שתף קטע נבחר

בקרוב: חוק שיחמיר את עונשם של תוקפי רופאים

ריבוי המקרים של אלימות נגד אנשי צוות רפואי הניע את הכנסת לפעול. לפי החוק החדש, שעבר היום לקריאה שנייה ושלישית, דינו של אדם שיתקוף איש צוות רפואי יהיה מאסר של 5 שנים, במקום 3 השנים הקבועות היום בחוק. ח"כ חיים אורון: "זו תופעה שהפכה למגיפה. המטרה היא אפס סובלנות"

סוגיית האלימות נגד אנשי צוות רפואי הגיע לכנסת: ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק של ח"כ חיים אורון המחמירה את הענישה כלפי תוקפי אנשי צוות רפואי.

 

על פי הצעת החוק, אדם התוקף איש צוות רפואי, בין אם הוא רופא, מתמחה, אח, מיילד, חובש או עובד מד"א, וכן עובד אחר הנמצא בחדר המיון - דינו מאסר של חמש שנים, במקום שלוש שנים הקבועות כיום בחוק. 

 

"תופעה שהפכה למגפה של ממש"

לפי נתונים של מוקד ההסתדרות הרפואית, בשנת 2009 דווחו למוקד 39 מקרי אלימות. בשנת 2008 דווחו למוקד 123 מקרים של אלימות, ביניהם 21 מקרים של אלימות פיזית, 40 איומים, 56 מקרים של אלימות מילולית, ושישה מקרים של פגיעה ברכוש. בין השנים 2002 ל-2006 נרשמו במוקד 229 מקרים של אלימות - פיזית, מילולית ופגיעה ברכוש. מרבית מקרי האלימות בשנים אלה בוצעו בידי מטופלים (111) ואחריהם - בני משפחה של מטופלים (67).

 

ח"כ אורון אמר בישיבה: "הצעת החוק הוגשה בעקבות ריבוי מקרי האלימות כלפי אנשי צוות רפואי, תופעה שהפכה למגפה של ממש. מטרת הצעת החוק הינה להציג גישה של 

אפס סובלנות כלפי תופעת גילויי האלימות מצד מטופלים ובני משפחותיהם, ובמטרה להביא לצמצום האלימות כלפי מטפלים". 

 

בחודש נובמבר אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק אחרת בנושא מלחמה באלימות נגד צוות רפואי. לפי הצעת החוק, מי שיפגע פיזית או יאיים על איש צוות רפואי או לחילופין יפגע ברכוש בית החולים, יקבל אזהרה כי לא יוכל לקבל טיפול באותו מוסד אם יחזור על התנהגותו. אדם שיפעל שוב באלימות בטווח של שנה מהמקרה הקודם, לא יהיה זכאי לקבל טיפול (למעט טיפול חירום) באותו מוסד רפואי בשלושה עד שישה חודשים לאחר מכן.

 

מקרה האלימות האחרון נגד רופאים התרחש בשיבא בחודש דצמבר; רופא אף-אוזן-גרון הותקף והוכה בידי חולה במרפאה בבית החולים, לאחר שזה סירב להמתין לתורו, התעמת מילולית עם הרופא, איים עליו ברצח, ולאחר מכן אף תקף אותו והיכה אותו. יום קודם לכן הותקף אח בבית החולים בנהריה על-ידי בני משפחתה של מטופלת שדרשו לזרז את הטיפול בה. בישיבה שהתקיימה לאחרונה בהשתתפות חברי ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית וחברי האגודה לזכויות החולה, הועלתה הצעה לאמנה חדשה, שתטיל חובות על החולים, וביניהן איסור על שימוש באלימות מילולית ופיזית כלפי רופאים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
"גישה של אפס סובלנות". אילוסטרציה
צילום: צביקה טישלר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים