שתף קטע נבחר

אפל iMac: גדול, יקר ומיותר

השולחני החדש של אפל הוא מעוצב, גדול, יקר ולא מצליח להחליט אם הוא מחשב או מרכז מדיה. בדקנו

המחשב השולחני של אפל, ה-iMac, שאף מאז השקתו של קו המוצרים להיות פיתרון כולל ומעוצב עבור המשתמש הביתי. הדגמים החדשים שנוספו לסדרה ממשיכים את מסורת העיצוב המרשים והאלגנטי, השואף השראה מהעיצוב המטאלי והחלקלק של דגמי ה-MacBook האחרונים בסדרה.

 

הרושם הראשוני הוא ללא ספק - התפעלות מהמכשיר המרהיב. המחשב שקיבלנו לבדיקה הוא בעל מסך שטוח של 27 אינץ' בטכנולוגיית LED, שגודלו והעיצוב המלוטש שלו מחייבים התייחסות. המחשב מעוצב כיחידה אחת, כנהוג במחשבי iMac, ומסופק עם מקלדת ועכבר אלחוטיים.

 

המחשב שבדקנו כלל את המעבד הבסיסי ביותר בסדרה זו, Intel Core 2 Duo 3.06Mghz אך משווק גם בגרסאות בעלות מעבדי i5 ו-i7 של אינטל. עם ארבעה גיגה זיכרון, כונן קשיח של טרה-בייט וכרטיס מסך ATI Radeon 4670 מדובר במכשיר שלא רק נראה טוב, אלא גם בעל נתונים מרשימים מאחורי המסך העצום.

 

תצוגה

מה שמייחד את ה-iMac החדש על פני רוב המחשבים בשוק כיום הוא ללא ספק מסך ה-LCD LED בגודל 27 אינץ' ביחס 16:9, המספק זווית צפייה של 178 מעלות עם רזולוציה עד 2560x1440 פיקסלים, בהירות וניגודיות מפתיעים וכל זאת תוך חיסכון באנרגיה – מסכי LED צורכים פחות חשמל ממסכי ה-LCD מהדור הקודם.

 

המסך מכוסה מקצה לקצה בזכוכית, כך שמתקבלת מסגרת שחורה לאזור התצוגה, בדומה לטלוויזיות HDTV חדישות.

 

עבודה ממושכת על המחשב מבליטה שני חסרונות של המסך. האחד הוא הציפוי המבריק שעל המסך, שעל-אף הבהירות המרשימה המפצה מעט, נוטה להיות רגיש להשתקפויות אור מהסביבה ולמרבה הצער, אין אפל מאפשרים הזמנה של המסך בציפוי מט.

 

החיסרון השני הוא דווקא עניין סובייקטיבי למדי. חלק מהמשתמשים מצאו שגודל המסך וצפיפות הפיקסלים הגבוהה גורמים לקושי בשימוש במחשב בישיבה מקרוב, ומייצרים כאבי ראש ועיניים למכביר. בישיבה מרחוק לעומת זאת, כמעט ולא ניתן לראות את הטקסט באתרים ומסמכים ונותר להשתמש במחשב רק כמרכז מדיה.

 

תקלה נוספת בה נתקלנו, ולמרבה הצער נראה שאיננו לבד, היא הבהובים אקראיים של המסך לאחר הפעלת המחשב ממצב שינה. על פי פרסומי משתמשים בפורומים השונים מדובר כנראה בתקלה הפוגעת בחלק ממחשבי ה-iMac בגודל 27 אינץ'. למרות שאפל אינם מודים בקיום התקלה, הם מחליפים את היחידות הפגומות ללא חיוב נוסף.

 

מולטימדיה וחיבורים

מצלמת הרשת של המחשב חבויה באופן אלגנטי בחלקו העליון של המסך ומספקת תמונה ווידאו איכותיים בלא קרטועים בהקלטת וידאו או הזרמתו. המיקרופון המובנה ממוקם גם כן בחלקו העליון של המחשב-מסך, הרחק מהרמקולים המובנים בתחתית המכשיר והמפיקים צליל נקי וחזק באופן מפתיע, על אף שלהנאה מלאה מומלץ בכל זאת לחבר את המחשב למערכת שמע חיצונית.

 

בחלקו האחורי של ה-iMac ממוקמים החיבורים המעטים הדרושים למחשב שולחני עם עכבר ומקלדת אלחוטיים. בנוסף לארבעה חיבורי USB 2.0 קיימים גם חיבורים ל-Firewire, כבל רשת Ethernet, חיבור המסך של אפל Mini DisplayPort, כניסת ויציאת אודיו וכמובן כניסת כבל החשמל, החוט היחיד הדרוש להפעלת המחשב.

 

המקלדת והעכבר מתקשרים עם המחשב בתקן Bluetooth 2.1 EDR מה שלא מפריע לו לאפשר גם חיבור Bluetooth של מכשירים נוספים. כרטיס הרשת המובנה תומך בתקן החדש 802.11N והאנטנות מוחבאות היטב מאחורי הסמל המבריק.

 

בדופן הימנית של המחשב קיימת כניסה לכרטיס SD, הנמצא לרוב במחשבים ניידים ולא שולחניים ושימושי עבור בעלי מצלמות המשתמשות במדיה מסוג זה. מעליו ממוקם כונן הקורא וצורב DVD והשאלה הנשאלת היא מדוע לא נכלל במקומו כונן מסוג BluRay, שיאפשר צפייה בסרטים בהפרדה גבוהה, כפי שמתבקש ממחשב עם מסך כה גדול.

 

ממשק: למה אין שלט?

ה-MagicMouse, עכבר הקסם של אפל הוא מוצר חדש יחסית בשוק ומציג טכנולוגיה המשלבת משטחי מגע בעכברים - שלעניות דעתנו טרם הבשילה לחלוטין.

 

הגימיק של משטח מגע שהוא גם עכבר אמנם מעניין, וגם העיצוב שלו, כיאה למוצר אפל הוא מושך מאוד, אבל סך הכל מדובר בתוספת סתמית למדי. העכבר עצמו לא נוח במיוחד לשימוש, גם לבעלי ידיים קטנות. הוא פשוט לא יושב "נכון" בכף היד, במיוחד אצל אלו הרגילים לעכברים ארגונומיים. בנוסף, שימוש במחוות כגון ניגוב למעבר בין עמודי אינטרנט, מחייב הרמה לא נוחה של היד וגורם במהרה לכאבים בפרק היד.

 

החיסרון הראשון והבולט ביותר הוא מקור הכוח של העכבר – זוג סוללות אצבע. למרות חלק נכבד מהעכברים האלחוטיים בשוק משתמשים בסוללות מסוג זה, אולי באפל היו צריכים לשקול אפשרות של עכבר הניתן לטעינה באמצעות USB ולו רק כחלק מאסטרטגיית השיווק של המחשב כידידותי לסביבה.

 

ה-Magic Mouse ירש את רוב ההתנהגויות שלו ממסכי המגע של האייפון ומשטחי המגע של דגמי ה-MacBook האחרונים, אך דווקא תנועת "צביטה" לתקריב משום מה לא נכללה ברשימת היכולות וחבל.

 

בעיית תוכנה האופיינית כנראה לדגם ה-27 אינצ' של ה-iMac היא אי התאמת רגישות העכבר לגודל שולחן העבודה ברזולוציות גבוהות. גם ברגישות מקסימלית, דרושה תנועה גדולה למדי של פרק כף היד בכדי להגיע מצידו האחד של המסך לשני,  ולעתים אף נאלצנו להרים את העכבר כי פשוט נגמר המשטח לעכבר.

 

לא מן הנמנע שבעיה זו תיפתר בעדכון תוכנה, ויש לקוות שתוסף בו גם אפשרות התאמה של מחוות, תכונה שחסרה מאוד בהגדרות העכבר במערכת ההפעלה.

 

ועוד משהו מעצבן: באפל מציעים שלט רחוק מעוצב בתוספת מחיר, על אף שלדעתנו מחשב שמיועד בין היתר לצפייה בסרטים וסדרות ושמחירו שואף ל-10,000 שקלים צריך לכלול בחבילה גם את השלט, שמתומחר באתר היבואן, iDigital, ב-149 שקלים.

 

מאחורי המסך

ה-iMac, להבדיל מרוב המחשבים השולחניים, אינו מיועד לשרות עצמי של המשתמש בכל הקשור לתיקונים או תוספות פנימיות. אם החלפת כונן קשיח במחשב רגיל היא עניין פשוט באופן יחסי, במק עדיף להשאיר זאת לטכנאי המעבדה של היצרן. החלק היחיד הנגיש למשתמש הוא חריץ להרחבת הזיכרון הממוקם בתחתית המחשב.

