שתף קטע נבחר

לקחתי את הבית ויצאתי: טיול בקרוואן

זה לא דומה לאף טיול משפחתי שעשיתם עד היום: בלי מלונות, בלי אריזות יומיומיות, בלי קבוצה - רק קרוואן של שבעה מטרים והמון זמן איכות משפחתי

לא צריך הכשרה, אפשר להסתדר עם שתי ידיים שמאליות, לא צריך רישיון מיוחד, לא חוסכים הרבה כסף, לא נוסעים במסלולים יוצאי דופן - בעצם אין הבדל משמעותי בין טיול בקרוואן לטיול במכונית, למעט העובדה שלנוסעים בקרוואן יש חלום. חלום ישן על טיול שבו הבית נוסע יחד איתם.

 

חלום הקרוואן יכול להופיע בכל גיל: בירח הדבש, בשלב המשפחה עם הילדים הקטנים, שבו מרגישים צורך בפסק זמן רציני מהשגרה הבולעת-כל, ובעיקר כחלום על הדברים המטורפים והחופשיים מכל התחייבות אותם נעשה כשנצא לפנסיה.

 

ובגלל החלומות, טיול בקרוואן מתאים מאוד לאנשים מסוימים ולא מתאים לחלוטין לאחרים. לפני הכל צריך לערוך בירור עצמי: יש לכם חלום? צאו להגשים אותו עכשיו. ענף הטיולים בקרוואנים צומח ומתפתח, הקרוואנים מופיעים במבחר גדלים ואבזורים, בחלק מהחניונים אפשר להרגיש כמו בקייטנה יוקרתית, והטרנד פולש אפילו לארצות כמו תאילנד, הודו, סין ומדינות אפריקה.


תכולת קראוון לטיולים. קיים מבחר גדלים ואבזורים (צילומים: שלומית מירון)

 

מי נוסע ולאן

למרות הדיבורים והפנטזיות בשיחות הסלון, רק עשרה אחוזים מכלל הנוסעים לטיולים בקרוואנים הם זוגות בגיל פנסיה, שנוסעים לחצי שנה ויותר. רוב הנוסעים הם משפחות עם ילדים, בדרך כלל גילי 5 עד ‭.18‬ הנסיעות הן בחופשות, לפרקי זמן שבין שבוע לחודש.

 

היעדים המובהקים הם צפון אמריקה (ארצות הברית וקנדה‭,(‬ אירופה, אוסטרליה וניו-זילנד. בשנים האחרונות גם דרום-אפריקה עלתה על מפת טיולי הקרוואנים, וממש לאחרונה גם סין, קובה והודו, שמציעה טיול קרוואנים בניחוח קולוניאלי: נהג וטבח צמודים יעשו את כל העבודה, ואתם תנוחו בקרוואן ותסתכלו על הנוף.

 

חשוב להביא בחשבון את מצב החניונים במדינת היעד, את רמת השירותים ואת רמת הבטיחות האישית. כעיקרון, העולם השלישי איננו נחשב ליעד בטיחותי לחניות לילה באתרים מבודדים.

 

כמה זה עולה?  

מכיוון שרוב הנוסעים לטיולי קרוואנים נוסעים לתקופות קצרות, מרכיב החיסכון איננו משמעותי וגם אינו הסיבה למסע בקרוואן. צפריר ישי, מנכ"ל "ראלי קרוואנים" מרשת "פלאנטו‭,"‬ מסביר שהסכום שנחסך אמנם יורד מסעיף הלינה והאוכל, אבל נוטה להתקזז מול עלויות הביטוח, הלינה בחניונים (בערך 30 עד 50 דולר ללילה בארצות הברית, ובין 25 ל‭35-‬ אירו באירופה, תלוי בחניון) וכמובן, הדלק.

