שתף קטע נבחר

המחזאי האיטלקי סאנטנלי יבקר בישראל

סאנטנלי, זוכה פרס איגוד המחזאות האיטלקי, ישתתף בפרימיירה להצגה "אמא מלכה" שמציגה בימים אלה על במת תיאטרון חיפה

המחזאי האיטלקי מאנליו סאנטנלי (71) יגיע החודש לישראל כאורח תיאטרון חיפה, ויהיה נוכח בפרימיירה החגיגית של ההצגה "אמא מלכה" פרי עטו.

 

סאנטנלי, הנחשב כאחד המחזאים העכשוויים המובילים באיטליה, כתב את המחזה באמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת ומאז ועד היום זוכה יצירתו זו להצלחה רבה גם מחוץ למולדתו. בין המשבחים היה גם אז'ן יונסקו, ממובילי זרם האבסורד בתיאטרון, שצפה בהצגה עם צאתה בתיאטרון הכיס בפריז והגדיר את המחזה כחדשני. "ההצגה מקפלת בתוכה את כל הקומיוּת הטראגית של התיאטרון החדש", כתב יונסקו בביקורת שפורסמה ביומון לה מונד.


"אמא מלכה" בחיפה, עם מרים זוהר ונועם בן אז"ר (צילום: כפיר בולוטין)

 

את ההפקה של תיאטרון חיפה בכיכובם של כלת פרס ישראל, השחקנית מרים זוהר ונועם בן אז"ר, ביים אילן שני וזו הפעם הראשונה בה היא מוצגת בישראל. עלילת ההצגה נסובה סביב מערכת יחסים טעונה בין עיתונאי שהקריירה שלו מדשדשת לבין אמו, קמצנית אובססיבית שחלתה בסרטן. הבן שב לבית אמו כדי לבלות עמה את ימיה האחרונים, זאת על אף היריבות, האיבה והכעסים. המחזה מעלה שאלות מורכבות על מוסד המשפחה.

 

בהתייחסו למחזה אמר סאנטנלי: "את העלילות האינסופיות של התיאטרון והספרות ניתן לסכם בשתי התרחשויות - המלחמה (האיליאדה) והשיבה הביתה (האודיסיאה). המחזה שלי משתייך לקטגוריה השנייה.

המחזה עוסק בחזרה של בן אל בית אמו שעזב לפני שנים רבות כדי להגשים את עצמאותו.

 

"אל אותו הבית הוא חוזר כעת כדי לסעוד את אמו החולה. מהמפגש הראשון ביניהם נראה שהאם והבן עסוקים בעצמם ובחיפוש אחר הביטחון והאמונה שאבדו. על ידי חקירה רצינית של יחסים בין דוריים, מבקש המחזה לחקור את ההתנוונות וההידרדרות של היחסים הללו. הקהל נחשף לשיחות משפחתיות בין הבן לאם שהיו צריכות להתרחש לפני זמן רב. הרגשות שהסתתרו מתפוצצים בשלהי חייהם בצורה אלימה. בחוף האחרון אליו הגיעו, הם רוצים להתחיל מחדש".

 

סאנטנלי, יליד נאפולי, סיים את לימודיו בפקולטה למשפטים. במשך שנים רבות עבד במחלקת התרבות של הטלוויזיה האיטלקית. ב-1980 עלה בבכורה מחזה הביכורים שלו, "יציאה במקרי חירום", שזכה לביקורות מחבקות ובפרס מטעם איגוד המחזאות האיטלקי. גם "אמא מלכה" זכה בפרס האיגוד עם צאתו - חמש שנים מאוחר יותר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים