שתף קטע נבחר

  • דעות ומאמרים
זירת הקניות

מי שתיה יורדים באסלה: אבסורד יקר ובזבזני

החל ב-1 בינואר עלו מחירי המים. עכשיו יש גם משמעות כספית למשפט הידוע "חבל על כל טיפה". לכן העובדה שאנו לא מנצלים פעם נוספת מים אפורים - מי הדחת כלים או מקלחת למשל - היא תמוהה ומקוממת. למה צריך להדיח את האסלה ולהשקות את הגינה במים שפירים?

מיום שישי אנחנו משלמים יותר על המים. חרף עמדת מבקר המדינה, ועם רוח גבית של ועדת החקירה הממלכתית לנושא משק המים, העלתה רשות המים את התעריפים למשתמש הביתי. עכשיו יש משמעות אחרת לחלוטין למשפט הידוע "חבל על כל טיפה".

 

לכן העובדה שכמויות אדירות של מים יורדות לטימיון כה מקוממת. בישראל נשפכים מדי יום המון מים למערכת הביוב - מים שניתן היה להציל כמעט מחצית מהם על ידי שימוש חוזר. מדינות אחרות הסובלות גם הן ממחסור במים, כמו אוסטרליה למשל, הפנימו את חומרת המצב ואת הפוטנציאל האדיר הטמון בשימוש חוזר במים ככלי לחיסכון. שם, עידוד התקנת מערכות מים אפורים מוכיחה עצמה יום-יום בסיוע בהתמודדות עם המשבר.

 

מים אפורים הם מי שופכין ביתיים, לדוגמא מים שנוצרו לאחר הדחת כלים, רחצה וכביסה. כיום המים הללו נשטפים היישר למערכת הביוב. הם מצטרפים שם למי ביוב ממקורות שונים, עוברים טיפול ומוזרמים להשקיית שדות חקלאיים.

 

אך יש אפשרות לעשות בהם שימוש חוזר באופן שיחסוך מים שפירים במגוון רחב של שימושים. על ידי איסוף וטיפול מוסדרים, ניתן לעשות להשתמש במי הדחת הכלים והמקלחת לצורך הדחת האסלה או השקיית הגינה.

 

במדינה שמתמודדת עם משבר מים, הדחת האסלה במים שפירים היא אבסורד. הדחת אסלות נוגסת בכ-35 אחוז מצריכת המים השפירים הביתית; הגינון צורך כחמישה אחוזים. מערכת מים אפורים יעילה יכולה לחסוך, לפיכך, כ-40 אחוז מצריכת המים הביתית. על רקע ייקור התעריפים, מדובר לא רק בחיסכון משמעותי במים אלא גם בחיסכון משמעותי בחשבון הבנק.

 

אז למה אין מערכות מיחזור מים אפורי בכל בית? כי זה לא חוקי. משרד הבריאות חושש להתיר הפעלה של מערכות מיחזור מים ללא פיקוח, מחשש לפגיעה בבריאות הציבור. לצד משרד הבריאות עומדים תאגידי המים החוששים ששימוש במים אפורים או כל חיסכון משמעותי במים ינגסו להם נתח מן הרווחים.

 

ארגוני סביבה מנסים כבר זה רב לקדם חקיקה שתחייב מבנים חדשים להתקין מערכות שכאלה, אך הנושא לא מתקדם. קבלני בנייה יודעים גם הם שהתקנת מערכת כזו תחסוך מים לדיירים, אך תייקר את עלויות הבנייה.

 

אין ספק ששימוש במים אפורים חייב להתנהל תחת פיקוח מקצועי וקפדני. אך חשוב לדעת שתקדימים בעולם מוכיחים שדרכי שימוש בטוח קיימים ופיקוח יעיל מבטל כל חשש. בתקופה כה קריטית, אי ניצול משאב זה הוא צעד לא אחראי מצד קובעי המדיניות.

 

האינדקס הירוק

ילדים ירוקים

ילדים ירוקים

מתנה ירוקה

מתנה ירוקה

טיפוח אורגני

טיפוח אורגני

משלוחים אורגניים

משלוחים אורגניים

תיירות אקולוגית

תיירות אקולוגית

גינה אורגנית

גינה אורגנית

משק המים מתנהל היום כמו אדם ששואב מים מבאר עם דלי שיש בו חור בתחתית. הוא מבקש לחסוך מצד אחד, אך מוותר מדי יום על כמויות מים אדירות. אנחנו סוגרים את הברז בזמן ציחצוח השיניים, אבל משקים את השיחים בגינה במים שתיה.

 

גם אם העלאת תעריפים היא צעד נכון, הפוטנציאל של צעד שכזה מוגבל. האוכלוסייה הרי בגידול מתמיד, ואנשים צורכים מים. חבל שהממשלה והכנסת מתעלמים מכלי כה יעיל לחיסכון במים.

 

הכותב הוא דובר מגמה ירוקה בתא מכון הערבה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
שירותים אסלה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים