שתף קטע נבחר

"מדען איראני סיפק למערב מידע על מתקני גרעין"

איראן טוענת שהמדען שהראם אמירי נחטף על ידי ארה"ב במהלך עלייה לרגל למכה. גורמי ביון צרפתים אישרו את הטענות ואמרו שאמירי ערק למערב בזכות מבצע חשאי של ה-CIA וסיפק לפקחי האו"ם מידע חשוב על המתקן הגרעיני ליד קום

מדען הגרעין האיראני, שנעלם לפני חצי שנה בסעודיה, חשף למערב פרטים לגבי הפרויקט הסודי של הרפובליקה האיסלאמית. כך דיווח הבוקר (יום א') "סנדיי טלגרף". גורמים צרפתים מסרו לעיתון הבריטי כי המדען ערק מרצונו לארה"ב בתום מבצע חשאי של סוכני ביון אמריקנים.

 

איראן טענה בשבוע שעבר כי שהראם אמירי, שעלה לרגל למכה במאי האחרון, נעצר והועבר לידי ארצות הברית. אמירי עסק במחקר לשימושים רפואיים של

טכנולוגיה גרעינית באוניברסיטת טהרן. היעלמותו, חודשים לפני חשיפת המתקן הגרעיני סמוך לעיר קום, הובילה לספקולציות כי הוא סיפק למערב את המידע על האתר וגורמים אחרים בתוכנית הגרעין.

 

לפי הדיווח החדש, המסתמך על עדותם של גורמי ביון צרפתים, אמירי אכן הועבר לידי ארה"ב ואף הספיק לתדרך פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) במהלך פגישה חשאית בנמל התעופה בפרנקפורט. הפגישה התקיימה שעות ספורות לפני שהפקחים טסו לאיראן כדי לבקר לראשונה במתקן הגרעיני ליד קום.

 

אמירי, פיזיקאי עטור פרסים, קיבל את הסיווג הביטחוני הגבוה ביותר באיראן בעת שעבד באתר הגרעיני ליד קום, שעצם קיומו נשמר בסוד במשך שנים ארוכות. ב"טלגרף" מציינים כי ארה"ב ואירופה גילו על קיומו של המתקן לפני היעלמות המדען, אך הפגישה עם פקחי סבא"א באוקטובר העניקה להם מידע חשוב ורגיש לקראת צאתם לסיור במתקן.

 

יושב ראש הפרלמנט, עלי לריג'אני, תקף בחריפות את ארה"ב ואת סעודיה בשבוע שעבר בטענה ששתי המדינות חטפו את המדען וכי מדובר ב"מעשה טרור".

סעודיה הכחישה את הטענות וארה"ב סירבה להתייחס אליהן. אולם גורמי הביון הצרפתים טוענים שאמירי למעשה ערק למערב בזכות מבצע חשאי של סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (CIA).

 

"הסוכנות יצרה קשר עם אמירי בשנה שעברה, בעת שהוא ביקר בפרנקפורט למטרות מחקר. איש עסקים גרמני תיווך בין הצדדים ולבסוף נוצר הקשר הסוף בווינה, כשאמירי הגיע לאוסטריה במסגרת המשלחת האיראנית לסוכנות הגרעין של האו"ם. זמן קצר לאחר מכן, הוא עלה לרגל לעיר מכה בסעודיה - ומאז לא נראו עקבותיו", נמסר בדיווח.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מידע חשוב. המתקן ליד קום
צילום: AP
פגישה בפרנקפורט? הפקחים לפני צאתם לקום
צילום: AP
מומלצים