שתף קטע נבחר

בישוף פולני: היהודים משתמשים בשואה לתעמולה

ערב יום השואה הבינ"ל ועל-רקע התלקחות הוויכוח בין היהדות לנצרות בשאלת הקדשתו של פיוס ה-12, מותח הבישוף טאדוש פיירונק ביקורת לא פשוטה על אופן הנצחת השואה. "זה לא נכון מבחינה היסטורית לומר שבמחנות מתו רק יהודים. כיום מתעלמים לעתים קרובות מהאמת. היהודים נהנים מהסברה טובה"

מתקפה חריפה של בכיר בכנסייה הפולנית על האופן שבו מנצלים יהודים את זכר השואה לטובת "תעמולה". יומיים לפני יום השואה הבינלאומי, המצויין ברחבי היהודים ביום שחרורו של מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ, בחר בצהריים (יום ב') הבישוף טאדוש פיירונק, למתוח ביקורת על הטיית זכר מעשי הזוועה של הנאצים.

  

"בעוד שלא ניתן להכחיש שמרבית המתים במחנות היו יהודים, יש לציין שהיו גם צוענים, פולנים, איטלקים וקתולים", אמר פיירונק לאתר אינטרנט איטלקי. "אין זה נכון מבחינה היסטורית לומר שבמחנות מתו רק יהודים... אך כיום מתעלמים לעתים קרובות מהאמת. ניתן להוקיר באותו אותן את זכרם של קורבנות קומוניסטים, קתולים ונוצרים שנרדפו".

 

פיירונק, בן 75, כיהן בעבר בדובר וכמזכ"ל מנהלת הבישופות הפולנית. הוא היה אחד ממקורביו של האפיפיור לשעבר, יוחנן פאולוס השני. מדובר בדמות בכירה בכמורה הפולנית, שלה עצמה יש כוח רב בכנסיה הקתולית. דבריו באים בין היתר על-רקע הוויכוח שניצת באחרונה שוב סביב סוגיית הקדשתו של פיוס ה-12.


הבישוף פיירונק. "השואה כנשק תעמולתי"(צילום: AFP) 

 

"השואה מנוצלת כנשק תעמולתי כדי לגרוף רווחים ובמקרים רבים באופן בלתי מוצדק. היהודים נהנים מהסברה טובה כיוון שהם נתמכים כלכלית על-ידי בעלי שררה וזוכים לתמיכה בלתי מסויגת מארה"ב. זה גורם לגאוותנות מסוימת שאני מוצא כבלתי נסבלת. כמובן שבכל זה אין כדי לשלול את הבושה של המחנות ואת הפרוורסיה שבנאציזם".

 

פיירונק התייחס בראיון גם ל-"חומת ההפרדה" בין ישראל ליהודה ושומרון ואמר כי היא "גורמת לפלסטינים חוסר צדק קולוסאלי.

 מתייחסים אליהם כמו חיות וזכויותיהן הבסיסיות מופרות במקרים רבים. למרות זאת, מעט מאוד מעובדות אלה מטופלות על-ידי לובים בינלאומיים". פיירונק לא הסתפק בכך והציע לכונן יום זיכרון גם עבור הפלסטינים.

 

לפני כשלושה חודשים הטיל בית משפט בעיר נירנברג שבגרמניה, קנס בסך 12 אלף אירו על הבישוף הבריטי ריצ'רד וויליאמסון בגין הכחשת השואה. וויליאמסון, שטען כי מספר הנרצחים בשואה הוא מוגזם, לא נכח במשפט ולא ברור אם ישלם את הקנס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחנה אושווייץ (ארכיון)
צילום: רויטרס
מומלצים