שתף קטע נבחר

דעה/ הסכם אפריקה עם נושיה רע לשוק ההון ולנו

פרופ' איל וינטר מהאוני' העברית מזהיר, כי ההסכם של אפריקה עם מחזיקי האג"ח יעודד עוד חברות ללחוץ על נושיהן ויהפוך את שוק האג"ח למסוכן יותר. האג"חים יהפכו "נכסים עמומים" בהם מרכיב הסיכון קשה לשיערוך, והמשקיעים סולדים מנכסים כאלה

אם ייכשל ההסכם בין אפריקה ישראל לבעלי אגרות החוב יתכן מאוד שהחברה תקרוס והמשקיעים יפסידו, אך כלל החוסכים במדינת ישראל וכלל המשק ירוויח.

 

 

ההסכם המוצע רע לציבור החוסכים משום שהוא קובע כללי משחק חדשים בשוק ההון. אם יאושר ההסכם יווצר תקדים ואיתו תמריץ לחברות נוספות להפעיל לחץ על בעלי אגרות חוב להסכים על ויתור חלקי של החזר החוב תמורת הסרת האיום לפשיטת רגל. שוק האג"ח ייהפך למסוכן הרבה יותר, ויהיה קשה מאד לשערך את רמת הסיכון העודפת כתוצאה מהמצב החדש.

 

נכסים מסוכנים שבהם מרכיב סיכון הקשה לשיערוך נקראים "נכסים עמומים" ומחקרים רבים מראים שציבור המשקיעים סולד ביותר מנכסים פיננסיים עמומים. ראוי לציין שלחברות יש יכולת טובה יותר מכל גורם חיצוני לשערך את יכולות החזר החוב שלהם, והם ינסו להגיע להסכם תשלום מופחת גם כאשר אין סכנה ממשית לקריסה. גם במקרים שבהם מצב החברה קשה ביותר, הסכם להסדר חובות פוגע בתמריץ של בעלי החברה לנסות לשקם אותה באמצעות הזרמה של מקורות חיצוניים הנמצאים ברשותם.

 

המצב החדש גם לא ייטיב עם חברות המנפיקות אגרות חוב, משום שעודף הסיכון יגולם במחירי האגרות, והחברות יאלצו לשלם ריבית הרבה יותר גבוהה על ההלוואות שהן לוקחות מהציבור. ההשפעה על המשק יכולה להתבטא בהחרפת משבר האשראי ובחזרה למיתון.

 

הסכם אפריקה ישראל עם נושיה אינו רק עניין שבין שני הצדדים אלא בעל כורחינו שותפים כולנו להסכם זה. כשחברה פונה אל חוסך בהצעה "ותר על מחצית משווי איגרת החוב או שלא תקבל מאומה" ראוי שהמדינה, באמצעות הרשות לניירות ערך, תתערב ותמנע הסכם כזה או לפחות תפקח עליו באופן קפדני. בכך היא תגן על החוסך ועל שוק ההון בכללו.

 

 

הכותב הינו פרופסור לכלכלה באניברסיטה העברית וראש המרכז לחקר הרציונליות


פורסם לראשונה 25/11/2009 22:10

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לב לבייב
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים