שתף קטע נבחר

המרוויחה הגדולה מהרפורמה של אובמה: טבע

טבע מספקת 17% מהתרופות בארה"ב והרפורמה במערכת הבריאות תאפשר לכ-30 מיליון אמריקנים לרכוש יותר תרופות. התוצאה: מכירות טבע יגדלו במיליארדי דולרים, ודרך מניית החברה זה ישתקף בפנסיה של רבים מאיתנו

המהפיכה במערכת הבריאות האמריקנית, שאושרה אמש בקונגרס האמריקני, תציל את חייהם של מיליוני חולים אמריקנים. תומכיה טוענים שבטווח הארוך היא תחסוך לממשל טריליוני דולרים שכיום מתגלגלים לכיסן של חברות הביטוח.  אבל יש עוד קבוצה של מרוויחים מהרפורמה: חברות התרופות הגנריות, ובעיקר - חברת התרופות הגנרית הגדולה בעולם, טבע הישראלית.

 

הנשיא, שיש מי שרואה אותו כאנטי ישראלי, תרם בעקיפין למשקיעים ב"מניית העם" ולעובדי טבע תוספת הכנסה נכבדת. כמה נכבדת? מאות מיליוני דולרים בשנה.

 

"טבע מספקת 17% ממרשמי התרופות בארה"ב", אומרת ל-ynet האנליסטית נתלי גוטליב מבית ההשקעות IBI. "מרבית מרשמי טבע - כ-80% - הם לתרופות גנריות (תרופות שהפטנט שלהן נרכש והועתק מחברות אחרות, ת.ג). השוק הגנרי הוא גם כך המוביל בארה"ב, עם 65% מהמרשמים שם. הרפורמה תגדיל את רכישת התרופות בכלל ואת רכישת התרופות הגנריות בפרט".

 

לדבריה, מספר האמריקנים הנהנים מביטוח בריאות אמור לגדול בכ-30 מיליון. "האנשים הללו רוכשים תרופות גם כיום, אבל ירכשו הרבה יותר כשיהיו מבוטחים", אומרת גוטליב. "ניתן להעריך שינסו לרכוש בשבילם תרופות כמה שיותר זולות, ותרופות גנריות הן כמעט תמיד זולות יותר. המשמעות היא זינוק במכירות החברות הגנריות, וטבע בראשן".

 

יותר מכירות, אך עם שולי רווח מצומצמים

עם זאת, צדגישה גוטליב, כי הזינוק במכירות יתקזז עם שחיקה במחירי התרופות הגנריות. "השוק הגנרי סובל גם כיום משחיקת מחירים, עקב גידול בהיצע, וסביר להניח שהרפורמה, שגם כך תקשה את חייהן של חברות הביטוח והמרפאות, תביא אותם לנסות ולדחוף את המחירים כלפי מטה".

 

"לחברות הגנריות היה מזל עם הרפורמה: התוכנית המקורית כללה סעיף שהיה אמור להקשות את חייהן. הממשל רצה להפסיק את ההסכמים שקיימים כיום בין חברות התרופות הגנריות והמקוריות, לפיהן היצרנית הגנרית הראשונה שמוציאה תרופה לשוק מקבלת תקופה מסוימת של בלעדיות בשיווק, בתמורה להתחייבות שלא להפיל את המחיר. טבע, כחברה גנרית גדולה, מתקיימת מההסכמים הללו. הסעיף שהיה אמור להפסיק את ההסכמים הללו ירד בלחץ פורום החברות הגנריות, שבראשו עומדת טבע".

 

טבע היא גם חברה לייצור תרופות אתיות - מקוריות, בעיקר הקופקסון, המשמשת לטיפול בטרשת, והאזילט. הרפורמה צפויה להיטיב גם עם חברות התרופות האתיות, אך השפעתה עליהן תהיה יותר מורכבת.

 

חברה ישראלית? שלמי פחות מסים

"יצרניות התרופות האתיות יצטרכו לשלם מסים גבוהים למימון הרפורמה. היקף המסים שכלל החברות הללו ישלמו מגיע ל-90 מיליארד דולר בשנה. החברות הללו כבר 'פיצו את עצמן' מראש על הנזק והעלו בשנה האחרונה את המחירים בכ-20%. ויש חברי קונגרס דמוקרטים שדורשים להקים ועדת חקירה שתבדוק איך לא מנעו מהן לעשות זאת", אומרת גוטליב.

 

היא מוסיפה ש"טבע עצמה העלתה השנה את מחיר הקופקסון בכ-22%". לדבריה, תשלום המסים יתחלק בין חברות התרופות לפי היקף המכירות שלהן, אבל טבע תשלם הרבה פחות מענקיות תרופות אחרות כמו פייזר או בריסטול, גם בגלל שנתח השוק האתי שלה קטן יחסית, וגם בגלל שכחברה ישראלית היא משלמת רק חלק מהמסים בארה"ב.

 

כסף. הרבה כסף.

בתרגום לכסף, כמה תרוויח טבע מהרפורמה? מכירות טבע הסתכמו בשנת 2009 בכ-13.9 מיליארד דולר. מרבית הסכום הדמיוני הזה - 8.58 מיליארד דולר - התקבל ממכירת תרופות בארה"ב. גידול של 1% בהיקף המכירות של טבע בארה"ב יגדיל את המחזור שלה בכ-85 מיליון דולר, וגידול של 10% פירושו הגדלה של המחזור בכ-850 מיליון דולר.

 

הרווח הנקי של טבע הסתכם אשתקד בכ-3 מיליארד דולר, כלומר, כשליש מהיקף המכירות בארה"ב. בחישוב גס מאוד, ניתן לומר שהמכירות בארה"ב מניבות לטבע רווח נקי של בסביבות שני מיליארד דולר לשנה, ושהגדלת השוק שם ב-1% יכולה להגדיל את הרווח שלה בכ-30 מיליון דולר, והגדלתו בכ-10% - בכ-300 מיליון דולר.

 

"רבים מהמשקיעים בחברות התרופות העדיפו לשבת על הגדר ולחכות לסגירת הרפורמה באופן סופי לפני רכישת מניות", כתבה גוטליב בסקירה שפרסמה הבוקר, "לפיכך, ייתכן כי נראה חזרה של משקיעים להשקעה במניות אלו".

 

בנוסף לטבע, מעריכה גוטליב כי הרפורמה תסייע גם לפריגו הישראלית, שגם היא משווקת תרופות גנריות, וכן לחברות ציוד רפואי המפתחות טכנולוגיות שיכולות לקצר ימי אשפוז ולהוזיל תהליכים לאיבחון מחלות. שתיים מהחברות המובילות בשוק הזה הן ישראליות גם הן - גיוון אימג'ינג ומזור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נשיא ארה"ב, ברק אובמה: פיצוי על הקפאת ההתנחלויות?
צילום: AP
מנכ"ל טבע, שלמה ינאי: "המבוטחים החדשים יעדיפו תרופות גנריות"
נתלי גוטליב: טבע תרוויח יותר, ותשלם פחות מסים
צילום: סטודיו לצילום הראל רינצלר
מומלצים