שתף קטע נבחר

השביעייה לא החליטה לגבי התשובה לארה"ב

הסתיים ללא החלטות דיון השרים במשרד ראש הממשלה, בו ניסו נתניהו ושריו הבכירים למצוא פתרון יצירתי שיספק את דרישות וושינגטון - ובראשן הבנייה בירושלים והסגר על עזה. הדיונים יימשכו ביום ראשון

אין כותרות מדיון השביעייה. שבעת השרים סיימו בערב (יום ו') את ישיבתם במשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, מבלי שהתקבלו החלטות בעניין תשובת ישראל לדרישות שהציב נשיא ארה"ב, ברק אובמה. דיון נוסף של צוות השרים צפוי בהמשך, ייתכן שביום ראשון הקרוב.

 

בתום הישיבה לא נמסרה הודעה רשמית על תוכן דיוני השרים, אולם נראה שהם טרם הצליחו לגבש מדיניות ישראלית מוסכמת באשר לתביעות אמריקניות למתווה שיאפשר דיאלוג עם הפלסטינים. בשלב זה, אין הסכמות בין ישראל לבין הבית הלבן לגבי שורת תביעות. הבולטות שבהן: הקפאת בנייה בירושלים, וההקלות על רצועת עזה.


השר מרידור בכניסה למשרד ראש הממשלה, היום (צילום: גיל יוחנן) 

 

השביעייה מורכבת מכנף ימנית חזקה הכוללת ארבעה שרים: בני בגין, משה יעלון, אביגדור ליברמן ואלי ישי. האחרונים אומרים כי "ירושלים לא לדיון". בגין, על סמך התבטאויות עבר, סבור כי על הבנייה ביהודה ובשומרון להמשיך ולהתקיים, ודאי באשר לבנייה בירושלים. יעלון חושב כי אין כלל טעם בשיחות הקרבה בשלב זה.

 

מצד שני, השרים המתונים יחסית, בראשות שר הביטחון אהוד ברק. מבחינת האמריקנים ברק נחשב למבוגר האחראי בתוך הממשלה. מעמד זה התחזק בשבוע האחרון בפגישות עם ראשי הממשל האמריקנים. ברק סבור שאין ליצור משבר מול האמריקנים. הוא מאמין שגם אם נדרשת ישראל למחוות נוספות, לא כולל בירושלים, הרי שעליה לעשות כן כדי ליצור אמון מחודש עם האמריקנים.

 

השביעייה צפויה לקיים דיונים עד כשעה לפני כניסת השבת. אם הדיון היום לא ימצה את כל התביעות הראשיות של האמריקנים, מכיוון שכל אחת מאלה דורשת דיון מעמיק, תכונס השביעייה שוב לאחר ישיבת הממשלה ביום ראשון. גם האופטימיים בסביבתו של נתניהו, לא בטוחים שעד לפני ערב החג ניתן יהיה להעביר תשובות לארצות הברית.

 

כיצד תוגש התשובה הישראלית לאמריקנים? לאחר הניסיון שנכשל לגבש נייר מוסכם על ישראל וארה"ב טרם עזיבתו של נתניהו את וושינגטון, ככל הנראה לא תעביר ישראל התחייבות בכתב. ההגדרה הדיפלומטית לנוסחה היא "נון-פייפר", ומהותה העברת התובנות הישראליות בעל פה בכל אחד מהסעיפים לאמריקנים.

 

בפועל, מתנהל דיאלוג מתמשך באווירה קורקטית ונינוחה יחסית, מכיוון שגם ארה"ב וגם ישראל מבינות שקרע ביניהן לא משרת את האינטרסים של שתי המדינות. האמריקנים מבקשים הישג מדיני על רקע מציאות מדיניות החוץ הקשה שלהם, ישראל מצדה אינה רוצה במשבר ובקרע בשל תלותה בארצות הברית. זו החשיבות העיקרית של הדיון בשביעייה.

פורסם לראשונה 26/03/2010 13:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השרים מגיעים לישיבה
צילום: גיל יוחנן
נתניהו וברק בצאתם מהבית הלבן
צילום: AFP
מומלצים