שתף קטע נבחר

איראן: ארה"ב מאחורי ההקשחה בעמדת סבא"א

יממה לפני כינוס מועצת הנגידים של סוכנות הגרעין, אשר תדון בין היתר בדו"ח הקובע כי "איראן פועלת לפתח ראש קרב גרעיני", מטילה איראן דופי במידת עצמאותו של המנהל החדש, יוקיה אמנו. חמינאי: אסור שהסוכנות תושפע מארה"ב

יממה לפני כינוס מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מחדדת איראן את הביקורת שלה על אופן התנהלות הסוכנות, ועל ההקשחה בעמדתה מאז נכנס יוקיה אמנו לתפקיד המנהל הכללי. מנהיגה הרוחני של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, אמר אחר הצהריים (יום א') כי ארה"ב ובנות בריתה עומדות מאחורי הצהרת הסוכנות לפיה איראן פועלת לייצור פצצות אטום.

  

בדו"ח ראשון של אמנו שפורסם לפני עשרה ימים לקראת כינוס מועצת הנגידים, חל שינוי משמעותי בעמדת הסוכנות כלפי איראן. אמנו ציין כי הוא "חושש שאיראן פועלת לפתח 'ראש קרב גרעיני' שיוצב על-גבי טיל", בעוד שבתקופת כהונתו של מוחמד אל-בראדעי הסתפקה הסוכנות בניסוחים מעורפלים על "רכיבים גרעיניים" ו-"העשרת אורניום".

 

"חלק מהדו"חות שסוכנות הגרעין מפרסמת מעידים כי אין לה עצמאות", אמר חמינאי בטלוויזיה האיראנית.

 "אסור שסוכנות הגרעין תושפע מארה"ב ומדינות אחרות, כיוון שפעולות חד-צדדיות שוחקות את האמון בסוכנות עצמה ובאו"ם. השחיקה הזו רעה מאוד גם למוניטין של הגופים הבינלאומיים".

 

במהלך כינוס מועצת הנגידים תועלה בין היתר, סוגיית סירובה של איראן לעמוד בדרישה הבינלאומית להשעות את פרויקט העשרת האורניום. איראן דחתה את מסקנות הדו"ח האחרון ושגרירה לסוכנות, עלי אסגר סולטנייה, כינה אותו "חסר בסיס".

 

גם חמינאי שב בדבריו על העמדה האיראנית לפיה טהרן אינה מעוניינת בנשק גרעיני.

 "מלכתחילה איראן אמרה שהיא מעוניינת ביכולת מדעית וטכנולוגית בתחום הגרעין לצרכים אזרחיים, בין היתר בתחום האנרגיה. התעמולה והמהומה של מדינות המערב כמו ארה"ב, בריטניה וגם של הציונים היא שקר מוחלט. הם יודעים שהם משקרים והם יודעים שזה יפגע בהם בסופו של דבר".

 

מוקדם יותר, שיגר סגן מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, איום לעבר מדינות אירופה הנוגע למהלך של המעצמות להטלת סנקציות חריפות על המשטר האיראני. סלאמי אמר כי איראן היא "אחת היצואניות המובילות בעולם של נפט וגז, ואחראית ל-50 אחוזים מהאנרגיה העולמית. אם נרצה, נוכל לגרום לאירופה לבלות את החורף בקור".

 

בהכנת הידיעה השתתף דודי כהן
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חמינאי. לא טוב למוניטין
צילום: AFP
קו נוקשה יותר. אמנו
צילום: AP
מומלצים