 

סעיף הדלק, בעיקר בארצות הברית, שבה מצוידים הקרוואנים במנועי ענק, משמעותי. בארצות הברית עלות משוקללת ליום בקרוואן היא 70 עד 100 דולר, די דומה למחיר של לילה וארוחת בוקר במוטל סביר למשפחה בת ארבע נפשות. באירופה, שנחשבת ליקרה יותר בסעיפי האוכל והלינה, ההבדל יכול להגיע בעונה ל‭40-‬ אחוז לטובת הקרוואן, אומר ישי.


נוף סקנדינבי מבעד לחלון הקראוון. נהג וטבח צמודים יעשו את כל העבודה

 

שכירת קרוואן לשבוע באירופה מתחילה ב‭580-‬ אירו לשבוע. מה זה כולל? קרוואן שבו ערכת מטבח, שני בלוני גז, ערכת ניקיון, חומר כימי לשירותים, ערכת תיקונים בסיסית לרכב, ביטוח לנהג נוסף, שירותי דרך 24 שעות ביממה וקילומטרים ללא הגבלה.

 

אם רוצים לחסוך במטען שמביאים מהארץ, אפשר לשכור בתוספת מחיר ערכת כלי מיטה ‭51)‬ אירו לאדם‭,(‬ ערכת מגבות ‭14)‬ אירו לאדם‭,(‬ ערכת פיקניק ‭35)‬ אירו לאדם‭,(‬ כיסא תינוק ‭22)‬ אירו‭.(‬ בחישוב לארבעה מדובר בתוספת מחיר לא קטנה של יותר מ‭400-‬ יורו. לזה יש להוסיף את מחיר הדלק וכמובן אוכל, שעדיין צריך לקנות ולבשל, ואת מחירי הלינה בחניונים.

 

השכרת קרוואן בארצות הברית לחודש תעלה בשיא העונה (יולי-אוגוסט) בערך ‭4,600‬ דולר. מה זה כולל? קרוואן, ‭1,680‬ מיילים ‭2,700)‬ ק"מ‭,(‬ ביטוח לנהג נוסף, כרטיסי הנחה לחניונים, מיסים מקומיים.

 

אם רוצים לשדרג לסוג של הכל כלול, כלומר מיילים ללא הגבלה, ערכות שינה, מצעים, כלי מטבח, וכו' - יש להוסיף 90 דולר ליום. משתלם? תלוי בקילומטראז' המתוכנן. קצת חישובים מראש והדיל הנכון יסתדר.

 

מה קורה בחניונים?  

החניונים הם המוטל הלילי של הבית על גלגלים שלכם, וכמו כל מלון, גם הם מופיעים במבחר של אבזורים ומחירים. החל מחנייה נטו ועד לכפר נופש עם מתקני ספורט, בריכות, ספא ומסעדות. ככלל, האמריקאים מובילים בענף החניונים המפנקים והאירופים משתרכים אחריהם.

 

בחניונים הפשוטים לא מחברים את הקרוואן לכלום, למעט חשמל ולעיתים גם זה לא. למצבים כאלו בדיוק יש גנרטור בקרוואן, אבל ליד שמורות טבע ופארקים לאומיים יש לפעמים איסור להפעיל גנרטור משעה מסוימת בערב. אז נשארים בלי מזגן ובלי בידור. ערבים כאלה מתאימים למשפחות מגובשות במיוחד ולחובבי אווירת קמפינג אותנטית.


האמריקאים מובילים בענף החניונים המפנקים (צילומים: MCT)

 

ברמת הביניים נמצאים חניוני החיבור המלא ‭.(full contact)‬ כאן יש חיבור לחשמל, למים רגילים, לניקוז של מים אפורים (מקלחת ומטבח) ולניקוז ביוב. בחניונים המפוארים אפשר למצוא כמעט הכל: מקלחות, שירותים, מסעדות, שולחנות פיקניק, מתקני ספורט, בריכות, מדשאות גולף ומגרשי טניס.

