שתף קטע נבחר

אובמה מכה על חטא: הציפיות לשלום היו מוגזמות

שנה אחרי שנכנס לבית הלבן, הודה נשיא ארה"ב בראיון למגזין "טיים", כי הציפיות שלו במזרח התיכון היו מוגזמות: "למרות שהישראלים, אחרי זמן רב, הראו נכונות לבצע התאמות מסוימות במדיניות שלהם, הם עדיין מתקשים להניע כל מהלך נועז". בהתייחס לאיראן אמר: זה אחד האתגרים הגדולים ביותר

בתום שנה בבית הלבן, מודה נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כי הוא מאוכזב מאי-יכולתו לקדם את תהליך השלום במזרח התיכון, ואומר כי ממשלו הגזים בהערכות לגבי היכולת לשכנע את הצדדים להתניע את התהליך המדיני. במקביל, נועד בצהריים השליח האמריקני המיוחד, ג'ורג' מיטשל, עם שר הביטחון אהוד ברק ודן עמו בארבע עיניים בצעדים לחידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים. לאחר מכן נועד מיטשל עם שר החוץ, אביגדור ליברמן.

  

שנה לבחירת אובמה - הסיקור המלא ב-ynet:

סקרים: אוהבים את אובמה, מחבבים את הנשיא

הנשיא שאפתן, העולם קשה לפיצוח

איך איבד נשיא ארה"ב את הציבור?

המספרים שמספרים על שנת אובמה הראשונה 

 

"אני חושב שיהיה נכון לומר שהמאמצים שלנו נמצאים בשלב ראשוני, ולא במקום שהייתי רוצה שיהיו", אמר אובמה בראיון למגזין "טיים". כשנשאל מדוע לא הושגה התקדמות בין הישראלים לפלסטינים, אמר הנשיא כי שני הצדדים אינם מוכנים לבצע מחוות אמיצות הנדרשות להתנעת התהליך.

 

"אהיה כן איתך. זה קשה אפילו לבחור כמו ג'ורג' מיטשל, שעזר להביא שלום בצפון-אירלנד. זו בעיה קשה לפתרון. שני הצדדים - אני חושב שגם הישראלים וגם הפלסטינים - הבינו שהסביבה הפוליטית, אופי הקואליציות שלהם, והשסעים בתוך החברות שלהם - הביאו למצב שבו קשה להתניע דו-שיח משמעותי. אני חושב שהגזמנו בהערכות בנוגע ליכולות שלנו לשכנע אותם לעשות זאת, כשהפוליטיקה שלהם נעה בכיוון מנוגד. מנקודת מבטו של עבאס, יש לו את חמאס שנושף בעורפו. אני חושב שהאווירה בעולם הערבי חסרת סובלנות לכל תהליך".


בכיוונים הפוכים? מיטשל וליברמן, היום בירושלים (צילום: רויטרס)

 

באשר לישראל, אומר אובמה, כי "למרות שהישראלים, אחרי זמן רב, הראו נכונות לבצע התאמות מסוימות במדיניות שלהם, הם עדיין מתקשים להניע כל מהלך נועז. אני חושב שזה לחלוטין נכון שמה שעשינו השנה לא הניב את פריצת הדרך שהיינו רוצים, ושאם היינו צופים חלק מהבעיות הפוליטיות הללו, ייתכן שלא היינו מעלים את רף הציפיות גבוה כל-כך. עם זאת, אנחנו מתכוונים להמשיך לעבוד עם הצדדים להכיר במה שאני חושב שהוא האינטרס המובהק שלהם - פתרון של שתי מדינות, שבמסגרתה תיהנה ישראל מביטחון והפלסטינים יקבלו ריבונות, ויוכלו להתמקד בפיתוח הכלכלה ובשיפור חיי ילדיהם ונכדיהם".

 

בהתייחס לאיראן, אמר אובמה כי מדובר באחד האגוזים הקשים ביותר לפיצוח במדיניות החוץ האמריקנית.

 "זה אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפנינו. אנחנו והקהילה הבינלאומית מחזיקים בעמדה משותפת. גם במסגרת מדיניות הדיאלוג שלנו, אך גם במדיניות הנוכחית שהיא דו-ערוצית (מקל וגזר). אם הם לא ייענו ליד המושטת לעברם, עלינו להבטיח שהם יבינו שיהיו השלכות לשבירת החוקים הבינלאומיים.

 

"זה יהיה קשה, אך אני חושב שהיחסים שפיתחנו עם רוסיה יעזרו. גם פנייתנו לבנות הברית המסורתיות שלנו ב-NATO תסייע. המגעים שלנו עם סין, כולל אלה שנעשו לאכיפת הסנקציות על צפון-קוריאה, יסייעו לנו בהתמודדות יעילה יותר מול איראן", הוסיף אובמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אובמה. אפילו למיטשל קשה
צילום: רויטרס
מומלצים