שתף קטע נבחר

פישר על דנקנר: "סיפור עצוב - שמרנו על הבנק"

"הנושא עבר לחקירת הרשות המתאימה - אין מקום לרדת לפרטים" - כך אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, כשדחה הצעה לקיים דיון בהשתתפותו בוועדת הכספים בנושא פרשת החקירה נגד דני דנקנר. הנגיד הודה לעובדי בנק ישראל ולמפקח על הבנקים ש"נכנסו כמה שיותר עמוק למה שהתרחש בפועלים"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, דחה היום (ה') בוועדת הכספים את ההצעה לקיים עוד היום דיון בהשתתפותו בנושא  פרשת החקירה נגד דני דנקנר . הנגיד אף סירב לרדת לפרטים הנוגעים לחקירה, ואמר רק כי "זהו סיפור עצוב, אנחנו לפחות הצלחנו להגן על יציבות בנק הפועלים".

 

 

הנגיד הוסיף: "כשהנושא עבר לחקירת הרשות המתאימה, אין מקום לרדת לפרטים לגבי החקירה הנוכחית ולכן לא כדאי לקיים כאן דיון". פישר התחמק מלענות על שאלה שהציג יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אם בנק ישראל ידע או לא ידע על הפרשות שבהן נחשד כעת דנקנר.  

 

לדברי פישר, למרות הרעש שקם סביב הדרישה של בנק ישראל להדיח את דנקנר מיו"ר בנק הפועלים לפני יותר מחצי שנה, "הצלחנו לעשות זאת - ואנחנו ממשיכים לפקח על הבנק. יש לנו אמון בבנק הפועלים ובהנהלה שלו. באשר לחקירה, הנושא איננו עניינו של בנק ישראל אלא של רשויות אכיפת החוק ואנחנו מקווים שכל אחד עושה את תפקידו. יגיע יום ונשים את הכל מאחורינו ונמשיך לשמור על יציבת המערכת הבנקאית".

 

חברי הוועדה החמיאו לפישר

חברי הוועדה חלקו שבחים לנגיד ולבנק על טיפולו בפרשת בנק הפועלים והתעקשותו על הדחת דנקנר מתפקיד יו"ר הבנק. ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) גילתה כי בשעה שנושא הדחת דנקנר עלה בוועדה, הנגיד כינס מספר ח"כים בחדר האחורי של וועדת הכספים וביקש מהם שלא להתערב בבדיקות של בנק ישראל בנושא. "הנגיד ביקש את תמיכתנו בלי להרבות דברים", אמרה יחימוביץ'.

 

"מגיעה תודה לנגיד...נראה כי אם דנקנר היה ממשיך בתפקידו, היינו במצב מסוכן וזו הזדמנות להגיד תודה לבנק ישראל שמנע צרה גדולה והסתבכות נוספת של בנק הפעלים, גם אם הנגיד עבר חיים לא קלים עד שדנקנר הלך. הנגיד עשה תפקידו כרגולטור".

 

לדברי פישר, הוא מרגיש לא נוח נוכח השבחים שההנהגה מרעיפה על הבנק, אך הודה למשבחים תוך ציון העובדה שהמחמאות מגיעות לכל אנשי בנק ישראל, המפקח על הבנקים ולאחרים שעשו את העבודה ו"נכנסו כמה שיותר עמוק למה שהתרחש בבנק הפועלים".

 

"הנסתר רב על הגלוי"

מרכז הקואליציה בוועדה, ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), הוסיף: "בפגישה בחדר האחורי היה הנסתר רב על הגלוי, אבל אני כבר חשדתי אז מהסתבכות בפלילים". לכך הנגיד הגיב, ואמר: "ראיתי זאת אצלך בעיניים".

 

פישר הדגיש בהקשר לחוק הגמ"חים (גמילות חסדים) של היו"ר גפני כי "לא היה דיל בין החוק הזה להעברת חוק ישראל. אני קראתי עליו רק בעיתון. גפני אמר שהוא נהג בצעד חסר תקדים כשלמרות תמיכת הממשלה בחוק שלו הוא החליט אתמול בעקבות הפרסומים שלא להעמיד את החוק להצבעה בכנסת בקריאה הטרומית ולדחות את ההצבעה עד לאחר שחוק בנק ישראל יעבור. הוא מתכוון לגמור את העבודה עליו בסוף השבוע הבא.

 

"הצעד שלי היה הפתעה גמורה לראש הממשלה ולשר האוצר, אבל אני החלטתי להוכיח כי אין שום קשר בין החוקים והוא ביקש מהנגיד שייקבע כל הסדר שהוא להסדרת הפעילות הכספית של הגמ"חים במסגרת חוק הבנקאות", דברי פישר.

 

הנגיד השיב כי בנק ישראל מכיר את חשיבותו החשיבות מוסד הגמ"חים כמוסד במסורת היהודית ואין מקום להתערבות של בנק ישראל, זולת בהיבט מיוחד וצר (של הפיקדונות אשר מממנים את ההלוואות שנותנות הקופות לנזקקים ללא ריבית) והבטיח כי ינסה לפתור גם את הבעיה הזו.

 

במקביל לכך, הנגיד ממשיך ללוות באופן אישי את עבודת ועדת הכספים על חוק בנק ישראל. בהמשך העבודה על סעיפי החוק היום בישיבה העירה ח"כ יחימוביץ': "אנחנו עובדים על החוק בהנחה שסטנלי פישר ימשיך לכהן בתפקיד הנגיד לאורך שנים, בשעה שעלינו לגבש חוק שיהיה נכון גם לעוד 50 שנה כשיהיה נגיד בינוני ממנו".

 

"אני לא יכול לכהן לאורך זמן, החוק קוצב לי רק שתי תקופות כהונה (עד 10 שנים - צ"ל)", אמר פישר בתגובה, שלאחריה העיר חיים אורון (מרצ) כי "אנחנו יכולים לשנות את החוק". לכך פישר הגיב: "במקרה זה אתם כבר תצטרכו קודם לשכנע את אשתי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דני דנקנר (מימין) וסטנלי פישר
צילום: שאול גולן
מומלצים