שתף קטע נבחר

הצעה: להוסיף 3 שופטים לעליון "לגיוון הדעות"

חברי הכנסת יריב לוין ומיכאל בן-ארי מציעים להגדיל את מספר שופטי ביהמ"ש העליון ל-18, כדי "להגדיל את הייצוגיות ולהקל על העומס". בן-ארי: "כיום לקבוצת ביניש שליטה מלאה על החלטות קריטיות". לוין: פסיקת 443 מוכיחה את הצורך

האם הימין יצליח להגדיל את מספר השופטים בבית המשפט העליון, ו"להחזיר לשם את השפיות והציונות"? ועדת השרים לענייני חקיקה אמורה לדון ביום ראשון הקרוב בהצעתם של חברי הכנסת יריב לוין (ליכוד) ומיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי), המבקשים לשנות את פניו של בית המשפט העליון ולהגדיל את מספר השופטים ל-18 במקום 15 כיום.

 

בדברי ההסבר להצעת החוק שהגישו השניים, נכתב כי המטרה היא להגדיל משמעותית את הייצוגיות ומגוון הדעות בבית המשפט העליון וכן להקל על העומס המוטל על שופטי בית המשפט, תוך צמצום הפיגור בשמיעת התיקים ובקבלת ההכרעה בהם.

 

השניים כתבו עוד, כי החוק המוצע נועד לאפשר גיוון של ממש בהרכב שופטי בית המשפט העליון, הסובל לדבריהם בשנים האחרונות מהרכב אנושי חד-גוני, ו"מהיעדר שיקוף הולם של מגוון הזרמים בחברה הישראלית".

 

הם הסבירו כי "הצורך לגוון מתחדד נוכח נטייתו הגוברת של בית המשפט העליון לעסוק בסוגיות שבמדיניות ובהשקפת עולם והגדלת מספר השופטים תאפשר את מינויים של שופטים בעלי רקע ועמדות מגוונים באופן שיבטא נאמנה את השקפות העולם השונות הרווחות בציבור הישראלי".

 

בסיום ההצעה, כתבו שני חברי הכנסת כי "ראוי שסוגיית הרכבו של בית המשפט העליון תוסדר בחקיקה ראשית, באופן שמספר השופטים יהיה קבוע ולא נתון להחלטות משתנות של הכנסת".

 

בשיחה עם ynet, ח"כ לוין קשר בין הצעת החוק להחלטת בג"ץ מאתמול שעוררה הדים רבים - להתיר גם לפלסטינים לנסוע בקטע מכביש 443  בין מודיעין לירושלים. "פסיקת בג"ץ בעניין כביש 443 הוכיחה את הצורך לבצע מהפך חקיקתי, שישקם את הפרדת הרשויות ויחזיר את השפיות והציונות למערכת המשפט. הצעות החוק, שאנו מקדמים עכשיו, הן תחילתו של המהפך הזה".

 

ח"כ בן-ארי הוסיף: "מספרם המצומצם של שופטי בית המשפט העליון מאפשר לקבוצת ביניש שליטה מלאה על החלטות קריטיות, הנוגעות לגורלה של מדינת ישראל. הגדלת מספר השופטים ייתן פתח לכניסתם של שופטים, שעולמם הערכי מונע מהשקפה הרואה במדינת ישראל כמדינה יהודית ומבחינה בין אויב לאוהב".

 

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה שח"כים מציעים להגדיל את מספר של השופטים בבית המשפט העליון. ההצעות בעבר נתקלו בהתנגדות של שופטי בית המשפט העליון וכמובן של הנשיאה דורית ביניש, המתנגדת באופן חריף להצעה. השופטים המתנגדים טוענים כי הדבר יוביל לפוליטיזציה של בית המשפט העליון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לוין. שיקוף הולם
צילום: ירון ברנר
בן-ארי. שליטה מלאה לקבוצה
צילום: גיל יוחנן
צילום: עידו ארז
ביניש. "לקבוצה שלה שליטה מלאה"
צילום: עידו ארז
מומלצים