 

גם באירופה יש שלוש רמות של חניונים, אבל רוב החניונים ברמה הבינונית מציעים חשמל ושירותים בלבד. חניוני הרמה הגבוהה באירופה מדורגים בתוכם כמו מלונות, ומחירם של המשובחים בעונה הבוערת יכול להגיע גם ל‭60-‬ אירו בלילה, אבל יהיו בהם ספא, מסעדות, אפשרות לרכיבה על סוסים, מכונות כביסה, מקלחות עם תאים פרטיים ואפילו מקלחות שמותאמות לילדים.

 

איך נראים החיים מבפנים?  

הקרוואן הממוצע מתוכנן בצורה קומפקטית ופונקציונלית. יש בו תא נוסעים ומעליו "עליית גג" שבה מיטה זוגית להורים. באמצע הקרון יהיה המטבח, שבו מקרר, כיריים, מקומות אחסון ופינת ישיבה ואוכל, שבלילה ניתן להפוך למיטה זוגית לילדים. בירכתיים יהיו מקלחת ושירותים ובסוף עוד מיטת קומתיים. אורכו יגיע עד שבעה מטרים, רוחבו ‭2.30‬ מטרים וגובהו עד שלושה מטרים.

 

בארצות הברית, בעלת הכבישים הרחבים והמרווחים, שווה להתעקש על קרוואן גדול, באירופה אפשר להיקלע לכבישים ישנים וצרים ולסמטאות לא עבירות. היום, כאשר תחום הקרוואנים מתפתח, גם האבזור הפנימי משתדרג וניתן למצוא קרוואנים עם מיטות נוחות ואפילו עם אפשרות לכוונן את דרגת הקושי של המזרן.

 

ומה חלוקת העבודה בתוך הקרוואן? רונן רז, מנכ"ל "אקו טיולי שטח‭,"‬ חזר מטיול קרוואנים עם משפחתו באלפים האוסטריים ובדולומיטים באיטליה. בטיול השתתפו אשתו ושניים מילדיו: איתמר, בן ‭,11‬ ונדב, בן ‭.15‬ "הרעיון הוא שאתה פשוט נוסע עם הבית‭,"‬ אומר רז.

 

הילדים מאשרים שזה היה הטיול הכי כיפי, וכולם משתתפים במלאכה. רז אומר שמספיקות כמה שעות נהיגה כדי להתרגל לאורך ולרוחב של הקרוואן, ובכל זאת, אשתו ויתרה על חדוות הנהיגה.


הקרוואן הממוצע מתוכנן בצורה קומפקטית ופונקציונלית

 

גם אצל משפחת קלימובסקי משוהם, שחזרה מטיול קרוואן של שבועיים בהרי הרוקי הקנדיים, דיווחו על אבא (אמיר) נוהג, אבל לאמא (שרון) היה שמור תפקיד אחר: לרוץ ולצלם את הדובים הרבים שראו בדרך. מי בישל? הילדים (עמית, ‭,13‬ עידו, ‭,11‬ וסער, 6 וחצי‭.(‬ כל המשפחה מאשרת בפה מלא שהקונספט של טיולי קרוואן הוא קונספט מנצח.

 

לקנות או לשכור?  

על פי צפריר ישי משתלם לרכוש קרוואן רק למי שמגיעים לתקופה של שבעה חודשים ויותר. בדרך כלל מדובר בארצות הברית, שמציעה מספיק מרחבים לתקופות כאלה. מחיר השכרת קרוואן לשנה הוא 36 אלף דולר. מחיר הרכישה בסביבות 30 אלף. בהערכה אופטימית מאוד אפשר לקבל 80 אחוז מזה במכירה כעבור שנה. לזה יש להוסיף את מחירי הדלק והביטוח והתיקונים במוסכים שבדרך.

 

להגיד "לקנות ולמכור" זה קל, וכל ישראלי מכיר ישראלי אחר שנסע לארה"ב וקנה קרוואן ב‭30-‬ אלף דולר וכעבור שנה מכר אותו ב‭25-‬ אלף, וכך יוצא שכל נושא הקרוואן עלה לו רק ‭5,000‬ דולר בשנה. אבל כשניצבים מול המוכר במגרש הקרוואנים, זה כבר סיפור שונה לגמרי.

 

עמוס ‭(62)‬ וטובה ‭(58)‬ גרינברג מרמתהשרון נמצאים בימים אלה אי שם באזור פארק יוסמיטי בקליפורניה בתוך הקרוואן שלהם. באוגוסט יצא עמוס לפנסיה, אשתו לקחה שנת חופשה, הם השכירו את ביתם לשנה ויצאו להגשים חלום ישן.

 

את רכישת הקרוואן הם מתארים (באי-מייל) כהרפתקה בפני עצמה. לפי ניסיונם, יש להקדיש לתהליך הקנייה לפחות שלושה שבועות, ורצוי לרכז את החיפושים בעיר שנחשבת למרכז של תעשיית הקרוואנים. "אנחנו בחרנו במדינת ניו-מכסיקו. בשלב ראשון סיירנו במגרשים של קרוואנים כדי לאתר את הסוג האידיאלי עבורנו‭,"‬ מספרים בני הזוג, שוויתרו על סוחרי הרכב, נעזרו באי-ביי ובמדורי הקרוואנים בעיתונים, נרשמו בפורומים ייעודיים וכעבור שלושה שבועות מצאו.

 

בני הזוג גרינברג בחרו ב-‭,"wheel fifth"‬ קרוואן שנגרר בוו אחרי טנדר. ההתנהלות הזאת נוחה, מכיוון שהיא מאפשרת התנתקות מהקרוואן בחניון ויציאה לעיר הקרובה או לסיורים בשמורות טבע, בלי לסחוב את כל הבית. הקושי בשיטה הוא שאת הטנדר הקדמי רוכשים בנפרד ומסוחר אחר, אבל זה הרבה יותר פשוט מרכישת קרוואן.

 

הקרוואן המאורגן  

רבים מהחולמים על טיול קרוואנים נעצרים בשלב החלום בגלל חששות מנוהל התפעול. האם יסתדרו עם נהיגה ברכב גדול? ועם הכניסה לחניון? ועם נוהלי ההתחברות למים, חשמל וביוב? אמנם, הכל נעשה בעזרת לחיצה על כפתורים ושחרור ידיות, ובכל זאת.

 

לחולמים אך חוששים מציע ישי להצטרף לטיול מאורגן בקרוואנים. בטיול כזה נהנים משילוב נדיר של פרטיות - כי כל משפחה ספונה לבטח בקרוואן שלה - יחד עם יתרונות העזרה ההדדית, המסלול המאורגן מראש, התשלומים וההזמנות מראש.


מומלץ להצטרף לטיול מאורגן בקרוואנים - כל משפחה והקרוואן שלה

 

אולי זה קצת פוגע בתחושת החירות הפראית, אבל אם בערב לא מצליחים להתחבר לחשמל, יש מדריך שדואג לזה. יש טיולי קרוואנים מאורגנים כמעט לכל יעד, ועוד פרטים אפשר למצוא באתר "ראלי קרוואנים" מקבוצת "פלאנטו‭."‬‭‬

 

החופש המושלם?  

הנוסעים בקרוואנים מדווחים על תחושת חופש מושלמת. נוסעים בקצב שרוצים, עוצרים היכן שרוצים. לא צריך להסתבך עם שעות כניסה ויציאה מבתי מלון: מתי שמתחשק לישון, עוברים למיטה. מגיעים למקום שאוהבים? אפשר להישאר עוד לילה.

 

הכל פתוח ונתון לשינויים. אמיר קלימובסקי מספר שבקנדה נקט שיטה פשוטה שאיפשרה לו את חופש הבחירה. "מחיר לילה בחניון הוא 30 דולרים, ומחיר ביטול הזמנה הוא שמונה דולרים. אז פשוט הזמנתי לפעמים שלושה לילות בשלושה חניונים שונים וביטלתי לפי המצב‭."‬

 

טיול בקרוואן מצריך המון תכנון והתארגנות מראש. אם רוצים להשיג את הקרוואן השכור הטוב ביותר ובמחיר הנוח ביותר, צריך להזמין אותו הרבה זמן מראש. כך גם בחניונים הטובים והמומלצים: בעונה הבוערת פשוט אין מקום.


תחושת חופש מושלמת. נוסעים בקצב שרוצים, עוצרים היכן שרוצים

 

אז אולי לכל אחד יש חלום על קרוואן (אפילו לי‭.(‬ ניסיתי להניח בצד את העובדה שבכל זאת צריך לקנות אוכל, לבשל, לשטוף כלים, להציע מיטות. אבל כשקראתי את רשימת הציוד שכדאי להביא, והגעתי לסעיף סמרטוט הרצפה והסקוץ‭,'‬ אני מודה: בקעו כמה סדקים בחלום. כרגע אני עובדת על הטיוח ובינתיים השיירה תצא בלעדיי.

 

מה להביא מהבית?  

מעבר לציוד האישי המקובל למטייל (נעלי הליכה ותרמיל גב וכו‭('‬ יש גם ציוד מומלץ לנוסעים בקרוואנים. אם תסחבו את הציוד הזה מהארץ, תחסכו כסף רב באקסטרות של השכרת הקרוואן. והנה הרשימה:

 

  • סל קניות לסופר
  • כלי אוכל חד פעמיים
  • פינג'אן
  • כף חשמלית 12 וולט
  • סכינים לחיתוך (לא בתיק העלייה למטוס)
  • תכשיר דוחה יתושים
  • כפכפים למקלחת בחניון
  • שקיות אשפה
  • מצית לכיריים
  • סמרטוט רצפה
  • סקוץ' ומטלית מטבח
  • כריות
  • שקי שינה
  • שמיכות
  • מגבות רחצה ומטבח
  • פנסים ובטריות

 

- אם אתם שייכים לזן שנעול על טעמים, הביאו מהארץ קפה נמס, שקדי מרק, שוקולית וקפה שחור להכנת בוץ עם כף חשמלית בתוך פינג'אן. רוצים להרגיש בבית, לא?

 

10 טיפים

1.  אם אתם לא בטוחים שזה מתאים לכם, התחילו בקטן. שבוע באירופה או טיול קרוואנים קבוצתי.

2.  הזמינו קרוואן שישה עד עשרה חודשים מראש. ההיצע טוב יותר וכך גם המחיר.

3.  כמו בכל השכרת רכב חשוב לבדוק היטב את הקרוואן במעמד המסירה: המזגן, הד.וי.די, מכות פח.

4.  דווחו למוקד ההשכרה על כל תקלה שמתרחשת בדרך, גם אם לא מדובר בתקלה דרמטית.

5.  כדאי לוודא שיודעים להפעיל כל מערכת בקרוואן, אחר כך לא יהיה מי שיעזור.

6.  הקרוואן הוא כמו בית, ולכן מותר בהרבה חברות להביא חיות מחמד. העלות: 100 דולר לכל התקופה.

7.  חברות רבות, בעיקר בארצות הברית, מאפשרות להשאיר מטען מיותר באחסון אצלם, על בסיס מקום פנוי.

8.‬  הכינו מראש פעילות קמפינג ובידור למשפחה. בחניונים ללא חשמל הקומזיץ יתגלה כמועיל.

9‬. לא מומלץ לצאת לטיול בקרוואן עם תינוק. הוא אולי ייהנה, אבל את ההורים זה יעייף.

10. שווה לבדוק ליד אילו חניונים יש תחבורה טובה לעיר הסמוכה ומה היא מציעה מבחינת פנאי ובילוי.

 

החניונים המומלצים:

חניונים באירופה

 

חניונים בארצות הברית:

לוס אנג'לס

סן פרנסיסקו

ניו יורק

 

חניונים בקנדה

חניונים באפריקה

חניונים באוסטרליה

חניונים בניו זילנד 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרוואן בחנייה. מתאים מאוד לאנשים מסוימים
צילום: MCT
מומלצים