שתף קטע נבחר

בורג על השמאל בישראל: הוא כישלון אחד גדול

שר החוץ של צרפת אמר שהשמאל מת בישראל, ואחד האנשים המזוהים עם המחנה הזה, אברהם בורג, מסכים איתו בהחלט. בראיון ל-ynet התייחס בורג גם לפרשת המחבל היהודי: "טייטל הוא יחיד במטע שלם של עשבים שוטים. התורה הגזענית, תורת רבני חברון ובית אל, נמצאת בכל מקום. יש שם דברים איומים"

יו"ר הכנסת לשעבר, אברהם בורג, אחד הקולות המזוהים ביותר עם השמאל הישראלי, או מה שנותר ממנו, לא היה צריך לשמוע את שר החוץ הצרפתי, ברנרד קושנר, כדי לדעת שהשמאל הישראלי מת. "אין חדש בדבריו של קושנר", אמר בורג אמש (שבת) בראיון ל-ynet. "בכל העולם כולו יש קריסה מדהימה של השמאל. יש מחיקה כללית של השמאל בעולם. גם קושנר עצמו הוא עדות לכישלון השמאל בצרפת".

 

על מצב השמאל בישראל, אמר בורג: "כשמסתכלים על השמאל הישראלי, הרי שפה יש גם את נושא הכיבוש ואת נושא דת ומדינה. בכל אלה, השמאל הישראלי הוא כישלון אחד גדול.

 אין לו עמדה אמיתית בנושאי דת ומדינה. בנושא הכיבוש - עמדת השמאל לא מעודכנת, וכך גם לגבי מצבם של הערבים בחברה הישראלית. דעתו של השמאל לא נשמעת".

 

הוא סבור, עם זאת, כי השמאל עוד יכול להתעורר לחיים. "אין דבר כזה בפוליטיקה מוות סופי", אמר יו"ר הכנסת לשעבר. "בפוליטיקה הישראלית רעיונות לא מתים. הם הולכים ובאים, הם נכנסים לבונקר, אבל לא מתים. כל הרעיונות המדיניים בישראל נולדו בשמאל. מה שקרה, זה שהשמאל יוזם רעיונות, והימין מיישם אותם, ואז זה מעקר את השמאל. אצלנו יש כל הזמן פרדוקס: נותנים לגנרלים שעשו מלחמות איומות, הזדמנות לעשות שלום, ולכן הכל נראה כל כך מקולקל".

 

לאחרונה התפרסמו בכלי התקשורת סקרים המציגים תמונה עגומה לגבי מצבו של גוש המרכז-שמאל, ומנבאים התרסקות למפלגת העבודה לכדי שישה מנדטים בלבד. "שישה מנדטים לעבודה זה נס גלוי", טוען בורג. "מי הם ששת המנדטים האלה? אני לא פגשתי אותם, ואני לא יודע מאיפה זה בא. יכול להיות שזו אפילו סטיית תקן. צריך להבין: אין מפלגת עבודה: לא בכלכלה, לא בחברה, לא בפוליטיקה ולא בתחום המדיני. יש שאריות, זכרונות, ומותג שהוא חברת שלד בורסאי, שממתינה להשתלטות".

 

"לקפוץ לים - ולמצוא פתרונות"

לגבי סיכויי ההצלחה של קבוצת ארבעת המורדים בעבודה - יולי תמיר, אופיר פינס, עמיר פרץ ואיתן כבל - הוא לא אופטימי. "אני מאוד מהוסס לגבי הרביעייה. שבענו אכזבות ממשיחים בישראל, ומצד שני אין לנו אמון בקבועים. לכן, מאוד קשה לדעת מה הסיכויים של הרביעייה להצליח. מפלגת העבודה זה דבר סופני. מי שמדבר על חידוש, חייב לצאת החוצה. יש כמה אפשרויות לצאת החוצה. אפשר לצאת ולהתפזר, אפשר לחבור כגוש למפלגה אחרת, ואפשר לחכות בחוץ כמו שעשו אנשי רפ"י ולפעול כאילו היו הלייבור האמיתי".

 

הוא מדמה את המצב לאתלטיקה קלה. "אני חושב שאי אפשר יהיה לסדר את המצב בספרינט, אלא במרתון בלבד. חייבים להסתכל קדימה בפרספקטיבה של עשור, והעשור הזה צריך להתחיל ברעיון וברישות. אם אובמה יכול להיחשב כשמאל, צריך להסתכל על הקמפיין שלו. הוא עשה קמפיין של שנתיים, ויצר דיאלוגים. סוג המנהיגות שלו היא מנהיגות שמכילה ניגודים.

 

"בישראל השמאל כולו, והפוליטיקה כולה, היא הקצנה, ולא הכלת ניגודים. אנחנו חייבים לקפוץ אל תוך הים של מדינת כל אזרחיה, ולמצוא פיתרונות. אף אחד לא היה רוצה לחיות במדינה שבה הוא מיעוט. מרגע שאתה לא רוצה לחיות כך במדינה אחרת, עליך למצוא את הדרך שאחרים לא יחיו כמנודים. כל זמן שהשמאל נכשל עם השותפים שלו הערבים, הוא לא יכול לצאת לדרך".

  

טייטל: יחיד במטע שלם של עשבים שוטים

על תפקודו של בנימין נתניהו כראש ממשלה, אמר בורג: "כדי להבין את נתניהו, צריך להסתכל על דן מרידור ועל אהוד אולמרט. כל עוד אולמרט לא יוצא נגד נתניהו, אתה יודע שנתניהו נמצא באזור המחשבות של אולמרט. אני לא יודע אם הוא לגמרי שם, אבל אני שומע איזו תמיכה אולמרט נותן לביבי בחו"ל. צריך לעקוב אחרי שני אלה בתקופה הקרובה".

 

ומה דעתו על התוכנית המדינית של שאול מופז? "הלחץ שמופז יוצר על נתניהו הוא רציני, וגם הלחץ מצד אבו-מאזן. אם העולם יפנה נגדנו ויאמץ את דו"ח גולדסטון, ויופעל לחץ על ישראל - אז תוכנית מופז תהיה היחידה בשטח. ישראלים לא בודקים אם האלטרנטיבה עובדת או לא. ראיתי מה הסכם ז'נבה עשה לאריק שרון. הדברים שמופז מציע כבר נאמרו בעבר פעמים רבות. כולם התחילו את הדרך איפה שמופז נמצא כעת, וגמרו ב-97 אחוז מהשטח הפלסטיני. בסופו של דבר מה שיקבע את עתיד המשא ומתן עם הפלסטינים זו איראן.

 

בורג הוסיף: "אובמה יאמר לנתניהו: 'אם אתה רוצה סנקציות על איראן', תן לי את הרמה בשביל הסורים, ואת הגדה בשביל הפלסטינים. שום מופז לא יזיז את המדינאות הבינלאומית.

 אך אם יתחיל לחץ גדול מצידו של אובמה כדי לפתור את הנושא האיראני, שנתניהו ניפח למימדים אדירים, יכול להיות שהתוכנית של מופז תיכנס לתמונה".

 

והאם "המחבל היהודי", יעקב טייטל, הוא "עשב שוטה", כפי שטוענים בימין? "לך לבית כנסת בערב שבת, היכנס ואסוף את דפי פרשת השבוע בכניסה לבתי כנסת, תקרא ותבין שטייטל לא לבד. טייטל הוא יחיד במטע שלם של עשבים שוטים. חלק מהדפים האלה ממומנים על-ידי המדינה עצמה, באמצעות משרד הדתות. התורה הגזענית, תורת רבני חברון ובית אל, נמצאת בכל מקום. בסוף מישהו קם ועושה מעשה. אנחנו נוטים לא לשים לב לזה. יש שם דברים איומים. זה שם, זה באוויר. אני מכיר את האנשים האלה, הם קרובי משפחתי בחלקם. אני יודע מי הם. הם עושים דברים איומים, ואנחנו לא שמים לב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בורג. "דעתו של השמאל לא נשמעת"
צילום: דודו אזולאי
נתניהו. ניפח את הסוגיה האיראנית
צילום: AFP
טייטל. יש עוד רבים כמוהו
צילום: ירון ברנר
מומלצים