שתף קטע נבחר

לאן נטייל בחג? חורשת ה-40

חול המועד הגיע - למה שלא תצאו לטיול קצר ומקסים בכרמל, עם נוף נהדר וחורשה נעימה של אלונים עתיקים? בדרך ילוו אתכם ניחוחות של צמחי תבלין וריח. ומה מקור השם של החורשה?

איך מגיעים: נוסעים בכביש 672 מחיפה לכיוון דרום-מזרח, לעבר עוספיא. כ-300 מטר אחרי כיכר הכניסה לאוניברסיטת חיפה פונים שמאלה (צפונה) עם שלט ל"חורשת ה-40". מיד פונים ימינה, ואחרי כ-350 מטר על הדרך פונים שמאלה לחניון קטן שליד עץ אורן גדול.

 

 

המגיעים מצומת דמון יפנו ימינה לכיוון החורשה, כ-2.5 ק"מ צפונית לצומת. לאחר נסיעה של כ-600 מטר על הדרך הראשית ניצב שלט המפנה ימינה לחניון חורשת ה-40.

 

האגדה מספרת כי בלילות של ירח מלא יורדים מהשמיים 40 קדושים, מתרווחים מתחת ל-40 עצי האלון הקשישים הגדלים במרומי הכרמל, וחורצים גורלות. עד לסיומו בחורשת ה-40 הקדושה עובר המסלול דרך מצוק מרשים, פריחה יפה ונוף נהדר של צפון הארץ.


מפת המסלול

 

תיאור המסלול

את צורתו המוזרה של עץ האורן (נקודה 1 במפה), כמו מטרייה שעפה ברוח, עיצבו הרוחות החזקות הנושבות בפינה הגבוהה הזו שעל הכרמל. מכאן נשקפת תצפית מרהיבה לכל צפון הארץ - מעמק הקישון ונמל חיפה עד עכו, ראש הנקרה, גבעת המורה והר מירון. בימי החורף הבהירים רואים מכאן גם את רמת הגולן ואת החרמון.

 

יורדים בשביל המסומן כחול היוצא מתצפית האורן צפונה. בירידה מתונה עוברים דרך חורש צפוף ומגוון במיוחד, עם ריכוז נדיר של עצי קטלב אדומי גזע. אחרי כ-300 מטר על השביל נפתח החורש אל הנוף (2). המסלול פונה ימינה (לכיוון דרום-מזרח), ויורד לעבר מצוק נישא.

 

פוסעים למרגלות המצוק המרשים, המסתיר בסדקיו מגוון ייחודי ונדיר של צמחיית מצוקים. אפשר למצוא כאן ולריינה הפורחת בלבן, ובּוּצִין אופקי, שמכל העולם בחר לפרוח בצהוב דווקא כאן. מבין הסלעים מגיחים בחינניות שכרון זהוב, מציץ סורי, עיריוני צהוב ועירית גדולה - ועוד שפע של פרחים רבי-הוד וצבע.

 

את אלו מלווה בניחוחות מיוחדים ריכוז גדול של צמחי תבלין וריח, כמרווה משולשת, זוטה לבנה וכתלה חריפה. מתחת למצוק ניכרת בגודלה מחצבת נשר אדירת הממדים, החוצבת את הכרמל לאטה בייצור חצץ מסלעי הדולומיט המשובחים שבהר.


שפע של צמחייה סביב המצוק (צילומים: באדיבות אתר מפה)

 

ה"תמנון הענקי" ניצל חלקית

אחרי כ-500 מטר לאורך המצוק ממשיך השביל דרומה לכרם קטן של עצי זית עתיקים ואדירי מידות (3). בין העצים משתרע כר של דשא-עשב, מעולה לרביצה ולמשחקי מרחב. בחלקו העליון (הדרומי) של כרם הזיתים בנויה באר עמוקה, שנחפרה עד לשכבת מי התהום. הבריכה מלאה תמיד במים, ומשמשת עד היום את הרועים המגיעים אליה עם עדריהם כדי להרוות את צימאון הכבשים.

 

בבאר פונים ימינה (לכיוון צפון-מערב), לשביל כחול המטפס לחורשת ה-40. השטח שמסביב לחורשה נשרף בשריפה הנוראית שהשתוללה באזור לפני כמה שנים, ואיימה לכלות גם את העצים העתיקים. השביל הכחול יוביל אתכם, כ-100 מטר מאוחר יותר, לעץ אדיר ממדים, אחד מעצי האלון היפים ביותר בארץ. ענפיו, המתפתלים לכל עבר, משווים לו מראה של תמנון ענקי. למרבה הצער אלון זה ניצב בשולי הלהבות ונשרף באופן חלקי.


תצפית מרהיבה אל העמק הפרוש למטה

 

עולים עוד כ-200 מטר במעלה השביל, העובר כעת בשטח שנשרף כליל, ומגיעים לחורשת ה-40 (4), שבעמל רב הצליחו הכבאים להציל אותה מן האש. 40 עצי אלון באים בימים גדלים בחורשה. לאורך מאות שנים נשמרו האלונים כמות שהם, רק בזכות אמונה מיסטית אחת שרווחה בין הדרוזים בכרמל. בכל ליל ירח מלא, האמינו מי שהאמינו, יורדים לכאן משמים 40 קדושים, יושבים מתחת לעצי האלון וקובעים את סדרי העולם. תחושה כבדה מלווה את החורשה העתיקה מאז השריפה. כאילו, לו יכלו, היו העצים שולפים את שורשיהם, אורזים אותם ועוברים למקום אחר, בטוח יותר.

 

השביל מטפס מהחורשה ויוצא מהשער צפונה לחניה רחבה (5). מצדה הימני (צפוני) של החניה יוצא שביל שיביא אתכם, כ-300 מטר מאוחר יותר, אל האורן, התצפית ואל הרכב (1). בדרככם לרכב אל תפספסו את המערה החצובה שמשמאל, אשר ככל הנראה שימשה בתקופה הביזנטית כמערת קבורה.

 

כדאי לדעת

בכניסה הצפונית לחורשה, שהיא הכניסה הראשונה אם באים מכיוון אוניברסיטת חיפה, קיים פארק ארכיאולוגי הנקרא "דרך הדורות". הפארק מקיף את החניון בממצאים ארכיאולוגיים מכל הארץ, שהובאו לכאן לשימור ושחזור. עיקר המבנים שימש למגורים ולחקלאות, ובולטים בהם בתי בד ואסמים לאגירת מהתקופה הכנענית ומהתקופה הישראלית. המקום נמצא בפיקוח מוזיאון הכט (שבאוניברסיטת חיפה הסמוכה) האחראי לשלטי ההסבר בפסגת החורשה.

 

סוג טיול: רגלי

מקום: יערות הכרמל

אורך המסלול: 1.5 ק"מ

משך הטיול: עד שעתיים

נקודת מוצא: חניית התצפית בחורשת ה-40

נקודת סיום: נקודת המוצא

דרגת קושי: בינוני

מפות טיולים וסימון שבילים: מס' 4, הכרמל

כניסה חופשית

 

  • מבוסס על טיול מתוך הספר "טיולים קצרים" מאת עומר יגאל, בהוצאת מפה


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אלון בחורשה
באדיבות אתר מפה
מומלצים