 

מעצבי המוצר באפל השכילו לנצל את רוחבו של המסך-מחשב ומיקמו את יחידת העיבוד (CPU) בצד אחד בעוד המעבד הגרפי (GPU) הותקן בצד השני. המרחק הרב בין שני החלקים, הנוטים תכופות להתחמם, אפשר התקנה של מאווררים פנימיים שקטים להפליא. לאחר עבודה ממושכת המחשב נעשה חמים למגע בגב היחידה, אך לא באופן קיצוני.

 

ה-iMac מסופק עם מערכת הפעלה Mac OSX Snow Leopard 10.6 וכולל גם את חבילת iLife '09 ובה יישומים לצריכה ויצירה של מדיה. בבדיקות שערכנו המחשב עלה תוך כ-30 שניות, בהחלט זמן עליה מכובד אך לא מרשים מדי.

 

ניסיון להתקין חלונות 7 באמצעות תוכנת ה-Bootcamp כשל, נתקע וחייב איתחול של המחשב.

 

דבר הנסיינים

הצגנו את המחשב לשני נסיינים, וקיבלנו תגובות שונות.

 

משתמשת לינוקס לקוית ראייה, הסתגלה מהר מאוד למסך הגדול, אך העדיפה להוריד את הרזולוציה הגבוהה עמה סופק. בנוסף, החוסר בתוכנות ויישומים חינמיים עבור מערכת ההפעלה של אפל הובילו את המשתמשת חיש קל להרהר בהחלפת התפוח בפינגווין. לדבריה, היתרון הגדול (תרתי משמע) ב-iMac בגודל 27 אינץ' הוא האפשרות עבורה לצפות בסרטים וסדרות ממרחק סביר מהמסך.

 

מעצב אתרים ומשתמש פוטושופ כבד, אמנם התרשם ממראה המחשב והיכולת שלו להתמודד עם קבצי גרפיקה זוללי משאבים אבל התאכזב קשות מהעכבר והתלונן על כאבי ראש ועיניים לאחר זמן קצר למדי של עבודה על קבצי תמונות. "המסך הזה פשוט גדול מדי," אמר הנסיין. “זה מיותר בעיניי ואף מוגזם.”

 

למרבה הצער, נכון להיום לא ניתן לאלץ את המחשב לתפקד כמסך עבור מוצרים שאינם מתוצרת אפל, וחבל.

 

סיכום

למרות הרושם הראשוני של ה-iMac היפיפה ועוצר הנשימה, בבדיקה מעמיקה יותר נראה שמדובר במחשב בן-כלאיים המנסה, ללא הצלחה יתרה, לאחד בו מחשב אישי ומחשב שהוא מרכז בידור.

 

בניסיון לתפקד כמחשב שולחני אישי, ה-iMac מצליח באופן חלקי.  גודל המסך, שטח האחסון (טרה-בייט אחד) וכמות הזיכרון המכובדת (4 גיגה) עושים אותו למתאים עבור עורכי וידאו ומעצבים גרפיים, אם יסתגלו לגודל המסך והעכבר.

 

המשתמש הביתי הממוצע יסתפק לרוב בדגם ה-iMac בגודל 21.5 אינץ', אלא אם חשקה נפשו בתחליף טלוויזיה מעוצב ויקר.

 

כמחשב מדיה ה-iMac חסר מספר תכונות חשובות כמו כונן BluRay ושלט כלול בחבילה. כמו כן, תווית המחיר של המחשב עולה על עלות טלוויזיה באיכות דומה בתוספת מזרים מדיה (סטרימר).

 

Apple iMac 27 Inch 

ציון:

 

יתרונות: איכות תצוגה מדהימה, עובי קומפקטי, עיצוב מרהיב, שקט

חסרונות: חוסר בכונן BluRay, מחיר

השורה התחתונה: ענק יוקרתי למראה, אך עם פיצול אישיות 

 

מפרט טכני

מעבד Intel Core 2 Duo 3.06Ghz
רזולוציית מסך 2560x1440

זיכרון 4GB - DDR3 1066

כונן קשיח בנפח 1TB

כונן אופטי 8x double - layer SuperDrive

כרטיס מסך ATI Radeon HD 4670 graphics with 256MB

חיבורים ויציאות: חיבור FireWire 800 4 חיבורי USB 2.0 SD Card Slot חיבור Gigabit Ethernet - RJ 45 כניסת / יציאת Sound - MiniJack יציאת מסך Mini Display Port

 

הפצה: iDigital

מחיר: 9,499 ש"ח

 

דף המוצר באתר היצרן

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים