שתף קטע נבחר

ארה"ב: קונצנזוס בינ"ל חסר תקדים בעניין איראן

בוועידה הבינלאומית לביטחון במינכן אמר היועץ האמריקני לביטחון לאומי: "על טהרן לנהוג באחריות, או להתמודד עם יותר סנקציות ובידוד בינלאומי גובר". שר ההגנה האמריקני אמר, במהלך ביקור באנקרה, כי הוא לא צופה הסכם קרוב עם איראן

התבטאויות חריפות של בכירים במעצמות המערב נגד איראן - למרות האופטימיות של איראן לגבי הסכם קרוב. היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'יימס ג'ונס, אמר היום (שבת) כי איראן חייבת לעמוד בדרישות הקהילה הבינלאומית בעניין תוכניתה הגרעינית, אחרת יוטלו עליה סנקציות חדשות ובידודה בעולם יוגבר. במקביל, אמר שר ההגנה האמריקני, רוברט גייטס, כי הוא לא צופה הסכם בקרוב עם איראן.

 

ג'ונס, שדיבר בוועידה הבינלאומית לביטחון במינכן שבגרמניה, אמר

 כי "ישנו קונצנזוס בינלאומי חסר תקדים בנושא... שמעיד כי על טהרן לנהוג באחריות, או להתמודד עם יותר סנקציות ובידוד בינלאומי גובר".

 

באותה אירוע אמר שר החוץ של גרמניה, גידו וסטרוולה, שלא מקובל שאיראן תהיה "גרעינית" ועליה להוכיח שהפרויקט הוא למטרות שלום בלבד. הוא הוסיף כי גרעין איראני יביא לחוסר יציבות במזרח התיכון כולו. למרות זאת, הוא אמר כי עדיף להגיע להבנה עם איראן: "ידינו עדיין מושטות לעברם. אבל עד כה לא קיבלנו מהם כלום. לא ראיתי מהם כלום מאז אתמול, שיגרום לי לשנות את דעתי".

 

שר ההגנה גייטס, שדיבר באנקרה, אמר: "אני לא סבור שאנחנו קרובים להסכם. אם האיראנים מוכנים להסכים להצעה המקורית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בעניין העשרת האורניום האיראני מחוץ למדינה, אני חושב שנוכל להגיב לכך בחיוב". הוא ציין כי האיראנים לא עשו עד כה דבר שיבטיח בעיני הקהילה הבינלאומית, שהם מוכנים לעצור את התקדמותם לעבר נשק גרעיני.

 

איראן אופטימית

הלילה אמר שר החוץ של איראן, מנושהר מותקי, כי ארצו אופטימית לגבי הסכם עם המעצמות, שיסדיר הוצאת חלק מהאורניום המועשר בדרגה נמוכה לחו"ל, בתמורה לקבלת מוטות דלק מועשרים לשימוש במתקן גרעיני לצורכי רפואה. עם זאת, מותקי הבהיר כי יש לאפשר לטהרן לקבוע את כמות האורניום שתישלח אל מחוץ לגבולותיה בהתאם לצרכיה.

 

"באופן אישי, אני מאמין שיצרנו קרקע פורייה להסכם מסוג זה בעתיד הקרוב", אמר מותקי, המשתתף גם הוא בכנס הביטחון במינכן. מותקי

 אמר את הדברים לאחר פגישה עם וסטרוולה, שהאשים אמש את איראן כי היא משבשת באופן שיטתי את המגעים בנושא תכנית הגרעין שלה.

 

הלילה התבטאה גם מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, בנושא. היא אמרה בראיון לרשת CNN שישודר ביום ראשון כי "ברור שאיראן וצפון קוריאה גרעיניות מהוות איום אמיתי ואפשרי". בראיון, שצולם לתוכנית "מצב האומה", הסבירה קלינטון כי איראן עדיין אינה מחזיקה בפצצה גרעינית, אך התנהלותה מלמדת כי בכוונתה להשיג נשק אטומי. "אנחנו מאמינים שההתנהגות שלהם היא עדות ברורה לכוונתם - גם אם השאלה עד כמה הם קרובים למטרה היא עדיין נושא לויכוח", אמרה מזכירת המדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ג'ונס. הבידוד ייגבר
צילום: AFP
גייטס. לא צופה הסכם
צילום: AFP
וסטרוולה. מושיטים יד
צילום: רויטרס
מותקי. אופטימי
צילום: AFP
מומלצים