שתף קטע נבחר

ברית הזוגיות עברה לאישור: מי נכנע לש"ס?

ברקע המשבר סביב סוגיית הגיור, החוק המקוצץ של ישראל ביתנו הגיע לוועדת החוקה - ואושר לקריאה שנייה ושלישית. ח"כ ניצן הורוביץ קבל על חיזוק הממסד הדתי ואפליית חד-מיניים. שלמה מולה מקדימה האשים את יו"ר הוועדה דוד רותם, שהשיב לו: "עכשיו אתה גיבור? לכם הייתה ברית זוגיות עם ש"ס"

סערת הדת והמדינה נמשכת. הצעת חוק "ברית הזוגיות" המצומצמת הגיעה הבוקר (יום ג') לדיון בוועדת החוקה של הכנסת, ואושרה לקריאה שנייה ושלישית. אחרי המהומה שעוד לא שככה סביב נושא הגיור, נשמעו גם כאן קולות נזעמים. "זה פשוט בלוף פוליטי", אמר ח"כ ניצן הורוביץ ממרצ, ואילו יו"ר הוועדה, דוד רותם מישראל ביתנו, יצא להגנת החוק ואמר שמדובר ב"היסטוריה".

 

הצעת החוק נועדה לאפשר לאזרחים או תושבי קבע שדתם אינה מוגדרת, לזכות בזכויות כמו כל זוג נשוי. "אין בחוק שום תועלת למגזרים הרחבים שלא יכולים להינשא בישראל", אמר הורוביץ. "אפילו הסידור לכאורה שהוא מציע לחסרי דת - לא ללא יהודים, לחסרי דת - מרע את מצבם ומחזק עוד יותר את הכוח של הממסד הדתי. זה מצג שווא של נישואים אזרחיים".

 

הורוביץ הלין גם על כך כי החוק קובע כי "בני זוג" הם "בני זוג שהם איש ואשה" וטען כי מדובר באפליה כלפי זוגות חד מיניים. ח"כ דב חנין הדגיש ש"ההצעה מתייחסת רק לשני חסרי דת שמתקשרים בברית זוגיות בניהם ואפילו לא לחסר דת שרוצה להתקשר עם יהודי, מוסלמי או נוצרי". 

 

רותם, יו"ר הוועדה, אמר כי הוא מבין את ההסתייגויות, אך ציין: "שיטת ההכל או לא כלום לא הוכיחה את עצמה במשך 60 שנה. השאלה היא האם אנחנו הולכים 'ראש בקיר' עם עקרונות ואומרים 'הכל או כלום', או שאנחנו הולכים בשלבים. תאמינו לי, לא היה לי קל בימים האחרונים ולא רק בבניין הזה, אבל אני הצהרתי וקיבלתי על הראש גם אתמול, וגם היום כשאני אעביר את חוק הגיור אני קניתי כניסה לגן עדן. וזה מרגיז הרבה אנשים".


"הכל או כלום לא עובד כבר 60 שנה" (צילום: גיל יוחנן)

 

בהמשך, תקף רותם את נציגי קדימה בוועדה וקרא את שמות חברייה שהתנגדו להצעת החוק בכנסת הקודמת. "עליכם אני לא יכול לסמוך", אמר רותם - ופנה לח"כ שלמה מולה: "אתה מכיר את שלמה מולה? הוא הצביע נגד החוק הזה".

 

מולה לא נשאר חייב והשיב: "דודו, מה זה חשוב עכשיו? תתקדם.

אני לא יודע עדיין איך נצביע על החוק, אבל צריך לומר ביושר לציבור: זו ברית זוגיות של ש"ס וישראל ביתנו". רותם האשים את קדימה שהפילה את ההצעה בכנסת הקודמת, "כי הייתה לכם ברית זוגיות עם ש"ס".

 

מולה טען שיש רוב בכנסת הזו להעביר ברית זוגיות מלאה, ויו"ר הוועדה התעקש שזה רק מכיוון שמולה שינה את דעתו. "אל תניף הדגל שאתה דואג לעניין הזה, כי כשיכולת להעביר אותו כולכם פחדתם בגלל ברית זוגיות שלכם עם ש"ס. היום אתם גיבורים".

 

הצעת החוק, שאושרה בקריאה ראשונה וכעת תובא לקריאה שנייה ושלישית, נוסחה על-ידי שר המשפטים יעקב נאמן ברוח ההסכם הקואליציוני עם ישראל ביתנו, על בסיס הצעה מהכנסת הקודמת. היא מתייחסת רק ל"חסרי דת" שיוכלו להירשם כנשואים במוסד חדש שטרם קם - "רשם הזוגיות", שהוא אדם הכשיר לשמש כשופט שלום. החוק החדש יפתור לכל היותר את בעייתם של כ-60 אלף מתוך 300 אלף העולים, רובם מחבר המדינות, שאינם יכולים להינשא בשל ספק ביהדותם.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היום בוועדה. "היסטוריה" או "בלוף"?
צילום: אמנון מרנדה
צילום: עופר עמרם
שלמה מולה. "תתקדם"
צילום: עופר עמרם
ניצן הורוביץ. ומה עם ההומואים והלסביות?
צילום: משה שי
מומלצים