שתף קטע נבחר

הרופא התעלם מתוצאות הבדיקה, הסרטן התפשט

בת 63 ביצעה בדיקה לגילוי דם סמוי בצואה, ונמצאו בה שתי חריגות. במשך שנה התעלם, לדבריה, רופא המשפחה מתוצאות הבדיקה ורק לאחר תלונות חוזרות ונשנות על כאבי בטן בדק את הממצאים ושלח אותה לקולונסקופיה. אז נתגלה כי היא סובלת מגידול שהתפשט כבר לבלוטות הלימפה. עכשיו היא תובעת

במשך שנה תמימה התעלם רופא המשפחה מתוצאות חיוביות לבדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס: כך טוענת אישה בת 63, אם לארבעה, ממרכז הארץ, שתובעת כעת את הרופא בגין רשלנות רפואית. לטענת האישה, רק כאשר התלוננה שוב ושוב על כאבי בטן נשלחה להמשך בירור, אז התגלה כי היא חולה בסרטן המעי הגס בשלב מתקדם. לפי כתב התביעה, עד למקרה היתה "אישה בריאה שהקפידה על אורח חיים פעיל ומלא". בתביעה, המוגשת באמצעות עורכי הדין דני סרור ודורי כספי, תובעת המטופלת סכום של למעלה מ-2.5 מיליון שקלים משירותי בריאות כללית.

 

"שנה של כאבי בטן"

מכתב התביעה עולה שלפני כחמש שנים, במהלך בדיקה שגרתית, הופנתה האישה לביצוע בדיקות דם שהעידו על חוסר בברזל. כשנתיים לאחר מכן, בהיותה

בת 58, ביצעה בדיקה לגילוי דם סמוי בצואה. מדובר בבדיקה שמומלצת לביצוע אחת לשנה מגיל 50, אך התובעת עשתה אותה לראשונה, לאחר שקיבלה בדואר את ערכת הבדיקה מהכללית.

  

בבדיקה נמצאו שתי תוצאות חריגות שמחייבות ביצוע של בדיקות נוספות, זאת משום שהן עשויות להעיד על דימום במערכת העיכול. האישה לא קיבלה דיווח על הממצאים החריגים. "רופא המשפחה התעלם לחלוטין ממצאי הבדיקה אישר נותרו 'מתוייקים' בתיק הרפואי כאבן שאין לה הופכין", נכתב בכתב התביעה. במהלך אותה תקופה, לטענתה, ביקרה האישה פעמיים אצל הרופא, אך הוא לא בדק ולא עדכן אותה בתוצאות הבדיקה שעברה. 

 

לפי כתב התביעה, כשנה לאחר בדיקת הדם הסמוי בצואה, בעקבות תלונות חוזרות ונשנות של המטופלת, בדק הרופא את ממצאי בדיקת הדם הסמוי בצואה, והפנה את האישה לבדיקת קולונוסקופיה. בבדיקות נמצא גידול חוסם ואובחן כי מדובר בגידול שהתפשט לבלוטות הלימפה ונמצא בשלב 3, שנחשב לשלב מתקדם. החולה החלה לעבור טיפול כימותרפי ופיתחה תופעות לוואי קשות ובהן הפרעות בתחושה, רגישות לקור, בחילה, הקאות וכאבי בטן. האונקולוגים העריכו כי בשל תופעות הלוואי לא תצליח המטופלת לעמוד בכל סדרת הטיפולים שנקבעה לה, ואלה הופסקו.  

 

"חריגה רשלנית מהסטנדרט הטיפולי המקובל"

רופאה מומחית לאונקולוגיה שחוות דעתה צורפה לכתב התביעה, ציינה כי האישה היתה צריכה להיות מופנית לבדיקה לגילוי דם סמוי בצואה מדי שנה, מאז שמלאו לה 50. עוד ציינה כי הבדיקה רלבנטית במיוחד עבור מי שסובל מירידה בכמות הברזל.  

 

"התעלמות מתוצאות חיוביות של בדיקת צואה לדם סמוי ואי הפנייה לביצוע בדיקת קולונוסקופיה מהווה חריגה רשלנית מהסטנדרט הטיפולי המקובל", כתבה הרופאה המומחית, "יש סבירות גבוהה, כי במקרה זה אי ביצוע בדיקות סקר לאיתור דם סמוי בצואה, אי ביצוע קולונוסקופיה לנוכח ירידת רמת הברזל והתעלמות מתוצאה חיובית של בדיקת הצואה הביאו לאיחור ממושך באבחון הגידול וסביר כי כבר ביוני 2005 ניתן היה לאבחן את הגידול בראשיתו".  

 

המומחית העריכה כי אילו היתה האישה מאובחנת בשלב מודם היו סיכויי ההישרדות שלה טובים בהרבה מסיכוייה כיום, ויתכן שהיתה יכולה להימנע מטיפול כימותרפי או להסתפק בטיפול אגרסיבי פחות.  

 

בדיקה המורידה תמותה ב-30%

סרטן המעי הגס הוא סוג הסרטן השני בשכיחותו בישראל. הבדיקה לאיתור דם סמוי בצואה היא הבדיקה המומלצת לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס למי שלא

נמצא בקבוצת סיכון לתחלואה. הבדיקה גם הוגדרה כאחד היעדים לטיפול איכותי בקופות החולים.  

 

ב-2008 עברו את הבדיקה 336 אלף איש, שהם 31% מבני 50 ומעלה, שאינם בעלי היסטוריה משפחתית של המחלה.

 

לבדיקת הדם הסמוי בצואה יכולת מוכחת בשורה של מחקרים להוריד את התמותה מסרטן המעי הגס ב-30%, המהווים כ-1,500 פטירות בישראל בשנה ממחלה זו.

 

מהכללית נמסר בתגובה כי התביעה עוד לא התקבלה וכשתתקבל יגיבו בבית המשפט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"איחור ממושך באבחון". אילוסטרציה
צילום: gettyimages imagebank
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים