שתף קטע נבחר

הפרופסור מווינה משחזר: כך חשפנו קצין נאצי

פרופ' מנושק, שחשף את אדולף שטורמס יחד עם סטודנט, לא מאמין שהקצין הנאצי בן ה-90 יועמד לדין, בגלל גילו המתקדם ומצבו הבריאותי הרעוע. בשיחה עם ynet הוא מספר איך חשף סוד בן 64 שנים

האם הקצין הנאצי בן ה-90, שנאשם ברצח 58 יהודים בשואה, יחמוק מעונש? פרופ' וולטר מנושק מאוניברסיטת וינה, שיחד עם הסטודנט אנדראס פורסטר הצליח לחשוף קצין אס-אס במהלך עבודת המחקר שלו, מעריך שאדולף שטורמס כנראה לא יעמוד לדין.

 

"בגלל גילו המתקדם ומצבו הבריאותי הרעוע, אני בספק אם המשפט אכן ייפתח", הוא אמר היום (ד') ל-ynet בשיחת טלפון מווינה ולא הסתיר את אכזבתו מכך.

 עם זאת הוא הוסיף: "מצבו הבריאותי היה לא טוב כבר לפני כשנה, אך אין ספק שהוא מבין מה קורה סביבו והוא עדיין צלול במוחו".

 

אדולף שטורמס, קצין אס-אס שהסתיר את עברו מאז המלחמה, נחשף על-ידי פרופסור מנושק והסטודנט פורסטר במהלך עבודת מחקר על טבח ביהודים בזמן מלחמת העולם השנייה. פרופ' מנושק סיפר כי במהלך קורס במדעי המדינה באוניברסיטת וינה, הסטודנט חקר משפט שהתנהל לאחר המלחמה בשנת 1946, ובו הואשמו שלושה נאצים בטבח ביהודים.

 

אחד מהשמות שעלה במסמכי המשפט היה שמו של שטורמס, קצין האס-אס, שחשוד כי רצח לפחות 58 עובדי כפייה יהודים בחודשים האחרונים של המלחמה. למרות זאת הוא לא הואשם. פורסטר ופרופ' מנושק פתחו בחקירה וניסו לאתרו. על החקירה הוא סיפר: "מהרגע ששמו היה בידינו עבדנו יחד ודלינו עוד נתונים עליו. התקשרנו אליו וביקשנו להיפגש איתו. סיפרנו כי אנו עורכים מחקר על חוויות החיילים הגרמנים במלחמת העולם השנייה. שטורמס השתכנע וכך הגעתי לביתו בעיר דויסבורג בגרמניה".

 

על הפגישה עם הקצין הנאצי, סיפר פרופ' מנושק: "שטורמס סיפר על חוויות המלחמה. אבל ביום הראשון שישבתי עימו לא רציתי לדבר על הטבח ביהודים. יום לאחר מכן הגעתי אליו שוב עם מצלמה וצלם, ושאלתי אם זה בסדר שנצלם את הראיון והוא הסכים. עימתתי אותו עם המשפט מ-1946 והוא סיפר כי לא היה במשפט הזה, כי אלו היו רק אנשיו של היטלר - ורק שמו הוזכר במשפט".

 

לא אישר או הכחיש את הטבח

לדברי פרופ' מנושק, שטורמס טען שאינו זוכר הרבה. הוא לא הכחיש או אישר את הטבח ביהודים, אך שני אנשיו של היטלר שעדיין בחיים סיפרו כי הם זוכרים את שמו ואת מעשיו. לטענתם, הוא אחראי על רציחתם של לפחות 60 יהודים.

 

על הסטודנט שהצליח לחשוף את הקצין הנאצי, סיפר הפרופסור: "אנדראס פורסטר היה מאוד מחויב למטרה, אני לא יודע למה הוא בחר לעסוק דווקא בזה - הוא לא יהודי, אבל אני בטוח שזה מספק אותו. אני חוקר את נושא השואה שנים, נהייתי מומחה בנושא, אבל כשמוצאים אחד כמוהו זה מאוד מעניין, כי אנחנו מוסיפים כך עוד ועוד עובדות ויכולים ללמוד וללמד את הנושא בצורה מקיפה יותר וגם לעשות צדק".

 

עוד הוא טוען כי הגישה של האוסטרים לשואה השתנתה ב-15 השנים האחרונות. "המדיה מתעסקת בנושא יותר מבעבר, בטח לא כמו בישראל, אבל התמונה שיש לאוסטרים על השואה השתנתה. פעם חשבנו שאנחנו, האוסטרים, היינו הקורבנות הראשונים של הנאצים, והיום אנו מבינים שאנחנו לא היינו הקורבנות האמיתיים", הוא אמר. "בטוח שיש עוד הרבה נאצים שמסתובבים בקרבנו שלא נתפסו וחיים היום בזהויות בדויות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרופ' מנושק. 12 שעות ראיון עם הנאצי
מומלצים