שתף קטע נבחר

הפיה הטובה מיפו תמצא לכם חניה

מעצבות הסדנא יוצרות פריטים מקוריים ומתנות משמחות. נטשה ביקרה בסטודיו הבלתי שגרתי שלהן ביפו וחזרה מאוהבת בצלחות מקסימות, אהילים מכפיות של גלידה ופיות שעוזרות בדרך

יש מקומות שאני נמשכת אליהם כמו מגנט. האהילים הצבעוניים שגיליתי בסמטה בשוק הפשפשים משכו את תשומת ליבי, כשהתקרבתי התפלאתי לגלות שהם עשויים מעשרות כפיות של גלידה מפלסטיק צבעוני שקוף, שדבוקות למבנה המתכת של האהיל. "הסדנא", המקום שבו נשביתי בקסמם של אהילי כפיות הגלידה, נראה כמקום שהוא מעין הכלאה של סטודיו לעיצוב מוצר וחנות קטנה ומקסימה בלב שוק הפשפשים ביפו, שבכלל הופך למתחם עיצוב וסטייל.

במבט ראשון לא היה לי ברור אם נכנסתי בחוצפה לסטודיו פרטי או שהמקום פתוח גם לחובבי השופינג. אפילו למקימות של הסדנא, טל דיין (34) ונעמי לוין (35), מעצבות תעשייתיות בהכשרתן, היה קשה בהתחלה להסביר לאנשים מה זה המקום הזה. "עדיין קשה לנו להסביר מה אנחנו עושות בסדנא", מנסה להסביר לוין, "אבל עם הזמן הולכת תבהרת ההגדרה". אחר כך היא מבטיחה ש"הסדנא היא: סטודיו חדשני שמשלב עשייה ואי-עשייה יצירתית". ההסבר אניגמטי משהו אבל המוצרים - מקסימים. מצד אחד, יש בהם משהו מתוק וילדותי ומצד אחר הסטודיו שופע ברעיונות מקוריים שהופכים למוצרים שיכולים לשמש למתנות משמחות.  


"המוצרים שאנחנו מעצבות במקום נועדו לפזר אופטימיות, שמחה ואומץ. להזכיר לכל אחד כמה הוא מופלא, יחיד ומיוחד", מבהירה בהתלהבות טל דיין. כמוני גם אנשים אחרים שמסתובבים מוקדם בבוקר בסמטאות שוק הפשפשים ונכנסים לסדנא, נכבשים בקסם "האינפנטילי" של העיצובים במקום. מיד מתפשט החיוך על פניהם למראה הפיות החמודות והמוצרים הצבעוניים מחומרים ממוחזרים המוצגים לראווה".

 

מפריחות רעיונות כמו עפיפונים

איך זה ששתי מעצבות עובדות יחד? התברר לי שהן מצאו מכנה משותף וכשנפגשו במקרה. "הקו המנחה של שתינו בחיים וגם בעשייה הוא הקשבה ללב". שתיהן עברו בדרך היצירה בתחנות מעניינות: סדנת עפיפונים במדבר, מיצג סביבונים בימי חנוכה ברחובות תל אביב, פרויקטים של מיחזור מחומרים שונים, כמו איסוף כפיות גלידה משומשות מגלידריות בעיר והכנת אהילים צבעוניים שמוצגים בסדנא, איסוף שקיות פלסטיק משומשות וייצור ארנקונים לשימושים שונים, יצירת קערות מדפי זהב ועוד.

עקרונות של איכות הסביבה והושטת יד לזולת חשובים לשתיהן ומאחורי כל מוצר שהן מייצרות, הן מקפידות עליהם ומוסיפות קורטוב של הומור בריא מתובל ברוחניות.  


צלחות מהסדנא. נמכרות רק בסטודיו בשוק הפשפשים, שישיה ב 150 שקלים

 

בית הפיה הטובה

לפני שהכרתי את הסדנא, נתקלתי פעמים רבות בחנויות עיצוב ומתנות בפיות הנייר האופטימיות שלהן. דיין ולוין יצרו יחד סדרה של פיות בצורת בובה קטנה מחומרים ממוחזרים כמובן, מעין חפץ מעבר שמזכיר לנו מה חשוב באמת בחיים. הפיה שלהן (45 שקלים ליחידה) היא מעין מדריכה לחיים – קואצ'ר בזעיר אנפין. כזו היא, למשל, "פיית הדרך" של הסדנא, קמע מזל שמסייע לנתב בחיי היום יום. "מרוב תוכניות ושאיפות, אצה לנו הדרך, הבהלה למטרה משכיחה מאיתנו את הכאן ועכשיו", מסבירה לי לוין את הרעיון שמאחורי הפיה הקטנה. "פיית הדרך מציעה לך לעצור לרגע, לנשום ולנסות לראות את הדברים מזווית אחרת, להיות נוכח/ת במלואך ברגע. סיפור הדרך נחשף תוך כדי פתיחת מארז הפיה, מה שמזכיר לי שהדרך שלי היא הרגע הזה, והבחירה לשנות נמצאת בידי", מפזרת באופטימיות לוין עידודים.

מארז פיית כולל צידה קטנה וקומפקטית לדרך, מעין קמע (לשים בכיס, בארנק או בתיק) בעברית או באנגלית. הפיה עשויה מחומרים טבעיים בלבד, מארז קרטון ממוחזר, נרתיק כותנה ומטבע חרס.  


שלל נרתיקים של הסדנא. המפתחות (והכסף הקטן) בפנים. (צילום: הסדנא)

 

"פיית החניה" שהגו השתיים היא המצאה חביבה שיצאה לאור לפני שנים אחדות ומאז מתנוססת על רכבים רבים בתל אביב, כאלה שלא מתייאשים מלשאת תפילה אל הפייה הוירטואלית ולקוות שהמשאלה הכמוסה, מציאת חנייה בעיר בה חניה היא לא פחות מקסם, תתגשם.

המעצבות מסבירות כבר שנים שהפייה נולדה מהתובנה ש"מה שאבקש יתממש, אם רק אדייק, ואעיז לבקש. הכול בעצם אפשרי. אז קודם כל, מתחילים בתרגול על מקום חניה (בסוף הרי תמיד מוצאים). אחר כך יבואו הדברים הגדולים יותר".

הפיות הן לא רק מתנה מתוקה אלא גם תורמת לחברה: הפיות מיוצרות תוך שיתוף עם מרכז שיקום "גרין סנטר", מסגרת תומכת ייחודית בקהילה, שמאפשרת לנפגעי נפש לרכוש מיומנויות בתחומים שונים ולהתפרנס, כשהם נוטלים חלק ביצירת מוצרים מעוצבים ומיוחדים.

 

מפזרות סיסמאות ואופטימיות

אז אחרי הפייה שכאמור היא כבר הצלחה ותיקה, יצא משחק קואצ'ינג של פיות מקומיות בצורת קלפים מנחים לחיים טובים. "זו חפיסת קלפים שמאפשרת לך "לפתוח קלף חדש" כל בוקר, ולהתחיל את היום עם תזכורת פשוטה למה שבאמת חשוב", מבהירה לוין. "בכל קלף מופיע מסר חיובי. בכל יום בוחרים קלף מהחפיסה, וזהו המסר היומי שלך. השפה והביטויים היומיומיים מקבלים משמעות חדשה ומרגשת.

כמעט בכל מוצר שמעצבות לוין ודיין ניכר שהן רוצות לשמח וחשוב להן להכניס מסרים קטנים שיעשו טוב על הלב. יש משהו גימיקי וחביב בניסיונות להפיח רוחניות בחפצים היום יומיים. בסט כלים לבנים פשוטים הן הדפיסו מסרים קטנים: באהבה, להרגיש בבית, תודה. המסר נחשף אחרי שאכלת את המרק, או מתגלה מתחת לעוגה, זו הפתעה שבסוף הארוחה. גם לחולצה עם כנפיים שהן המציאו יש מסר אמיתי, משמעותי, לדעתן. הכוונה שלהן היא להזכיר את מה שחשוב באמת, שאם הולכים בדרך הלב אפשר לשחרר את הכנפיים בעדינות ולעוף.

 

את רוב המוצרים של הסדנא ניתן להשיג בחנויות שמוכרות פריטים מעוצבים (כמו חנות הבאוהאוס בכיכר דיזינגוף בתל אביב ) וגם ברשתות כמו "סטימצקי". פריטים מסוימים כמו הצלחות המעוצבות אפשר לקנות רק בסטודיו של הסדנא שנמצא ברחוב רבי נחמן 2 שוק הפשפשים, יפו 03-6877374

 

לכל הפוסטים של נטשה במדור העיצוב


 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נעמי לוין וטל דיין. מעצבות אופטימיות
צילום: הסדנא
פייה 1. לדרך
באדיבות הסדנא
פייה 2. למציאת חניה
באדיבות הסדנא
לאשה בפייסבוק
מומלצים