירוע הפתיחה של הספרייה (ראו סרטון וידאו) השתתפו מאות בני אדם שצפו בין היתר בהופעות של אמנים שהתגייסו למען המאבק נגד הגירוש. כן נכח במקום ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, הידוע בביקורתו על מדיניות הממשלה בנושא הזרים. "ממשלת ישראל מבינה שהיא לא יכולה להתעלם מהעובדה שיש לנו קהילה של עובדים זרים ופליטים, אנשים שחיים בתוכנו, וצריך לקבוע את הכללים, את המסגרת ואת הדרך עבורם", אמר חולדאי אמש.

 

הספרייה מיועדת לחברי הקהילות בני כל הגילים (מבוגרים וילדים), והיא כוללת כ-2,500 ספרים בשפות שונות: נפאלית, סינית, תאית, הינדית, טגאלית ("פיליפינית"), אנגלית, ערבית, צרפתית, רומנית, ספרדית ועברית. הספרייה תפעל בסופי שבוע במרחב גן לוינסקי, סמוך לתחנה המרכזית החדשה.

 

"מה יהיו פניה המוסריות של המדינה"

במוקד הסיוע תוהים "למה אפשר בלי להניד עפעף להחליט לגרש באלימות - ולתת מעמד לקבוצה קטנה לוקח כל כך הרבה זמן?". עוד קראו להפסיק את הדחיות בסוגיה ולקבל החלטה גורפת - וסופית. "הציבור העביר מסר ברור - גם בימין וגם בשמאל לא רוצים לראות גירוש של 1,200 ילדים ישראלים לכל דבר". 

 

"הגיע הזמן לעשות את המובן מאליו ולהעניק לילדים מעמד", טוענים בארגון, "כל החלטה אחרת משמעה כניעה לגזענות של ש"ס, שמצד אחד קוראת לגירוש ילדים, אך מצד שני דוחפת להביא לכאן עוד ועוד עובדים חדשים לרווחתם של חברות כח האדם". 

 

גם בארגון Israeli Children מחו על אי קבלת החלטה סופית. "התקווה הייתה שהממשלה והעומד בראשה בנימין נתניהו יגיעו להחלטה המוסרית והנכונה של הענקת מעמד לילדים. במקום זאת הם בוחרים להאריך את סבלם של הילדים ולהגביר את חוסר הוודאות הבלתי נסבל שבו הם חיים. ראש הממשלה חייב להחליט אחת ולתמיד מה יהיו פניה המוסריות של המדינה שהוא מנהיג - מדינה שמגרשת ילדים בשל מוצא הוריהם או מדינה הומנית ונאורה".

 

בארגון אומרים כי "לא ייתכן שעקב חוסר מדיניות הגירה ברורה ישמשו 1,200 הילדים הללו בני ערובה עד הסדרת בעיית ההגירה בכללותה. לילדים יש להעניק מעמד עכשיו, ובמקביל לחוקק מדיניות הגירה ברורה ואנושית במדינה אחת ולתמיד".

 

גם באגודה לזכויות האזרח קראו לראש הממשלה "לפתור אחת ולתמיד את בעייתם של ילדי מהגרי העבודה ולהקנות להם מעמד".

לדברי עו"ד עודד פלר מהאגודה, "דחיית ההחלטה בחודשים נוספים רק מאריכה את המצוקה המתמשכת של הילדים, שהם ישראלים לכל דבר. על ממשלת ישראל לגבש בדחיפות מדיניות בעניין מעמדם של ילדי מהגרי העבודה".  

 

בקריאה דומה יצא גם השר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן, שפנה לראש הממשלה בדרישה להעניק לילדי הזרים אזרחות: "הנזק שנגרם לילדים בעקבות הדחיות הוא קשה מנשוא. על ראש הממשלה למנוע דחייה נוספת, לקבל את ההחלטה הנכונה ולהעניק אזרחות לילדי העובדים הזרים".

 

בהכנת הידיעה השתתפו יעל ברנובסקי, בועז פיילר ושלומית שרביט
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"בני ערובה". ילדי עובדים זרים בתל אביב
צילום: AFP
צילום: טס שפלן ג'יני
נתניהו. "חייב להחליט"
צילום: טס שפלן ג'יני
מומלצים