שתף קטע נבחר

המלחמה בין האוצר לבנק ישראל מפוברקת?

בתקופות המקבילות בשנים קודמות, מירב העיסוק התקשורתי היה סביב העברת התקציב. עתה, לנוכח המעבר לתקציב הדו-שנתי, נוצרו חלל ושיממון פוליטיים שעוררו מלחמות זוטא לכאורה, בין השר שטייניץ לנגיד פישר

נתחיל מהסוף – אין "מלחמת עולם" ביחסי בנק ישראל והאוצר. משבר האמון שפרץ, לכאורה, בין שר האוצר, יובל שטייניץ, לבין נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, וזכה לסיקור אינטנסיבי בימים האחרונים, הוא יותר מפוברק מאמיתי.

 

לא במפתיע, כולו תוצאה של "עונת המלפפונים" בתקשורת הכלכלית. בתקופות המקבילות בשנים קודמות, מירב העיסוק בתקופה זו היה סביב העברת התקציב. עתה, לנוכח המעבר לתקציב הדו-שנתי, נוצרו חלל ושיממון פוליטיים.

 

מערכת היחסים בין שני הקטרים הכלכליים לא התנהלה מעולם על מי מנוחות. גם עכשיו היא לא משוחררת ממתחים שמעצימים ומתגלגלים החוצה, בעיקר מהדרגים הכפופים לשר ולנגיד. הם מציתי מדורות ומפריחי בלונים מטעם או על דעת עצמם, ולעולם אינם נקיים משיקולים ואינטרסים אישיים.

 

האווירה בין הצדדים נקבעת על פי טיב יחסי העבודה השוטפים בין הנגיד לשר. גם אלה ידעו עליות ומורדות, רובם מהסוג המוכר לכל זוג נשוי שלא התחתן מאהבה. כמו בין שותפים עסקיים, גם הזוג הזה צריך לטפח יחסי שיתוף, ובעיקר הרמוניה של חכמים שיודעים לחיות גם עם עניינים שאין עליהם הסכמה.

 

אווירה של כפר נופש

החלק הקל בשותפות הוא חלוקת הסמכויות החוקית. החוק קובע מה הנושאים המחייבים החלטה משותפת, או רק התייעצות, כתנאי להחלטה של כל צד בעניינו. אלא שהתוכן ואיכות המעטפת הפורמלית נמדדים לא רק על פי המילוי הפורמלי של החובות, אלא גם על פי מצב הרוח השורר בין הצדדים.

 

במרחב הזה, הנגיד והשר מרבים להיפגש בתכיפות, פנים אל פנים או בטלפון, כמה פעמים בשבוע, להערכות מצב גלויות-לב ולהחלפת רשמים ודעות על ההתרחשויות והבעיות מהארץ והעולם. אבל הם לא מסוג החבר'ה שמסתחבקים. פישר תורם את קור הרוח והשקט המאופק שלו, ואילו שטייניץ את הטבע של איש רעים להתרועע.

 

האווירה הנוכחית היא של כפר נופש, בהשוואה לדם הרע שזרם במלחמות העבר הרחוק והקרוב בין בנק ישראל לאוצר, עוד מימי הנגיד פרנקל לפני כשני עשורים. את האוויר ביניהם אפשר היה לחתוך בסכין. הסחבת רבת השנים בגיבוש חוק בנק ישראל החדש נבעה מהיריבות המרה על חלוקת הסמכויות בניווט המשק.

 

גם פישר עצמו אכל בתקופתו מרורים משרי האוצר שקדמו לשטייניץ. עד לפני כשנה המלחמות היו סביב הסכם השכר החדש של עובדי הבנק, שהגיעו עד בית המשפט. הממונה על השכר באוצר סירב לחתום על ההסכם שסחט הנגיד, והשר בר-און נאלץ לחתום במקומו.

 

השר נאנס לאחר התערבות ראש הממשלה, בלחץ איומי ההתפטרות של הנגיד. לא מכבר מוקש השכר כמעט פוצץ את חוק בנק ישראל בדרכו לכנסת, בגלל הסעיף שהפקיע מהאוצר את הסמכות לשנות את תנאי העבודה בבנק. גם הפעם נדרש ראש הממשלה לנטרל את מטען הנפץ.

 

בשנה האחרונה לשכות הנגיד והשר החליפו מהלומות סביב התנהלות המשק במשבר הכלכלי. המשבר לא תם כשראש הממשלה שוב הוזעק להכריז על שביתת נשק, במחלוקת בין האוצר לבנק על השליטה במנגנון הפיקוח על שוק ההון. ראש הממשלה הקים ועדה משותפת לבנק, לאוצר ולרשות ניירות ערך, במטרה לגבש מבנה ורגולציה חדשים למנגנון הפיקוח על השוק, שנהפך לשטח הפקר בעקבות רפורמת בכר.

 

אגב, נתניהו מנסה לכפר על כשל אחריות לסחבת בגיבוש המנגנון הזה. ועדת בכר הטילה עליו, כשר האוצר ב-2003, ליישב עד מאי 2005 את המחלוקת בין בנק ישראל לאוצר על השליטה ברשויות הפיקוח. המפקח על הבנקים והממונה על שוק ההון והביטוח באוצר טענו כל אחד "כולה שלי". נתניהו התפטר ביולי מבלי שנקף אצבע.

 

עננה חדשה באופק

על מה נותר לאוצר ולבנק ישראל להתקוטט עכשיו בארגז החול? עוד לפני שמצאו איזו אישה תקשט את שטרי הכסף החדשים, רחל המשוררת או נעמי שמר, באופק עולה עננה חדשה בעקבות המינוי החפוז של עודד שריג לממונה על שוק ההון אחרי פרישתו השבוע של ידין ענתבי.

 

דעתו של המפקח על הבנקים לא נוחה מהמתחרה החדש שנכנס לתמונה בטרם נקבע הזוכה בכתר הפיקוח, בגלל עברו הקרוב כדירקטור חיצוני בבנק הפועלים. שריג מסומן כאיש אמונה של שרי אריסון, הבעלים של בנק הפועלים שלא מכבר היתה בעימות עם המפקח והנגיד על ניהול הבנק שלה.

 

המינוי טרם אושר בוועדת שפניץ ובממשלה. בנק ישראל גם לא מתבטא בגלוי בעניינו. ספק אם יש לנגיד מה לחשוש ממנו. הנגיד גם מפורק עתה מנשק איומי ההתפטרות. כהונתו פוקעת בעוד כ-4 חודשים, ב-30 באפריל. לא ידוע אם פישר או הממשלה מעוניינים להאריך אותה, ואם יש לנגיד חלופות קוסמות.

 

לשר ולנגיד יש בינתיים אינטרס משותף - להעביר בכנסת בהקדם את חוק בנק ישראל החדש. המשימה מחייבת לשמור על שקט תעשייתי לפחות בחודשים הקרובים. השר יחזיק קצר את הממונה החדש, אם וכאשר יאושר המינוי. מועמדים קודמים הסתלקו בתחושה שהשר לא מעוניין בממונה עצמאי ויצירתי.

 

גם פישר צפוי לרסן את סביבתו ולגזור עליהם שתיקה אם הוא מאוהב בתפקיד בנפש, או מעוניין להחזיק בו תקופה נוספת כברירת מחדל, ועכשיו תלוי הוא יותר ברצון הטוב של שר האוצר וראש הממשלה.

פורסם לראשונה 05/01/2010 22:36

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר האוצר יובל שטייניץ
צילום: גיל יוחנן
נגיד בנק ישראל סטנלי פישר
צילום: גיל יוחנן
מומלצים