שתף קטע נבחר

חייבים כסף? לא תוכלו לחדש דרכון ורישיון

תקנה של ההוצאה לפועל, שנכנסה אתמול לתוקף, לא תאפשר לחייבים להוציא או לחדש רישיונות נהיגה ודרכונים, גם אם מדובר בחובות ישנים שנוצרו עוד לפני הרפורמה

חייבים כסף? מעתה תתקשו לחדש את הדרכון ואת רישיון הנהיגה שלכם. כך קובעת תקנה חדשה של ההוצאה לפועל שנכנסה לתוקף אתמול (ב').

 

לפי התקנה, יוכלו בעלי חוב שמנסים לגבות אותו, לפנות להוצאה לפועל ולבקש שלא יונפקו או יחודשו לחייבים רישיונות נהיגה ודרכונים, בין אם במסגרת חידוש שגרתי ובין אם במקרה של אובדן המסמכים הישנים. גורמים במערכת המשפט אומרים כי ההוצאה לפועל תאשר בקשות כאלה כמעט בכל המקרים, ובמקרים מסוימים אף תיזום אותן בעצמה.

 

במאי השנה נכנסה לתוקף תקנה דרקונית פחות, שאיפשרה לבעלי חוב למנוע חידוש מסמכים על חובות שנוצרו לאחר אישור התקנה, והתייחסה לחלק קטן מתיקי ההוצאה לפועל. לעומתה, התקנה הנוכחית חלה רטרואקטיבית על כל התיקים הפתוחים של ההוצאה לפועל. 

 

זירוז הליכי הגבייה

הרפורמה בהוצאה לפועל, אושרה בכנסת לפני כשנה, ומאז היא מיושמת בשלבים. הרפורמה כוללת שינויים גדולים בפעילותו של הגוף: כמה מהם נועדו לייעל ולזרז את תהליכי הגבייה, ואחרים נועדו להגן על החייבים מפני התעמרות. 

 

במסגרת הרפורמה הקימה ההוצאה לפועל באוגוסט מסלול מקוצר לביצוע פסקי דין, שבו יכולים נושים לבקש הליך גבייה אוטומטי ומהיר של פסקי דין, עד לסכום של 10.000 שקל. המהלך הזה איפשר לנושים להימנע משכירת שירותיו של עורך דין לצורך ביצועו של פסק הדין.

 

גישה למאגרי מידע

עוד נקבע כי ההוצאה לפועל תוכל לעקל נכסים או כספים של חייבים שנמצאים בידי צד שלישי. כדי שתוכל לממש את יכולתה זו, קיבלה ההוצאה לפעול גישה למאגרי המידע שדרכם ניתן לקבל פרטים על נכסים אלה.

 

המשמעות: הרשמים של ההוצאה לפועל הוסמכו להורות לגופים שחולשים על מאגרי מידע למסור לידיהם כל מידע הנוגע לנכסי החייבים בסכום הגבוה מ-500 שקל, מבלי להחתים אותם על כתב ויתור על סודיות המידע. עם מאגרי מידע אלה נמנים בנקים, חברות אשראי, חברות סלולר וחברות ביטוח.

 

במסגרת היישום ההדרגתי של הרפורמה נקבע כי בשנתיים הקרובות יצומצם בהדרגה מספר פקודות המאסר שמשמשות אמצעי לחץ לגביית החובות. ואכן, מאוגוסט בוטלו פקודות המאסר נגד חייבים עד לסכומים של 2,000 שקל. כחלק משינוי זה נקבע כי בתום שנתיים מיום יישום הרפורמה יוגבל האיום במאסר לחייבים בעלי יכולת בלבד, ויבוצע רק לאחר שיוכח כי הם מתחמקים מתשלום החוב. השלב השלישי של יישום התקנה קובע כי כעבור שנתיים יבוטלו כליל פקודות המאסר למשך שנתיים שיוגדרו כתקופת ניסיון. בתום 4 שנים ייבחן מחדש הצורך בפקודות המאסר.

 

לא יפונו חייבי משכנתא

סעיף נוסף ברפורמה קובע אוסר על פינויים של בעלי חוב שמפגרים בתשלום המשכנתא מדירותיהם. התקנה, שכבר נכנסה לתוקף, קובעת כי לא ניתן עוד לפנות מדירותיהם בעלי חוב שמפגרים בתשלומי המשכנתא לצורך מכירת הנכס לכיסוי החוב, אלא לאחר שהבנקים יספקו לחייבים דירה חלופית הולמת.

 

רשם ההוצאה לפועל יקבע את משך התקופה שבה בעלי החוב יהיו זכאים לדיור החלופי ובלבד שלא תעלה על שנה וחצי. בנסיבות מיוחדות ניתן יהיה להאריך את התקופה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים