שתף קטע נבחר

כאבי גב: מה עדיף - רופא משפחה או אורתופד?

הממצאים מפתיעים: במחקר שכלל מעל 200 אנשים שסבלו מכאבים, עלה כי 36% מהפונים לרופא המשפחה דיווחו על שיפור במצבם - לעומת 17% בלבד מהפונים לאורתופד. כמו כן, נמצא פער לטובת רופאי המשפחה ברמת התפקוד היומיומי של המטופלים

סובלים מכאבים בגב התחתון? כדאי לכם לפנות לרופא המשפחה ולא לאורתופד: כך עולה ממחקר ישראלי שמתפרסם בכתב העת של ההסתדרות הרפואית IMAJ, והשווה בין הטיפול שמקבל מי שפונה לרופא משפחה ומי שפונה לאורתופד. הממצאים מעלים כי אורתופדים מפנים ליותר בדיקות הדמיה, אך המטופלים מדווחים על שיפור רב יותר במצבם בעקבות טיפול על ידי רופא המשפחה.

 

החוקרים, ענת נוויל ופסח שוורצמן מהמחלקה לרפואה קהילתית באוניברסיטת בן-גוריון ומשירותי בריאות כללית במחוז דרום, ציינו כי "בקרב מטופלים עם כאב גב תחתון שבחרו להיבדק אצל רופא משפחה נפתרה הבעיה הרפואית, חומרת הבעיה פחתה והיתה עליה בתפקוד היומיומי, באותן רמות ואף בצורה יותר טובה מאשר אצל אלו שנבדקו ראשית על ידי רופא מומחה. אורתופדים הזמינו יותר בדיקות מעקב, למרות שהמטופלים לא תמיד נענו להן והזמינו יותר בדיקות יקרות. גם בבדיקה של תת קבוצה עם מטופלים שהתלוננו על כאבי גב חמורים יותר נמצאו ממצאים דומים".  

 

פחות כאבים, ותפקוד יומיומי מלא יותר

המחקר נערך בעקבות מהלך שיווקי שערכה בעבר שירותי בריאות כללית ונועד לקדם גישה ישירה לרופא מומחה. במחקר רואיינו טלפונית 166 נבדקים שסבלו מכאב גב תחתון ופנו לרופא משפחה, ועוד 75 מטופלים שפנו לטיפול אצל האורתופד.

 כל הנבדקים התלוננו לראשונה על כאבי גב תחתון אך לא פנו לרופא בעקבות כך בחודשים שקדמו למחקר. הם רואיינו ימים אחדים לאחר שפנו לראשונה לרופא, ופעם נוספת כחודש לאחר מכן. 

 

נמצא כי לאחר חודש, שיעור החולים שדיווחו על שיפור במצבם היה גבוה פי שניים בקרב מי שפנו לרופא משפחה. 36%מהפונים לרופא משפחה ו-17% מהפונים לאורתופד דיווחו על שיפור במצבם.  

 

בנוסף, החולים שפנו לרופא משפחה דיווחו כי הם מוגבלים פחות בתפקוד היומיומי שלהם. 38% מהמטופלים על ידי רופאי משפחה דיווחו כי הם כלל לא מוגבלים או מוגבלים באופן מועט, לעומת 19% בקרב מי שביקרו אצל אורתופד.

  

נמצא כי האורתופדים הפנו את החולים ליותר בדיקות מעקב וטיפולים. 20% מהפונים הופנו לבדיקת CT, לעומת 3% בלבד בקרב רופאי המשפחה. אורתופדים הפנו 9% לבדיקות צפיפות עצם, לעומת 2% מהמטופלים של רופאי המשפחה. כמו כן, 68% מהפונים לאורתופד הוזמנו לבדיקה נוספת, לעומת 51% מהפונים לרופא המשפחה. עוד נמצא כי ההיענות לבדיקה החוזרת היתה גבוהה יותר בקרב מטופלים של רופאי המשפחה.  

 

עד שליש מהאוכלוסיה סובלת

הבדיקה לא מצאה הבדלים בין שתי הקבוצות בדיווח עצמי על שימוש קודם בשירותי בריאות (אישפוזים, ביקורים במיון, ביקור אצל רופאים מומחים) ומצב הבריאות. בנוסף, כדי למנוע הטיה הנובעת מכך שחולים במצב קשה יותר פנו לאורתופד, נעשתה השוואה בין תת קבוצה של מטופלים שהתלוננו על כאבים חמורים וסבלו מבעיה מורכבת יותר. גם בקרב תת קבוצה זו נמצאו ממצאים דומים.  

 

לא נמצאו הבדלים מובהקים בין הקבוצות בנושא מרשמים שניתנו, ביקורים במיון, אישפוזים ניתוחים או פרוצדורות מיוחדות.

 בשתי הקבוצות דווח כי חומרת התלונות פחתה ונרשמה עליה ביכולת התפקודית לאחר חודש ממועד הבדיקה.  

 

נמצא קשר סטטיסטי בין הקלה מוחלטת בכאבים לגיל צעיר, מצב בריאות טוב (מי שדיווחו על מצב בריאות טוב או מצוין היו בסיכוי גבוה פי חמישה להקלה) ומי שפנו קודם לרופא. שיפור במצב היה קשור לגיל צעיר, שימוש בתרופות (הגדיל פי 2.2 את הסיכוי להחלמה) וביקור אצל רופא משפחה.  

 

כאב גב תחתון היא בעיה נפוצה שמטופלת הן על ידי רופאים כלליים והן על ידי אורתופדים. מדובר בתלונה שכיחה ומחקרים שונים מצאו כי היא מופיעה אצל 12% עד 33% בקרב האוכלוסיה.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יותר הקלה בעקבות ביקור אצל רופא המשפחה
צילום: index open
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים