שתף קטע נבחר

החאג' החל במכה: 2.5 מיליון מוסלמים עולים לרגל

מדי שנה מגיעים למכה מיליוני מוסלמים למסע רוחני, שלפי האמונה מזכה אותם בכפרה. תמונות מהמסע החשוב ביותר בחייו של כל מוסלמי

שניים וחצי מיליון מוסלמים מ-160 מדינות, 100 אלף שוטרים, 20 אלף אנשי צוות רפואי, 2,452 מצלמות אבטחה וארבעה מתים משפעת חזירים. אלו המספרים שמלווים את היום (ד') בעיר מכה שבסעודיה, שם מתאספים העולים לרגל לקראת היום הראשון של טקס החאג' השנתי.

 

הטקס מתחיל עם מנהג ה"טוואף", שבמהלכו מקיפים המאמינים את אבן "הכעבה" הקדושה שבע פעמים. לאחר מכן ממשיכים העולים לרגל למינה, משם יטפסו להר ערפאת - שממנו לפי האמונה נשא נביא האסלאם מוחמד את דרשתו האחרונה בשנת 632.

 

המסגד הגדול במכה מסוגל להכיל יותר ממיליון מתפללים, אך הרשויות בסעודיה מנסות בשנים האחרונות לרווח את האזור ולאפשר ליותר אנשים להגיע אליו, על-מנת להתמודד על העלייה המתמדת במספר העולים לרגל. בסיום העבודות יתווספו למסגד 300 אלף מטרים רבועים ויוכלו לשהות בו כשני מיליון בני אדם בו-זמנית.

  

צילום: AFP

 

"עבדנו מסביב לשעות כדי להשלים את העבודות. תודה לאל, השלמנו את השלב העיקרי, שכלל הריסת בתים ובנייה בחלקו הצפוני של המסגד", סיפר אחד העובדים במקום. "כעת נותר רק להתקין את הגגונים", הוא הוסיף. למרות העבודות האינטנסיביות, ייתכן שפרויקט ההרחבה לא יסתיים גם בשנה הבאה.

 

במהלך השנים, אירעו כמה אסונות קשים במהלך העלייה לרגל למכה, במהלכם נמחצו למוות מאמינים בשל הצפיפות. בשנת 2006 נהרגו 364 בני אדם בכניסה לגשר ג'מראט במינה, מזרחית למכה. האסון הקטלני ביותר התרחש ב-1990, אז נמחצו למוות 1,426 עולים לרגל.

 

שר הפנים של סעודיה, הנסיך נאיף בן עבד אל עזיז, הביע חשש שצליינים מאיראן יארגנו הפגנות ויפרו את הסדר. הוא הזהיר כי הוא "מקווה שלא נאלץ להשתמש בכוח במהלך החאג'". בשבועות האחרונים החליפו טהרן וריאד האשמות סביב טענות איראניות כי הסעודים, רובם מוסלמים סונים, מעניקים יחס לא הוגן לעולים לרגל שיעים מאיראן.

 

לא רק מתיחות דתית מעיבה על החאג' השנה, אלא גם החששות מהתפרצות מגיפת שפעת החזירים בקרב העולים לרגל, שהגיעו מכל קצוות תבל. רשויות הבריאות בממלכה עידכנו כבר לפני כמה ימים, כי ארבעה עולים לרגל כבר מתו מהנגיף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שפעת החזירים. לא פסחה על מכה
צילום: AP
מתפללים בהר ערפאת
צילום: AP
מומלצים