שתף קטע נבחר

אירופה 'התקפלה', לוב תחדש מתן אשרות כניסה

אחרי שעשתה שריר ואסרה על כניסת אירופים לשטחה לאחר שבכיריה נכללו ב"רשימה השחורה" בשוויץ, הודיעה לוב על ביטול האיסור. זאת, על רקע התנצלות האיחוד האירופי ותיקון הרשימה. "זוהי תבוסה לשווייץ", נמסר מטריפולי

הכניסה לאירופים מותרת: משרד החוץ בלוב הודיע הלילה (יום א') כי החליט לבטל את האיסור על הנפקת אשרות כניסה לאזרחי האיחוד האירופי - צעד שהיווה סעיף נוסף בשורת פעולות מחאה שנקטה המדינה כחלק מהמתיחות הגואה בינה ובין שוויץ.

 

"לוב החליטה להסיר את האיסור שהוטל על אזרחי אירופה מתוך רצון לחזק את שיתוף הפעולה עם מדינות האיחוד האירופי", נמסר בהודעה רישמית שפרסם משרד החוץ.

 

הצרות אליהן נקלעה אירופה כולה החלו בשל התקוטטות ארוכה בין שוויץ ולוב, ועל רקע החלטת שוויץ לאסור כניסתם לשטחה של שורת בכירים לובים, ובראשם השליט מועמר קדאפי, והכנסתם ל"רשימה שחורה" של אישים בלתי רצויים. שווייץ אמנם אינה חברה באיחוד האירופי, אך חתומה על הסכם מעבר ללא דרכונים בין 25 מדינות אירופיות. לכן, האיסור שהטילה על הבכירים מונע מהם לבקר גם במדינות נוספות ובהן גרמניה וצרפת.

 

טריפולי הודיעה בתגובה כי לא תנפיק עוד אשרות לכל אזרחי אירופה, אולם החליטה לחזור בה על רקע הודעה מוקדמת של משרד החוץ בספרד לפיה ה"רשימה השחורה" תשונה - מה שיאפשר כניסתם הסדירה של בכירים לובים למדינות אירופה השונות. "כל שמותיהם של הבכירים הוסרו מהרשימה. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה לאזרחי לוב, ומקווים כי צעד זה לא ישוב בעתיד", נמסר מספרד. לוב בתגובה הביעה את הערכתה כלפי החלטת האיחוד. "הדבר מהווה תבוסה לשווייץ", נמסר בהודעתה.

 

המתיחות בין שוויץ ללוב הגיעה בחודשים האחרונים לשיא, אולם תחילתה בשנת 2008, כשחניבעל קדאפי, בנו של שליט לוב, נעצר בז'נבה עם אשתו בחשד שהיכה את שני משרתיו באמצעות קולב וחגורה. התביעה השווייצרית החליטה לבסוף לסגור את התיק נגד השניים, בעקבות הסדר שהושג בין המשרתים.

 

מאז המעצר מנהלת לוב מאבק עיקש נגד שוויץ. היא החזירה את כל נציגיה במדינה האירופית,

 הוציאה את כספיה מהבנקים בה, וסיכלה כמה משלוחי נפט שיועדו לשוויץ. בנוסף, שני אנשי עסקים בעלי אזרחות שוויצרית נעצרו בטריפולי, בטענה ששהו בשטחה באופן לא חוקי ושעסקו בפעילויות שאינן חוקיות בלוב. אחד מהם נשלח למאסר, ואילו השני זוכה.

 

אולם האמתלה להחרפה החמורה ביחסים התרחשה בנובמבר 2009, אז אישרו אזרחי שוויץ ברוב גורף את התיקון לחוקה, האוסר על בניית צריחי מסגדים במדינה. אחרי המהלך השנוי במחלוקת קרא מועמר קדאפי לפתוח בג'יהאד נגד שוויץ וכן החליט להטיל חרם כלכלי על המדינה האירופית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסוף לעונש. קדאפי
צילום: איי אף פי
מומלצים