שתף קטע נבחר

אושר טרומית: ישובים יסננו מועמדים; "זו גזענות"

הכנסת אישרה בקריאה טרומית חוק המסדיר את זכותן של ועדות קבלה ביישובים קהילתיים לסנן מועמדים על פי קריטריונים שונים. במליאה פרץ עימות בין חברי הכנסת דוד רותם ואחמד טיבי, שטען: "זו גזענות, חוקי המשטר הלבן"

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק שנועדה להסדיר את פעולתן של ועדות קבלה ליישובים קהילתיים קטנים בנגב ובגליל, ולאפשר להן לסנן מועמדים שמבקשים להתגורר ביישובים מטיעונים שונים. החוק זכה לא-רשמית לשם "עוקף בג"ץ קעדאן", על שם הפסיקה שהתירה לערבי להתגורר ביישוב קהילתי יהודי. במהלך הדיון בהצעת החוק נרשמו חילופי האשמות בין חברי הכנסת הערבים לבין חברי כנסת מהימין.

 

בדיון אושרו שתי הצעות חוק זהות - האחת של חבר הכנסת ישראל חסון (קדימה) וקבוצת חברי כנסת נוספים, והשניה מטעמו של חבר הכנסת דוד רותם (ישראל ביתנו). הצעתו של חסון אושרה ברוב של 61 תומכים מול תשעה מתנגדים, ואילו השנייה זכתה לרוב של 64 תומכים מול שמונה מתנגדים.

 

מדובר בהצעה שאמורה לעקוף את הבג"ץ, שבו נקבע כי מדיניות ועדות הקבלה ביישובים יהודים כלפי מועמדים ערבים מהווה אפליה. ההצעה תאפשר לוועדות הקבלה בישובים הקהילתיים בגליל ובנגב, לסנן מועמדים על-פי גילם ויכולתם הכלכלית להקים בית בישוב תוך פרק זמן הקבוע בהסכם הקצאת הזכויות במקרקעין וכן, על פי מידת התאמתם לאורח החיים ולמרקם החברתי של הישוב.

 

"זה חוקי המשטר הלבן"

במהלך הדיון במליאת הכנסת קרא חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) קריאות בגנות הצעה: "זו גזענות באצטלה של הומגניות חברתית.. זה חוקי המשטר הלבן", טען.

 

בתגובה, ענה ח"כ דוד רותם לטיבי :"אתם הגזענים הכי גדולים. אל תאשימו אותנו שאנחנו רוצים לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית.

כשאני רוצה לגור בכפר ערבי לא נותנים לי. אני גזען? אתם גזענים. אני לא מונע מכם להקים אגודה שיתופית רק לערבים". טיבי לא נרגע, וקרא לעבר רותם: "אתה מגלה את המניעים הגזעניים האמיתיים של החוק הזה".

 

לאחר אישור החוק, טען טיבי כי מדובר ב"גזענות בהתגלמותה". "ספר החוקים של ישראל מכיל בתוכו יצירות תועבה גזעניות ובלתי מוסריות המתאימות למשטר הלבן בדרום אפריקה. גם מפקיעים אדמות מערבים, לא בונים להם ישובים וחוסמים את גישתם ליישובים קהילתיים בטענה של הומגניות חברתית", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גזענות בהתגלמותה. טיבי
צילום: גיל יוחנן
רותם. רוצים מדינה יהודית
צילום: צביקה טישלר
מומלצים