שתף קטע נבחר

בגלל השביתה: העלאת תעריפי המים תתעכב

הממשלה מסרבת לעכב את התייקרות המים, אבל העלאת התעריפים לא תיכנס לתוקף מחר מאחר שהעובדים לא ביצעו את עבודת ההכנה הדרושה לכך. גורם בכיר במשק המים: "ראש הממשלה נתניהו והשרים לנדאו ושטייניץ מודעים ללחץ הציבורי נגד העלאת התעריפים ומחכים להזדמנות לרדת מהעץ"

יש שביתות שחוסכות לציבור כסף. תעריפי המים אמורים לעלות מחר (ו') בכ-25%, וזאת במסגרת הפעימה הראשונה, מבין שלוש, של העלאת תעריפי המים ב-40%, המתוכננת במהלך השנה. בשלב זה  הממשלה מסרבת לדון מחדש בדרישת הכנסת - והמלצת מבקר המדינה - לבטל את ההעלאה.

 

עם זאת נראה כי מלאכתו של הציבור נעשית בידי אחרים: בפועל, התעריפים החדשים לא ייכנסו לתוקף במועד המתוכנן עקב השביתה המתמשכת של עובדי רשות המים. מבדיקת ynet עולה כי גם אם השביתה תסתיים היום, התעריפים החדשים לא ייכנסו מחר לתוקף, כיוון שהעלאת התעריפים דורשת היערכות מראש של רשות המים - וזאת לא נעשתה בגלל העיצומים.  

  

צרכן שישלם חשבון לחודשים דצמבר-ינואר ישלם בין 5% ל-10% יותר, ואילו צרכן שישלם חשבון לחודשים ינואר-פברואר ישלם בערך 20% יותר. אם התעריפים ייכנסו לתוקף בפועל בסוף ינואר - חשבונות ינואר יהיו זהים לחשבונות דצמבר.

 

העיכוב בהתייקרות יחול גם על התשלומים שהציבור משלם לרשויות המקומיות, וגם על תשלומי הרשויות למקורות ולמפעלי ההתפלה.

 

"כדי לשנות את תעריפי המים צריך לעדכן את הרשומות שלנו ולהודיע לצרכנים", מסביר ל-ynet יו"ר ועד העובדים, אמיר שישא. "כל זה צריך היה להיעשות בימים האחרונים, אך לא נעשה בפועל. המשמעות: הציבור לא ישלם את התעריף החדש מהיום שבו תסתיים השביתה, אלא רק כמה ימים, או אפילו שבועות מאוחר יותר, וזאת בהתאם לקצב שיידרש לנו לבצע את ההתארגנות".

 

לדברי גורם בכיר במשק המים הממשלה צפויה לנצל את השביתה כדי לדון מחדש בהעלאת התעריפים. לדבריו: "ראש הממשלה נתניהו והשרים לנדאו ושטייניץ עושים עכשיו שרירים, כדי להראות שהם לא בובה של מבקר המדינה. עם זאת הם מודעים ללחץ הציבורי נגד העלאת התעריפים ומחכים להזדמנות לרדת מהעץ. מאוד ייתכן שנתניהו ינצל את העיכוב בשביל לעשות את ה'מופע' החביב עליו, שבו יודיע ברגע האחרון כי תעריפי המים לא יעלו, או יעלו בשיעור נמוך יותר, בדיוק כפי שנעשה סביב חיוב ירקות ופירות במע"מ - וביטולו".

 

העובדים קוראים לשני להתפטר

220 עובדי רשות המים שובתים מזה כחודש. העובדים טוענים כי האוצר נוקט בסחבת במשא ומתן עמם, בזמן שהנהלת הרשות מבצעת שינויים חד צדדים במבנה הרשות. העובדים דורשים תשלום עבור מטלות שנוספו להם במשך השנים, ועבור המטלות שהתווספו להם כתוצאה מהשינויים המבניים ברשות - מבלי שהגדילו את מצבת כח האדם בהתאם.

 

עוד חוששים העובדים שהשינויים המבניים יגרמו לשינוי בתנאי העסקתם ובטחונם התעסוקתי, מבלי שתהיה להם אפשרות לומר את דברם בנדון. "כבר חודש לא מדברים אתנו", אומר שישה, "אין משא ומתן ואין כלום". העובדים יפגינו היום בתל-אביב ויקראו ליו"ר הרשות, אורי שני, להתפטר, בטענה ששני נכשל בתפקידו.

 

במסגרת השביתה, העובדים אינם מבצעים קבלת קהל, אינם עונים לפניות הציבור, אינם מודדים את גובה מפלס הכינרת ומפלסי האקוויפרים ואינם מוציאים רישיונות לחקלאים ולרשויות מקומיות להקצאת מים. ברשות המים טוענים כי השביתה גורמת לזיהום מים ולנזקים קשים לאקוויפרים של מי התהום.

 

בדו"ח שהוציא שני על נזקי השביתה נכתב כי היא גורמת לחובות של תאגידי המים לתפוח, מה שעלול לגרום לעצירת אספקת המים לאזורים שלמים בארץ, מעכבת את פיתוח מתקני ההתפלה, עוצרת את פיתוח מפעלי השבת מי הקולחין ומפעלי הטיפול בביוב - ובכך פוגעת במערכות הביוב וגורם להזרמת ביוב לטבע ולמקורות המים.

 

עיכוב בקידוחים מונע פיתוח מקורות מים שפירים שיכלו להוסיף למשק המים כמות מוערכת של 6 מיליון מטר מעוקב מים בשנה (מלמ"ש). מתקני הפקה רבים, ובכללם קידוחים ומתקנים לתפיסת מי שיטפונות, אינם מקודמים וגורעים בכך כמות נוספת המוערכת ב-5 מלמ"ש. הדבר בולט במיוחד לאורך החוף הצפוני של ישראל, שזכה לכמויות גשם נכבדות עד כה.

 

מים יקרים ימתקו

הרפורמה במשק המים אמורה לאחד בין התעריפים השונים שאנו משלמים בחשבונות המים הביתיים וכן בין חשבון המים לאגרת הביוב. כיום אנחנו משלמים "תעריף א'" של 4.1 שקלים לקו"ב מים על 8 הקו"ב הראשונים, "תעריף ב'" של 5.7 שקלים לקו"ב על 8 הקו"ב הבאים, מ-8 קו"ב עד 16 קו"ב לחודש, ו"תעריף ג'" על כל טיפה שמעל ל-16 קו"ב, לא כולל היטל הבצורת. כל זאת, בלא קשר למספר הנפשות בבית. בנוסף, אנחנו משלמים כיום היטל ביוב שמשתנה מרשות לרשות, ונע בין 2-4 שקלים לקו"ב מי ביוב.

 

אחרי הרפורמה, יחושבו התעריפים לפי מספר הנפשות בבית והיטל המים יאוחד עם היטל הביוב. משפחה שתצרוך עד 2.5 קו"ב לנפש לחודש תשלם עליהם "תעריף אלף" של 8 שקלים לקו"ב, כולל מים וביוב ביחד. על כל קו"ב לנפש-לחודש נוספים, ישולמו "תעריף ב'" - 11.5 שקלים. תעריף ג' יבוטל.

 

משפחה ענייה בת שמונה נפשות, לדוגמה, שאינה מחזיקה מכונת כביסה ומדיח כלים ואין לה חצר, וחוסכת על זמן המקלחת, משלמת כיום תעריף מינימלי בתוספת אגרת ביוב, ובסך הכל בין 6 ל-7 ומשהו שקלים לקו"ב, ואילו אחרי שהרפורמה תיושם במלואה היא תשלם 8 שקלים לקו"ב.

 

ואילו זוג מבוסס בלי ילדים, עם מכונת כביסה, מדיח כלים וחצר גדולה, משלם כיום תשלום שמורכב משלושה תעריפים שונים שנעים בין 6 ל-12 שקלים לקו"ב, ואילו אחרי הרפורמה היא תשלם על רוב המים בתעריף של 11.5 שקלים לקו"ב. הרפורמה תתבצע בהדרגה, כאשר בשלב השלישי שלה, המתוכנן לסוף השנה - אם הוא יצא לפועל - יעלו תעריפי המים הממוצעים במדינה בשיעור שבין 40% ל-50%.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Index open
כמה יעלו המים? יותר, אבל אחר כך
צילום: Index open
יו"ר רשות המים, אורי שני
צילום: מיכה בריקמן, כתום צלמים
מומלצים