שתף קטע נבחר

מפיצים תמונה שלי באינטרנט - מה עושים?

לא תמיד אפשר למנוע הפצה של תמונה מביכה או תמונת עירום שלנו או אפילו תמונות של ילדינו שיועלו לרשת - אבל ישנן דרכים שאפשר בעזרתן לנסות ולצמצם את הנזק והחשיפה

יום אחד, בגלל טעות, רשלנות, חוסר תשומת לב, או אפילו התנהגות אלימה של מישהו אחר - אנחנו עשויים למצוא תמונה או סרטון שלנו, או אפילו של הילדים שלנו מסתובבים ברשת כשהיינו מעדיפים שזה לא יקרה.

 

במקרה הטוב, יהיה מדובר בתמונה מביכה או לא נעימה, ובמקרה הגרוע - וכבר דווחו כמה וכמה מקרים כאלה בארץ - תמונה מינית או תמונת עירום. לא תמיד אפשר להילחם בזה, אבל גם לא צריך להרים ידיים כל כך מהר. יש דרכים להסיר תמונות כאלה ולנסות למזער את הנזק. זאת כמובן בהנחה שלא מדובר במישהו שאפשר פשוט לבקש ממנו בנימוס להפסיק את הפצת התמונה. לעיתים הפתרון הפשוט הזה הוא המהיר והיעיל ביותר.

  

החוק לצידכם

אפשר לפעול במישור החוקי. יש לזכור כי רצוי להתייעץ עם איש מקצוע ושכל מקרה לגופו. "סעיף 214 לחוק העונשין קובע כי מי שמפרסם דבר תועבה דינו מאסר שלוש שנים", למעט מקרים חריגים, מסביר עורך הדין אביב אילון.

 

"החוק ממשיך וקובע כי אם דבר התועבה מכיל דמות של קטין, לרבות הדמייה או ציור של קטין, העונש חמש שנים". וכאן לא משנה אם הקטין הסכים לצילום. "חוק נוסף אוסר פרסום תמונת עירום של קטין שמלאו לו חמש שנים וניתן לזהות אותו בפרסום, דינו שנת מאסר". כלומר במקרים כאלה אפשר לפנות למשטרה ולהתעקש להגיש תלונה נגד כל מי שמפיץ את התמונה או מפרסם אותה. בנוסף, מסביר אילון, חלים במקרים מסומיים חוקי הגנת הפרטיות ולשון הרע.

 

אם יודעים מי האחראי לפרסום, ניתן להתייעץ עם עורך דין ולפתוח בהליכי תביעה - בגין פגיעה בפרטיות וכן בגין הוצאת לשון הרע לפיצוי של 50,000-100,000 שקלים (בהתאם למקרה, ולכוונת הזדון של המפרסם). ניתן גם להוציא צווי מניעה לפרסום, אם כי אותם יהיה קשה לאכוף, על פי אילון.

  

"בסופו של יום, אם מדובר בהפצה נקודתית, ניתן לתקן את הנזק ביעילות ובמהירות. אם מדובר בהפצה רחבה, למשל פרסום תמונה בפורום, הרי שאם לא פועלים באופן מיידי או שיש לכם הרבה מזל, ברוב המקרים יהיה זה בלתי אפשרי להחזיר את המצב לקדמותו" מסכם אילון.

 

איך מסירים?

במקביל למישור החוקי, אפשר לפעול מול המקומות בהם התפרסמו החומרים הבעייתיים. לצערנו, כפי שציין אילון, במקרים מסויימים כבר לא ניתן לכבות את השריפה. כשמדובר בתמונות שמופצות ממייל למייל, בסלולרי, או במחשכי הפורומים הסודיים ושיתוף הקבצים - קשה מאוד לעצור את הפרסום ולהוריד את שפורסם. אפשר לקוות כי יד החוק תטיל מורא על אלה שממשיכים להפיץ.

 

באתרים הגדולים לעומת זאת, הדבר יותר קל - אם כי לא תמיד אפשרי במאה אחוזים. חשוב לזכור גם כי אתרים גדולים נוטים להפעיל מערכת סינון עצמאית ולהמנע מהעלאת תמונות או קטעי וידאו בלתי הולמים, ונוקטים במשנה זהירות כאשר מדובר בקטינים.

