שתף קטע נבחר

העובד במאה ה-21: אין תפקיד, כולם כולבויניקים

המציאות כיום משתנה כל כך מהר עד שכאשר מגייסים עובד כבר לא כדאי להכשיר אותו לתפקיד ספציפי שבקרוב לא יהיה קיים, אלא לבצע כל תפקיד שנדרש בחברה - כך טענו היום שני יועצים ארגוניים בכירים שדיברו בכנס המרכז הישראלי לניהול

האם העובדים במאה ה-21 לא יהיו בעלי תפקידים מוגדרים אלא "כולבויניקים" שאמורים לעשות כל דבר שהחברה זקוקה לו? כך מסתמן מדברים שאמרו היום שני יועצים ארגוניים בכירים - ד"ר דן הרמן וד"ר בועז תמיר - בכנס של המרכז הישראלי לניהול. לטענת השניים, המציאות כיום משתנה כל כך מהר עד שכאשר מגייסים עובד כבר לא כדאי להכשיר אותו לתפקיד ספציפי שבקרוב שוב לא יהיה קיים.

 

 

"ארגונים היום משתנים בצורה תמידית", אמר תמיר, "מי שבונה כיום חברות לפי תוכנית רב שנתית הוא כבר לא רלוונטי כי אנחנו בקושי יודעים מה יהיה ברבעון הבא. כיום יש עובדים שצריכים לדעת כמעט כל דבר כדי להתאים את עצמם לצרכי הארגון המשתנים כל הזמן.

 

"היום מי ששולט הוא הלקוח. בעבר חברה החליטה למכור מיני ברים ולשם כך שיווקה מיני ברים עם תמונות של בר רפאלי כדי שהלקוח יתפתה ויקנה. היום הלקוח מחליט מראש מה הוא רוצה, והוא כבר ימצא בגוגל איפה המוצר שמתאים לו. החברה צריכה לזהות מראש את הצרכים של הלקוח ולשנות את עצמה בהתאם.

 

"בעבר העובד היה "כח אדם" בתוך החברה, היום העובד הוא שותף שצריך לחשוב כל הזמן בעצמו מה החברה צריכה, ולהיות עוד יותר יצירתי ממנה. לכן, איגוד מקצועי שמייצג עובדים עם תפקיד מקובע הוא כבר לא רלוונטי וגם ארגוני העובדים יצטרכו להתאים את עצמם למציאות החדשה הזאת אם הם רוצים להמשיך להתקיים".

 

לדברי הרמן, "אפילו חברות ענק כמו יבמ ומקדונלד'ס צריכות להשתנות כל הזמן. מי היה מאמין לפני כמה שנים שמקדונלד'ס תתגאה בסלטים יותר מבשר. מי היה מאמין שאמזון, "שיאנית העולם" במכירת מוצרים מנייר תנסה להתחרות באפל בפיתוח קורא אלקטרוני?

 

"הקריירות היום בנויות על קדנציות קצרות ועל תחלופה בלתי פוסקת, גם במעבר של עובדים מארגון לארגון וגם במעבר של העובדים שלהם מתפקיד לתפקיד בתוך הארגון. אם בעבר גייסנו אנשים לתפקיד מוגדר, כיום צריכה להיות גמישות תפקודית וצריך לבחור מראש עובדים עם מנעד תפקידים גבוה, כאלה שיוכלו לבצע משימות שונות ומשונות בהתאם לצורך. אם בעבר גייסנו עובדים ורצינו שהם ילמדו את כללי הארגון, היום אנחנו מגייסים עובדים כדי שילמדו אותנו על מה שקורה בחוץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים