שתף קטע נבחר

סעיף 'אנטי-קללות' נגד נושאי תפקיד - אתם בעד?

בהתאחדות גאים בפיחות העצום של אירועים אלימים בליגת העל, ובטוחים שיצליחו להעביר וליישם את הסעיף החדש, שאוסר על העלבה וביזוי ממלאי תפקידים. האוהדים מתנגדים. איפה אתם?

"זה מזכיר משטרים אפלים בצפון קוריאה ואיראן", טוענים נציגי האוהדים בנוגע לסעיף 20 ט' 2 אותו העבירה מזכירות ההתאחדות, בדרך לאישור סופי בתחילת דצמבר. הסעיף, שמאפשר העמדה לדין של מועדונים ואולי אף אוהדים, על העלבה וביזוי ממלאי תפקידים, הפך לנושא שנוי במחלוקת שעדיין לא קיבל אישור סופי מוועדת התקנון.

 

סעיף בר יישום?

מתנגדי הסעיף החדש, טוענים כי מדובר בחוק שעבר בצורה חשאית לפני שבועיים, שנועד להגן על יו"ר ההתאחדות, אבי לוזון שסופג לא מעט קללות מאוהדי הקבוצות ובמיוחד מאלה של בית"ר ירושלים. בהתאחדות הודפים את הביקורת, "זה לא מהלך חשאי, אלא משהו שחברי המזכירות דנו בו כחלק מהמשך ההמאבק באלימות", אומרים שם.


אוהדי בית"ר ירושלים. ייענשו על קללות לעבר אבי לוזון? (אלי אלגרט)

 

"זה לא קשור ללוזון", טוענים בהתאחדות. "ישנם ביטויי העלבה שאינם ראויים למגרשי הכדורגל כנגד אנשים שבאים ומשקיעים מיליוני שקלים בקבוצות". האוהדים מצידם, טוענים כי לא רחוק היום בו יעוכב לחקירה אוהד על כך שקילל את אבי לוזון. טענה אחרת גורסת כי אי אפשר להעניש קבוצה שלמה על התנהגות של קומץ.

 

"עד עכשיו הצלחנו להפחית את האירועים האלימים במגרשים ב-70 אחוז", אומר דובר ההתאחדות, גיל לבנוני. "בזמנו אמרו שלא נצליח לשכנע אנשים בכנסת להעביר חוק אלימות וגזענות, או שלא נצליח ליישם את האיסור על הכנסת רימוני עשן ואבוקות למגרשים. בפועל, אוהדים יכולים להגיע למגרשים מבלי לדאוג שיקרה להם את מה שקרה לאדהם שביטה. כדורגל אמור להיות כיף ולא במה לכמה מתפרעים".

 

"שומעים דברים מגעילים ביציעים"

אריאל שיימן, בעלי מכבי הרצליה, שבמקרה גם נמנה על חברי במזכירות ההתאחדות, מסביר את נחיצות הסעיף החדש. "אנשים שמשקיעים כספים לא רוצים לבוא לכדורגל, כמו גם קהל שפוי, שמחפש בילוי", טוען שיימן. "הרי ברור שבכל משחק יש איזה קומץ שהורס לכולם והשאלה היא איך עוצרים את זה?"


אריאל שיימן (מימין). "לא מדובר בסתימת פיות" (צילום: אלי אלגרט)

 

"לא מדובר בסתימת פיות ומי שחושב כך מסלף את העובדות. הרי מותר להביע ביקורת וזה לגיטימי, אבל כשמדברים על השוואות לשואה ומאחלים מחלות סופניות לאנשים, זה כבר חוצה את הגבול. תארו לכם שבכל יום שאתם מגיעים לעבודה, מישהו מקלל אתכם באופן קבוע וקורא לכם נאצי. ברור שלא תהנה ללכת לעבודה".

 

שיימן מספר כי לאחרונה ערך סקר בקרב הורי הילדים שמתאמנים במחלקת הנוער של מכבי הרצליה, ושאל מדוע אין הם מנצלים את הכרטיסים שמחולקים להם בחינם למשחקי הקבוצה הבוגרת. "אף אחד לא רוצה לבוא למשחקים, לא רק שלנו", הוא מסביר. "התשובה שחזרה על עצמה כל הזמן, היתה כמות הקללות. הרי מדובר בדברים מגעילים ששומעים היום ביציעים".

 

מה עם לוזון?

ארגון 'היציע' שמאגד את ארגוני האוהדים, מתכוון לפנות לנציגי ציבור ואנשים שונים בהתאחדות, על מנת לבקש שכל בעל תפקיד שיקלל שופט, אוהדים, או שחקנים, יועמד לדין משמעתי, כשהעניין מכוון בבירור לעברו של לוזון. "היו"ר הוא לא עניין", טוענים בהתאחדות, "המטרה היא ליצור אווירה נעימה יותר ביציעים".


אבי לוזון. "המטרה היא ליצור אווירה נעימה ביציעים" (צילום: אלי אלגרט)

 

בהתאחדות לא מתרגשים מהביקורת והכוונה היא שבעתיד יופעל הסעיף גם כנגד מי שמקלל שופטים ושחקנים. "מגיע קומץ קטן שהופך את חוויית הביקור באצטדיון לבלתי נסבלת", ממשיך שיימן, "יכול להיות שהתרגלנו לשמוע דברים כאלה בעבר, אין שום סיבה שהדור החדש של האוהדים יסבול מזה".

 

כמו כן טוענים בהתאחדות כי בשל מורכבותו של החוק, ייתכן ויעבור זמן עד שאפשר יהיה לאכוף אותו. "זה עדיין לא מגובש ברמה הניסוחית, אבל המשפטנים שלנו יבדקו מה ניתן לאכוף ואיך לעשות את זה. עדיין אי אפשר לדעת איזה קללות יהיו לגיטימיות ואיזה לא", טוען גורם בהתאחדות.

 

בעיה נוספת מצויה באחריות על העבירה. לכולם ברור כי ישנה בעייתיות מסויימת בהעמדת קבוצה לדין על קללות כאלה ואחרות של אוהד בודד, כשאחת ההצעות היא להעמיד לדין רק במקרה של ציון אירוע ספציפי בדו"ח שופט. "זו צריכה להיות תקנה שאפשר יהיה ליישם", מסכם שיימן, "לא הכל שחור ולבן, אבל המטרה היא להעלים משהו שמפריע לכולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבי לוזון
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים