שתף קטע נבחר

כעס בסיני: פחות הברחות לעזה - פחות עבודה

אלפי צעירים מצריים מצאו את פרנסתם מעיסוק בהברחות לרצועת עזה. כעת, מכשול הפלדה שמתקינה מצרים בגבול מעוררות זעם בקרב התושבים הבדואים של סיני, החוששים מאובדן ההכנסה הקלה

לוחות הפלדה אותן מתקינה מצרים בגבול עם רצועת עזה, יוצר זעם גדול בקרב הנהגת החמאס, שמטיחה מילים קשות בשלטונות בקהיר. בחמאס גורסים כי מכשול הפלדה נועד לשרת את האינטרסים הביטחוניים של ישראל ומנגחים כך

 

ברם מעבר לעניין הפוליטי, מדובר בנושא שטומן בחובו אינטרסים כלכליים לא מבוטלים, כולל רווחים נאים לסוחרי המנהרות משני הצדדים. נקודה זו מעוררת זעם כלפי העבודות בגבול רפיח גם בקרב התושבים הבדואים של סיני, החוששים מאובדן ההכנסה הקלה שהייתה מנת חלקם מאז עלה החמאס לשלטון.

 

העיתון המצרי "היום השביעי" הפנה זרקור לסוגייה זו ולהשלכות הכלכליות השליליות הצפוית לתושבי סיני כתוצאה מהמהלך המצרי.

 

לפי עדויות שאסף העיתון, אלפי צעירים מצריים מצאו בשנים האחרונות את פרנסתם מעיסוק ישיר או עקיף בהברחות לרצועה, ששווין נאמד בקצת פחות ממיליארד דולר.

 

תושביה של רפיח המצרית משתוממים נוכח הדיווחים על המצור המוטל על הרצועה וטוענים, כי המצב אצלם אינו הרבה יותר טוב. שיעורי האבטלה בעיר רפיח המצרית גבוהים, הזדמנויות תעסוקה אין ולכן אלפי צעירים הועסקו בשנים האחרונות בעבודות שונות הקשורות בסחר המנהרות.

 

כך למשל טען צעיר שהתראיין לעיתון, כי יכול היה להשתכר סכום הנע בין 50 ל-100 לירות (בין 10 ל-20 דולרים) מידי יום כתוצאה מהעיסוק בסחר המנהרות.

 

העבודות כוללות העברה של הסחורות באופן ישיר אך גם "משימות נלוות" כמו למשל, תצפיות על תנועות כוחות הביטחון המצריים והעברת אזהרה למבריחים על התקרבותם במקרה הצורך. ברפיח טוענים כי עתה, עם הירידה הצפויה בפעילות ההברחות, יישבו הצעירים בבטלה גמורה בבתי הקפה או יפנו לעסוק במסחר לא חוקי אחר.

 

מעבר לכך, בעלי הבתים ברפיח התפרנסו היטב מההברחות. ההערכה היא שכ-3,000 בתים ברפיח "הוסבו" למחסני סחורות ודיירי אותם בתים הפכו שכירי סוחרי ההברחות מעצם עבודתם כמנהלי המחסנים שבביתם.

 

במעגל השני של נפגעי מכשול הפלדה, יימצאו כל אותם בעלי תחנות דלק בסיני, המובילים, סוחרי הבשר והדגים וכן סוחרי החלפים.

 

ברפיח המצרית טוענם כי המכשול אותו מניחים בימים אלה המהנדסים המצריים ייאלץ את משטרו של מובארק להתמודד עם אבטלה ותסכול גואה בסיני. הדבר ייאלץ את מובארק בין השאר, לשקול פתיחה מוסדרת של מעבר רפיח, דבר שעד כה התנגד לו בשל התעקשות חמאס שלא לכלול שם נציגי פתח.

 

דורון פסקין הוא מנהל מחלקת המחקר בחברת אינפו פרוד מחקרים (המזה"ת)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים