שתף קטע נבחר

ב.מ.וו סדרה 5 - הכי טובה, אבל

הגרסה האחרונה למכונית הסאלון הבווארית היא גם כנראה המהירה והבטוחה שיוצרה אי פעם. עם זאת, בדרך היא מאבדת חלק מהקסם הייחודי של ב.מ.וו. אתם מוזמנים לקרוא מדוע

מזה שנים רבות מגבילות יצרניות היוקרה הגרמניות, ב.מ.וו, מרצדס ואודי, את המהירות המרבית של המכוניות מתוצרתן ל-250 קמ"ש. מדובר במעין הסכם ג'נטלמני לא רשמי, שנועד להציג תדמית אחראית: "הנה, תראו - אכפת לנו מהבטיחות של לקוחותינו". וזו כמובן שטות גמורה, מאחר שבכל מקרה חירום שמתרחש במהירות הגבוהה מ-100-ומשהו קמ"ש, הפתרון הטוב ביותר לאותם לקוחות יהיה לקפוץ מהמכונית ולהתפלל ממש חזק.

 

זו לא, חלילה, אשמת בטיחות המכוניות, שדווקא משתפרות כל הזמן. "הגורם האנושי", כמו שאוהבים להגדיר את הנהג בכל מיני גופי בטיחות, פשוט לא נועד לנסוע במהירויות כאלה. פיזיולוגית, נועדנו לנוע במהירות מרבית של ריצה - 20 קמ"ש בערך. כל קמ"ש יותר, מעמיד את הכישורים המוטוריים שלנו במבחן. ולכן, זה לא ממש משנה אם המהירות המרבית מוגבלת ל-150, 250 או 500 קמ"ש - אם יצרניות הרכב רוצות שהלקוח שלהן יהיה בטוח, שייקנו לו כרטיס חופשי-חודשי.


 

אלא שהפתרון של יצרניות הרכב אחר: המכוניות המודרניות מצוידות ביותר ויותר מחשבים ומערכות אלקטרוניות, שנועדו לפקח על כל דבר שהנהג עושה. כל הפנייה של ההגה, כל נגיעה בדוושת ההאצה, כל גירוד בראש - הכל מבוקר ונשלט.

 

קחו לדוגמה את סדרה 5 החדשה של ב.מ.וו. יש בה מערכת אחת שמתריעה על סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת אחרת שצופה מראש תאונות, ועוד מערכת שתחנה את המכונית ללא התערבות הנהג. ויש מערכת נוספת ש"יודעת" לקרוא שלטי הגבלת מהירות, ואפילו מצלמה לראיית לילה. הדבר היחיד שהנהג יכול לעשות ללא התערבות המכונית, לפחות בשלב זה, הוא להחליף תחנות ברדיו.

 

כל המערכות האלה עושות את ה-5 החדשה לטובה, בטוחה ומהירה מאי פעם. אלא שבאותה עת, המכונית החדשה היא גם הכי פחות מרגשת ומלהיבה בתולדות סדרה 5. איך זה יכול להיות? התשובה לפניכם.


 

הדודה של כריס באנגל

בדור הקודם של סדרה 5, עיצוב חיצוני היה נושא טעון ושנוי במחלוקת: המעצב הראשי של היצרנית בזמן הצגתה (2003), כריס באנגל, הוביל קו מאוד ייחודי וחדשני, שבמקרים רבים זכה לקיתונות של ביקורת - למשל במקרה של סדרה 7 הקודמת. אלא שדווקא היום, שבע שנים אחרי הצגתה, ה-5 המוחלפת נראית מרהיבה. היא מצליחה להיראות חדשנית, מודרנית ומושכת, למרות שכבר מזמן אינה חדשה. וזה הישג נדיר בתעשיית הרכב.

 

לעומתה, ה-5 החדשה נראית כמו דודה מכובדת. מהודרת, גדולה, וחסרת תעוזה כמעט לחלוטין. העיצוב שלה מאופק, בלי כל מיני המצאות כמו "משטחי להבה", אבל עם הרבה פרטים קטנים ומוקפדים - כמו למשל הקימור העדין שמקיף את סמל היצרנית על מכסה המנוע. התוצאה אולי לא הייתה משמחת את אותו באנגל, אבל כנראה שזו בדיוק הייתה הכוונה.

 

בתא הנוסעים אין כל הפתעות. העיצוב של ה-5 אינו סוטה במעלה אחת מהקו העדכני של ב.מ.וו, והוא דומה להפליא - שלא לומר להחשיד - לזה של ה-7 החדשה. גם במקרה זה, התוצאה הלא-מפתיעה נראית מכוונת, כאשר במקרה זה המטרה היא כנראה להעניק ללקוחות סדרה 5 את כל ההוד וההדר שלהם זוכים לקוחות סדרה 7, בפחות כסף כמובן.


 

גם בענייני מרחב מחייה, מקבלים כעת לקוחות ה-5 חוויה משודרגת. הודות לצמיחה של כמעט שבעה סנטימטר בבסיס הגלגלים, שני נוסעים יוכלו כעת להתרווח מאחור, וליהנות ממרחב מצוין גם לרגליים וגם לראש.