 

מצד שני, בגלל הגודל וההיקף של האתרים לא תמיד תצליחו לקבל תשובה אישית לפניה שלכם, ולא תמיד זה יקרה בשניה אחת - אבל לא מזיק לנסות והנסיון מלמד כי במקרים רבים הפניה מצליחה ועובדת.

  

פייסבוק

הרשת החברתית הגדולה, שמונה גם לא מעט ישראלים הצליחה בין היתר, בגלל אלבומי התמונות שלה, והאפשרות לתייג אנשים. אפשר להסיר את התג של עצמכם על ידי הקלקה על Remove Tag מתחת לתמונה . זהו, עכשיו גם אם ינסו לתייג אתכם מחדש - אי אפשר.

 

רוצים להסיר את התמונה לגמרי? הקליקו על Report this Photo ותתבקשו לנמק מדוע אתם רוצים להסיר את התמונה - אם היא פורנוגרפית, פרסומית וכדומה. אך פייסבוק אומרת כי לא תסיר תמונות שסתם "אינן מחמיאות" ומשאירה את זה לטיפול בין הגולשים לבין עצמם.

 


 

פייסבוק בודקת את הבקשות, ומקבלת החלטה בזמן לא קבוע. אפשר לבקש גם מחברים לבקש הסרה של התמונה, אך חשוב לא ליצור מתקפה, ולא להשתמש בפרופילים מזוייפים, כי פייסבוק תראה בזה נסיון מלאכותי להסיר את התמונה ולא בקשה אמיתית.

 

אם העלו פרופיל מזוייף שלכם תוכלו לבקש להסיר אותו. בתחתית המסך בעמוד הפרופיל בצד שמאל, תמצאו כפתור Report this Person ושם תבחרו ב-Fake profile. גם כאן, אפשר להעזר בחברים, אבל במידתיות.

 


 

יוטיוב

באתר הסרטונים מופעלת בקרה של האתר למנוע פרסומים פורנוגרפיים. ובכל זאת, אם העלו וידאו שאתם מופיעים בו או וידאו לא ראוי, אפשר לפנות ולבקש את הסרתו. 

 

חפשו את הקישור Flag ושם תוכלו לבחור סיבה לסימון הסרט - אם מדובר למשל בתוכן מיני, אלים פוגעני - או באפשרות האחרונה - פוגע בפרטיות או בזכויות היוצרים שלכם.

 


 

פליקר

אתר אלבומי התמונות גם מאפשר לדווח על תמונות בעייתיות שאתם מוצאים בו. בתחתית עמוד עם תמונה תמצאו בקטן את הקישור Abuse. אחר כך יובילו אתכם לעמוד בו צריך לנמק בקצרה מדוע אתם מבקשים כי התמונה תוסר מהאתר.

 


 

פורומים ואתרים נוספים

כאשר מדובר בפורומים, אפשר למצוא את מנהל הפורום. בדרך כלל שמו יסומן ליד ההודעה בהדגשה, בצבע אחר, בכוכבים או בכיתוב "מנהל", או שהכינוי שלו יופיע בראש העמוד.

 

אם המייל שלו לא מופיע באתר, סביר להניח שאפשר לפנות אליו דרך שירות ההודעות באתר הפורומים. במקרה הזה כדאי לא להתעצל, להירשם ולהשאיר לו הודעה שדורשת את הסרת התמונה. אם מדובר באתר פורומים רציני וגדול, ובמיוחד אם זה פורום ישראלי - הוא ככל הנראה יעדיף לא להתסבך ויימחק את ההודעה או התמונה.

 

אם לא הצלחתם במסלול הזה, תוכלו לחפש קישור להנהלת הפורומים או "פנו אלינו", ולשלוח בקשות. לרוב לא יופיע טלפון, אבל אפשר לנסות לחפש אותו ולהתקשר למפעילי האתר במקרים דחופים.

 

כך גם באתרים אחרים מכל סוג. חפשו בעמוד את המילים "flag", "report", "דווח", אל תהססו לפנות בטפסים, במייל ובטלפון - ועמדו על הזכות שלכם ושל ילדכם לפרטיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג' בנק
לשמור על הפרטיות שלנו
צילום: גטי אימג' בנק
מומלצים