שתף קטע נבחר

רוצח בתוכנו?

"על הרבנים להכריז כי אם יוכח שטייטל עשה את המיוחס לו - אנו מקיאים אותו מתוכנו כפי שהוקא והוקע קין מהחברה. כי אין לנו חלק ונחלה לו איתו ולא עם תפיסותיו ומעשיו הרעים". הרב רפי פוירשטין כותב להנהגה הרוחנית של המגזר הדתי

אין לי על מה להתנצל, כרב ציוני-דתי. לא הכרתי את יעקב טייטל, לא חינכתי אותו, לא ידעתי על קיומו עד לרגע זה ממש. כמוני, אין לרבנים על מה להתנצל, הם לא שלחו אותו, הם לא ידעו עליו, הם אינם אחראים יותר מכל אחד אחר.

 

מאידך, יש לי ולנו הרבנים ממה לדאוג. הוא אמנם מתואר כזאב בודד, כאדם הנמצא בגבולות הדמדומים של החברה אליה השתייך. ולכן לכאורה לחברה הנורמטיבית הציונית-דתית אין ממה לדאוג. אך לא כך, בכל חברה יש טיפוסי שוליים. לכל חברה יש אזור דמדומים. נפשי, סוציו-אקונומי, משפחתי, ושם יש ממה לדאוג.

 

כל מנהיג צריך לדאוג ולחשוש שבקהילה שלו יצמח איש שוליים ויבצע פשע נתעב. זה יכול להיות מעסיק, רב קהילה, אב משפחה, שחש שייתכן ואדם שהוא מכיר מבצע אלימות בתוך משפחתו.

 

כל מורה צריך לחשוש שמא תלמיד אותו הוא מלמד נתון להתעללות. כן, הוא צריך לפקוח עין. ולכן ברגע שיש חשש רציני כי אירע אירוע חמור ונתעב כל כך (לכאורה, עד שיוכח וכו') על כל מנהיג לפקוח עין. 'לפקוח עין' איננו רק אקט פאסיבי, סוג של עירנות למה שקורה מתחת לאף שלנו. לפקוח עין פירושו למנוע ממוחות מעוותים ורפי שכל להסיק מסקנות משתיקת המנהיגים. אותם מוחות מעוותים יכולים לפרש שתיקה כהודאה חלילה. ולכן עלינו הרבנים, שהשמירה על חיי אדם היא אולי הציווי הנעלה ביותר אותה מצווה עלינו התורה, להיות הראשונים המגנים ודוחים באומץ את הרציחות הנוראות.

 

חשוב להבהיר שמחאה חריפה כנגד התופעה הרעה והאכזרית הזו, איננה הודאה עקיפה באחריות. המחאה היא מחאתו של כל בן תורה כנגד עבירה כל כך נפשעת כנגד חוקי תורתנו.

 

חשוב להבהיר שמחאה חריפה איננה התנצלות, אין לנו על מה להתנצל, כולנו מלמדים את תלמידנו ש'דרכיה דרכי נעם ודרכיה דרכי שלום'. אך עלינו להבהיר בעת כזאת את עמדתה של תורה.

 

ראיתי שכתבו בשם אחד הרבנים שכאילו אנחנו איננו צריכים למחות שהרי המנהיגות החילונית לא מחתה כנגד הרצח שרצח אותו גולדרינג את ביתו. ואני משוכנע שהדברים שנמסרו אינם נכונים. שהרי ממתי רב האמון על ההלכה שואב את פסיקתו מהתנהלותם של מנהיגים לא הלכתיים. בגלל שהם לא מחו, גם אנחנו לא מוחים? הם גם לא מוחים על חילול שבת, ולא מוחים על עוד דברים רבים. נהפוך הוא על פי תורתנו הקדושה חובה עלינו להרחיק, את כל מי שרק מקשיב לנו, מן העבירה. חובתנו הקדושה היא לקעקע מהשורש מחשבות סוטות ומופרעות, וקל וחומר מעשים כה רעים מהשורש. ולכן אנו מכריזים היום כי אם יוכח כי אכן המעשים הנפשעים נעשו על ידי אותו אדם, אנו מקיאים אותו מתוכנו כפי שהוקא והוקע קין הרוצח מהחברה האנושית. כי אין לנו חלק ונחלה לו איתו ולא עם תפיסותיו ומעשיו הרעים.

 

הרב רפי פוירשטין הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב רפי פוירשטין
יעקב טייטל
מומלצים