 

מסקנות של ביקור מפתיע

השקת ה-5 החדשה, שנערכה בפורטוגל, כללה ביקור מפתיע במסלול המירוצים אסטוריל. מפתיע - מאחר שמסלול מירוצים נוטה לחשוף מגרעות דינמיות. ולכן, דרושה מידה רבה של אמונה-עצמית מצד יצרנית רכב כדי שתציע לעיתונאים לבחון מכונית חדשה במסלול.

 

ב.מ.וו, כך התברר, ידעה בדיוק מה היא עושה. ה-5 החדשה הפתיעה לטובה. אז נכון, היא אינה מכונית ספורט או אפילו ספורטיבית, אבל היא בפירוש אינה מביישת: כך למשל תת-היגוי - החלקה של הגלגלים הקדמיים, והוכחה לכך שאלוהים אינו אוהב מירוצי מכוניות - אינו נפוץ מדי, וה-5 מפגינה התנהגות מאוד מאוזנת.


  

הביצועים, כמו תמיד בב.מ.וו, אינם מאכזבים. שתי גרסאות המנוע שנכחו בהשקה - 3.0 ליטר טורבו-בנזין (306 כ"ס) ו-3.0 ליטר טורבו-דיזל (245 כ"ס) - מציעות את מה שמצופה מסדרה 5: יכולת האצה מרשימה, תגובה מהירה, וכוח בכל טווח הסל"ד. ביחד עם תיבה אוטומטית בעלת שמונה הילוכים, שילוב המנוע-גיר של ה-5 הוא מהטובים בתעשיית הרכב. על כביש ציבורי, היכולת הזו הופכת אותה למכונית כמעט מושלמת. מדויקת, בטוחה ומאוד-מאוד מהירה. כל-כך מהירה, עד שבין הנהג והכביש הוצבו שלל מערכות בקרה, שתפקידן למנוע מהגורם האנושי להפריע לצבור מהירות.

 

וכמו שכבר סופר, המכונית הזו מצוידת במגוון כמעט מבלבל של מערכות מחשב ואלקטרוניקה - מלבד אלה שהוזכרו בפתיחה, אפשר לציין של-5 יש הגה אקטיבי, שמשנה את יחסי ההעברה בהתאם למהירות, וגם מערכת מתלים "אדפטיבית", בעלת ארבעה מצבי שיכוך - מ"נוחות" ועד "ספורט פלוס". המערכות האלה - שרק חלקן הקטן נמצא ברשימת האבזור הסטנדרטי - שומרות על חיי הנהג, ומאפשרות לו לנצל את היכולות הגבוהות להפליא.

 

אלא שכל האלקטרוניקה הזו גם מנתקת את הנהג, והופכת אותו לסוג של נוסע מתוחכם. והניתוק הזה, שמחד הופך את ה-5 החדשה לטובה ומהירה מתמיד, גם עושה אותה פחות מלהיבה ומרגשת מאי פעם.

 

יותר טובה, פחות מרגשת

אז האם הנוסחה - יותר טובה אבל פחות מרגשת - משפרת את יכולת המשיכה של ה-5 החדשה, או דווקא פוגמת בה? עבור הרוב המוחלט של הלקוחות, התשובה חד-משמעית: ה-5 החדשה היא הטובה ביותר בסדרה עד כה, וללא ספק אחת המכוניות הטובות שכסף יכול לקנות כיום. ואגב כסף, כדי ליהנות מה-5 צריך הרבה, הרבה כסף: גרסת הבסיס של ה-535i עולה 535 אלף שקל.

 

אלא שדווקא ב.מ.וו, שמתיימרת להציע את "חווית הנהיגה המושלמת", צריכה להרגיש מעט לא נוח עם ה-5 הזו: גם היא, כמו לא מעט מכוניות חדשות של היצרנית - למשל X6 או X5 - זונחת את הערכים הכי מקודשים של המותג. ובכך, ב.מ.וו מאבדת את הייחוד שלה, והופכת להיות "אחת מהעדר", גם אם העדר במקרה זה קטן ויוקרתי. 


ב.מ.וו 535i

ב.מ.וו 535i
מנוע שישה ציל' בטור, מגדש
נפח / סוג דלק 2,979 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 306 כ"ס ב-5,800 סל"ד
מומנט מרבי 40.7 קג"מ ב-1,200 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים אחורית / אוטומטית, שמונה הילוכים
מרכב ארבע דלתות
אורך 489.0 ס"מ
רוחב 186 ס"מ
גובה 146.4 ס"מ
בסיס גלגלים 296.8 ס"מ
משקל 1,775 ק"ג
נפח תא מטען 520 ליטר
100-0 קמ"ש 6.1 שניות
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 11.9 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 195 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק -
מחיר 535,000 שקל
אחריות 24 חודשים
כריות אוויר 8 (קדמיות, צדיות, וילונות, משענות ראש)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל לא נבחן
 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים