שתף קטע נבחר

"הפנטגון מתנגד לתוכנית אובמה לצמצום הגרעין"

הנשיא אובמה חשף אשתקד את חזונו לעולם נקי מנשק גרעיני ואף החל לפעול לצמצום הארסנל האטומי של ארה"ב. "לוס אנג'לס טיימס" מדווח שתוכנית אובמה נתקלה בהתנגדות תקיפה מצד מערכת הביטחון המטילה את היוזמה בספק

התוכנית השאפתנית של נשיא ארצות ארצות להקטין בהדרגה את ארסנל הנשק הגרעיני נתקלה בהתנגדות עזה של מערכת הביטחון האמריקנית. העיתון "לוס אנג'לס טיימס" דיווח היום (ב') כי עמדת הפנטגון וסוכנויות ביטחון אמריקניות וכן העימותים בתוך הממשל עצמו מטילים בספק את היכולת ליישם את יוזמת ברק אובמה.

 

הנשיא האמריקני חשף באפריל 2009 את חזונו לעולם נקי מנשק גרעיני, והתחייב שארה"ב תנקוט בעצמה צעדים לצמצום הארנסל שברשותה. אולם מקץ

תשעה חודשים התברר כי בתוך הממשל עצמו פרץ ויכוח נוקב על המדיניות לצמצום מספר כלי הנשק הגרעיניים ועל התפקיד של נשק זה בעיצוב האסטרטגיה הצבאית ומדיניות החוץ של ארה"ב.

 

ההתנגדות נחשפה כשהפנטגון הציג תוכנית להפחתה מתונה במספר ראשי החץ הגרעינים והמשימות שלהם. תוכנית זה שונה בתכלית מזו של הבית הלבן הקורא לשינוי קיצוני במבנה ובהיקף הגרעין בארה"ב. משרד ההגנה האמריקני מוכן לפעול להפחתת הארסנל תוך שמירת כושר ההרתעה, אבל חושש שתוכנית אובמה מרחיקת לכת מדי.

 

ההערכה היא שלארה"ב כיום יש 9,400 ראשי חץ גרעינים - כ-1,000 פחות מכפי שהיה בשנת 2002. אובמה מאמין שהפחתה משמעותית של מאגר הנשק הגרעיני יעניק אמינות למדיניותו, הקוראת לבלום את מירוץ החימוש הגרעיני בעולם. זאת, על רקע המאמץ שארה"ב מובילה נגד תוכניות הגרעין של צפון קוריאה ואיראן.

 

מי יתקוף ראשון?

הדיון הפנימי בממשל האמריקני נועד לגבש מדיניות רשמית במסגרת המשא ומתן עם רוסיה העוסק בהפחתה הדדית של ראשי החץ הגרעיניים. בוושינגטון מקווים להשלים את המהלך עד חודש מאי, כאשר יתקיים כינוס בינלאומי בניו יורק שבו ייחתם הסכם חדש לאי-הפצת נשק גרעיני (NPT).

 

אובמה אמר באחרונה כי הוא מודע לכך שמאמציו לנקות את העולם מנשק גרעיני לא יסתיימו בחייו. גם הנשיא הדמוקרטי הקודם, ביל קלינטון, ניסה להוביל מהלך דומה עם כניסתו לבית הלבן על רקע קריסת ברית המועצות. אולם מאמציו לא הניבו פירות בעקבות ויכוחיים פנימיים בממשל. קלינטון ויתר לבסוף על מאבק זה לאחר שאיבד את הרוב הדמוקרטי בקונגרס בבחירות שנערכו בנובמבר 1994.

 

לפי הדיווח ב"טיימס", שאלת המפתח בתוך הממשל היא אם ארה"ב צריכה לוותר על העמימות שהיא נוקטת לגבי הנסיבות שבהן תעשה שימוש בנשק הגרעיני. עמדת אובמה גורסת שיש לוותר על מדיניות זו לטובת פירוט הסיבות המוצדקות להפעלת נשק גרעיני. זאת, כדי להעניק ביטחון לממשלות אחרות לגבי החלטותיהן בנושא הגרעיני.

 

במסגרת דיונים אלה יש המציעים שארה"ב תכריז כי היא לא תהיה הראשונה לעשות שימוש בנשק גרעיני, אלא רק תשמש בו בתגובה לתקיפה. אולם בפנטגון מטילים ספק ביעילות של הצהרות מסוג זה, משום שממשלות זרות לא יאמינו להן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המאמץ ייכשל? אובמה
צילום: AFP
צילום: רויטרס
התנגדות תקיפה. הפנטגון
צילום: רויטרס
מומלצים