שתף קטע נבחר

כך פיצחנו את סודות התקציב של עיריית ת"א

לאן הולך הכסף? שני צעירים לא הסתפקו בתשובות שקיבלו מעיריית תל אביב ופיתחו תוכנה שמנתחת את ספר התקציב העירוני. רוצים לדעת כמה כסף העירייה עושה מהדו"חות שלכם, ועל מה היא מוציאה? תשאלו את ה"תקציבולטור"

קחו שני אקדמאים צעירים, ערבבו עם מאמרים על דמוקרטיה ושקיפות, הוסיפו קורט נאיביות וזרו נחישות בכמויות נדיבות. מה קיבלתם? את ה"תקציבולטור," מחשבון שמכיל את כל נתוני התקציב של עיריית תל-אביב ומאפשר ניתוח של הנתונים על פי מאפיינים שונים למען השקיפות והדמוקרטיה.

 

 

זה התחיל יום אחרי הבחירות המוניציפליות שהתקיימו לפני שנה. "היינו גמורים מעייפות בערב שאחרי יום הבחירות, אחרי ארבעה ימים ללא שינה", מספרים נעם הופשטטר (35), דוקטורנט למדעי המדינה, ואלון פדן (27), סטודנט לתואר שני בפילוסופיה. השניים הם חברי תנועת "עיר לכולנו" שקיבלה בבחירות שהתקיימו לפני שנה חמישה מושבים במועצת עיריית תל-אביב. "במקום להשלים שעות שינה ישבנו בלילה שאחרי הבחירות וחשבנו מה עושים עכשיו", הם מספרים. "הגענו למסקנה שאנחנו רוצים להבין וללמוד את תקציב העירייה, במטרה להבין על מה ולמה הולכים 4.5 מיליארד השקלים שמרכיבים את התקציב השנתי של העירייה".

 

הופשטטר ופדן הם שני צעירים אידיאליסטים שמטפחים קריירה אקדמית ושקועים עמוק בתיאוריות נשגבות. אין להם דבר וחצי דבר עם מחשבים ותכנות. לרגע הם לא דמיינו שהקשיים שיעמדו בפניהם בדרך להבנת התקציב יולידו את התקציבולטור. חברי סיעת "עיר לכולנו" בסך הכל ביקשו מעיריית תל-אביב את ספר התקציב השנתי, על קובץ שאפשר לעבוד עליו ולהוציא ממנו נתונים, במקום בפורמט PDF שניתן רק לקרוא ממנו ולא לעשות איתו שום ניתוח. העירייה, מסיבותיה שלה, ענתה להם בשלילה. 


התקציבולטור בפעולה

 

בתגובה החליטו חברי התנועה, בשיתוף ד"ר נח עפרון חבר מועצת עיריית תל-אביב, לסרוק את ספר התקציב ולהעלות אותו לאתר האינטרנט של התנועה. "המטרה שלנו הייתה להפוך אותו לנגיש באמת, לפענח את כוונות העירייה ולקבל אחת ולתמיד מראה אמיתית של סדר העדיפויות של העירייה," מספר פדן, בנו של איש העסקים עמרי פדן, הבעלים של מקדונלד'ס בישראל.

 

המכשול המרכזי שעמד בפניהם היה הזנת נתוני התקציב לתוכנת האקסל. במשך שבועות ארוכים, בעבודת משמרות מסביב לשעון שרובה ככולה התקיימה בסלון דירתו של פדן שהפך למעבדת מחשבים, ישבו והזינו נתונים ממאות עמודי ספרי התקציב של 2008-9 לתוכנת אקסל.

 

"לאט לאט התחלנו לשאול את עצמנו שאלות שקשורות לנתונים שהקלדנו", אומר הופשטטר, "וזה חייב אותנו לפתח פונקציות. רצינו לעשות השוואות בין תקציבים בשנים שונות כדי לראות באילו תחומים התקציב השתנה. שאלנו איך מרכזים את הסעיפים שמתייחסים לנושא החינוך שמפוזרים בכל מיני מקומות בתקציב, כדי לקבל תמונה רחבה יותר. רצינו לדעת את עלות השכר של כל מיני גורמים בעירייה בלי לעבוד שעות כדי ללקט נתונים, וכך בעצם נולד התקציבולטור".

 

הקנסות על נהיגה בחוף הים: 5,000 שקל בשנה בלבד

במה שונה התקציבולטור מספר תקציב של העירייה? פדן: "התקציבולטור מאפשר למשתמש לאסוף מידע מחלקים שונים בתקציב, לראות שינויים בין השנים, לראות הוצאות מאותו סוג לרוחב כל התקציב, למשל הוצאות השכר בכל מקום בעירייה. בנוסף לכך, רק חלק קטן מההוצאות בתקציב מסווגות לפי האזורים השונים, ואת החלק הזה הכלי יודע לאתר ולהשוות".

 

מה ניתן לגלות מנבירה בתקציבולטור? ניתן למשל לרכז בתוך שנייה את כל סעיפי קנסות העירייה ולראות היכן העירייה מרכזת את מאמצי האכיפה. השניים נותנים כדוגמה נתון שעולה מהתקציב ולפיו מתברר שהקנסות על נהיגה בחוף הים מסתכמים בכ-5,000 שקל בשנה בלבד. לשם השוואה, הקנסות על איחור בהחזרת ספרים בספריות העירוניות מסתכמים ב-20,000 שקל בשנה.

 

היום (ה') עלה לאוויר אתר אינטרנט שבו תושבי תל-אביב, וגם מי שסקרן להכיר לעומק ספר תקציב עירוני, יוכלו להתוודע לתקציבולטור ולקבל ממנו תשובות על שאלות שמעניינות אותם. כתובת האתר: .www.ourbudget.org.il

 

תגובת עיריית תל-אביב: "ספר התקציב מופץ לעיתונאים בעשרות עותקים, וכן פתוח לציבור ומועלה לפורטל העירוני, שם הוא נגיש לחברי מועצה ולכל עובדי העירייה. באתר האינטרנט העירוני מופיע תקציר התקציב, ובקרוב יעלה כל התקציב לאתר בצורת קובץ PDF.

 

הסיבה לכך שההכנסות מקנסות על נהיגה בחוף הים הן מועטות (יחסית) היא העובדה שהעירייה הצליחה לסגור את החופים בצורה כמעט מוחלטת לנסיעת כלי רכב, כך שמקרים של נהיגה בחופים הם נדירים. לעומת זאת, העירייה מפעילה 21 ספריות ציבוריות עירוניות המשרתות מאות אלפי קוראים בשנה, כך שייתכן שאחוז הקוראים המאחרים בהחזרת הספרים גבוה מאחוז העבריינים הנוהגים בחופי הים".

 

 

הכתבה המלאה מתפרסמת הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אלון פדן (מימין) ונעם הופשטטר
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים