שתף קטע נבחר

"הצרות של לבייב לא יעכבו את הרכבת בת"א"

כך הצהיר מנכ"ל משרד רה"מ, אלי גבאי, בהתייחסו לעיכוב בשלבי הפרוייקט בשל בעיות המימון של אפריקה ישראל. "למרות שנקלענו לתקופה בעייתית עם היזם אין שאלה על קיומו של המיזם ועל לוח הזמנים שלו"

לוח הזמנים של הרכבת הקלה בתל אביב יופעל כמתוכנן, למרות מצוקתו של אחד השותפים בפרוייקט - לב לבייב. כך הצהיר היום (א') מנכ"ל משרד הממשלה, איל גבאי, בנאום שנשא בוועידת ישראל לעסקים. בדבריו כיוון גבאי ללוח הזמנים המעודכן, לפיו צפויה הרכבת לפעול בעוד כחמש וחצי שנים.  נזכיר, שלפי לוח הזמנים המקורי הרכבת הייתה אמורה לפעול כבר ב-2001.

 

 

לדברי גבאי, "הפרוייקט ייצא לדרך גם כך וגם כך, בלי קשר לבעיות מימון. נכון, נקלענו לתקופה בעייתית עם היזם (אפריקה ישראל - ת.ג) אבל אין שאלה על קיומו של המיזם ועל לוח הזמנים שלו. הוא התעכב מספיק, גמרנו עם זה. השאלה היא רק שאלה של מימון, והיא תיפתר בקרוב. היזם צריך לתת לנו תשובה תוך 60 יום אם הוא מרים את הפרוייקט. אם לא - נמצא פתרון אחר".

 

גבאי לא ציין מה יהיה הפתרון האחר, אולם לאחרונה פורסם כי הוא יהיה השקעה ישירה של המדינה. במקביל, אישר גבאי כי למרות הבעיות הכלכליות של אפריקה, המדינה עדיין רוצה למכור ליזמים (שאפריקה היא אחד מהם) את חלקה בכביש 6. 

 

גבאי, שנאם בפאנל שעסק בעתיד התחבורה במדינה, התייחס גם למיזם מרכזי אחר שתקוע מזה שנים: הרכבת בין ירושלים לתל אביב. "לוח הזמנים המתוכנן כעת לרכבת הוא 2016, אבל אנחנו מנסים לכווץ אותו", אמר גבאי.

 

בהתייחסו לקו הרכבת לדימונה ולטענות על כך שהוא לא מגיע למרכז העיר אלא מחוצה לה, אמר גבאי כי "הרכבת הזאת לא נולדה מתכנון המרכזי אלא מתכנון מקומי. זה נכון שיש בעיה עם רכבת שאמורה להיות 'מדלת לדלת' ואינה כזאת - למרות שגם אוטובוס מוביל לתחנה מרכזית שממנה צריך לקחת אוטובוס עירוני ולא ממש מביא את האנשים הביתה. הבחירה שם לא הייתה מוצלחת. נחליט בעתיד לגבי הפעלת קווי רכבות, והנגישות לתחנה תהיה אחד השיקולים". 

 

גבאי הוסיף ואמר כי "הדרך היחידה להגביר את הצמיחה היא לחבר בין הפריפריה למרכז באמצעות תשתיות תחבורה. מי שחושב שפוטנציאל הצמיחה של המדינה נמצא במגדלי עזריאלי טועה, כי התוצר בעזריאלי הוא מהגבוהים בעולם המערבי. זה לא סביר שבמדינה כל כך קטנה יש פריפריה שהיא כאילו מדינה נפרדת. אבל המצב של כל הפרוייקטים התחבורתיים שתקועים כיום הולך להשתנות לחלוטין עם יישום הרפורמה בתכנון ובניה".

 

לדבריו, "אין לנו מטרה לפגוע באיכות התכנון. אבל אפשר לתכנן טוב גם בלי לעבור 72 אלף ועדות. הדוגמאות של הרכבת הקלה בתל אביב ובירושלים והכביש מירושלים לתל אביב הם דוגמאות לא מעודדות לבעיות תכנוניות שיכולות להזיק. דברים כאלה לא יקרו עוד - מיזם לא יאושר לפני שייעשה לו תכנון מפורט. זה בזבוז כסף ופגיעה ישירה באיכות החיים של כל מי שמחכה לקו הרכבת הזה. גם חוקי הפקעת הקרקעות עומדים להשתנות לגמרי, וזה חלק ממה שתוקע את כל הפרוייקטים הללו".  

 

יצויין שגבאי, שהיה אמור להיות הנואם הראשון בפאנל, איחר והגיע רק בסיומו. זאת, לאחר שהתעכב בדיון הממשלתי על מפת אזורי העדיפויות הלאומית. ואולם, האיחור של גבאי לא נבע מהתארכות הדיון עצמו, אלא מהפקקים שבהם היה תקוע בדרך. "כמה סמלי שגבאי הגיע באיחור אחרי שהיה תקוע בפקקים", ציינו אנשים שנכחו באירוע.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת הקלה. הדמייה
איל גבאי. "נחבר בין הפריפריה למרכז"
צילום: גיל יוחנן
לב לבייב. במצוקה
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים