שתף קטע נבחר

הרב לבנון: "בג"ץ רומס ערכים של טוב ורע"

רבה של אלון מורה יוצא ב"כנס רמלה" נגד בג"ץ - "אבי אבות ניטרול הערכים במדינת ישראל" ומבהיר: העם הוא הריבון, ולא הכנסת; אם יוחלט במשאל עם על פינוי יישובים - נתפנה

מתקפה חריפה נגד בית המשפט העליון: רבה של אלון מורה וראש הישיבה ביישוב, הרב אליקים לבנון – מהכוחות הרבניים העולים בציונות הדתית – מאשים היום (ג') את בג"ץ בכך שהוא "רומס ערכים של טוב ורע, רומס ערכים של אמת ושקר, רומס את הכל". לדבריו, "יש בג"ץ מעל הכל, והוא אבי אבות ניטרול אלמנטרי של כל הערכים כולם במדינת ישראל".

 

בכנס "בין ישראל לעמים" של תנועת הימין קוממיות והגרעין התורני ברמלה, דן הרב לבנון בעיגונם של ערכים לאומיים כעליונים ביחס לחוק ולשיטת המשטר הדמוקרטית. הוא טען כי המצב הקיים כיום בבית המשפט העליון ובמוסדות השלטון אינו מאפשר זאת, והצהיר: "בעזרת ה' נבנה את הערכים האלה מרמלה. נתחיל מרמלה". עוד הוסיף: "זו דמוקרטיה שאוכלת את עצמה. אין הנהגה".

 

הדיון בסוגיה נערך על רקע הקונפליקט הציוני-דתי בסוגיית הסרבנות שהתעורר פעם נוספת בחודשים האחרונים. בהקשר זה הבהיר הרב לבנון כי לתוצאות משאל עם – בניגוד להחלטות כנסת וממשלה - יש בעיניו תוקף הלכתי, ולפיכך אם הציבור יגלה את דעתו בדרך זו בעד פינוי יישובים ביהודה ושומרון, הוא וחבריו הרבנים יקראו לתושבים להתפנות מבתיהם ולא להתנגד למהלך.

 

"מקור הסמכות - העם, באמצעות הדמוקרטיה"

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה), שהשתתף בדיון, חלק על הרב, והסביר: "מקור הסמכות הוא אכן העם, אך במדינת ישראל -

באמצעות הדמוקרטיה". לדבריו, לא ניתן להגדיר ערכים לאומיים עליונים משום ש"אפילו על מהו מוות אין הסכמה" – כפי שנוכח בדיונים על חוק מוות מוחי שיזם. את התנגדותו העקבית לסרבנות על רקע אידיאולוגי או דתי הסביר: "שלמות העם היא הדבר החשוב לי כמעט יותר מכל". 

 

גם רב העיר שהם, דוד סתיו, שלל את הניסיון לקבוע "ערכים מוחלטים שהם יהיו התשתית הלאומית". במקום זאת קרא להשקיע ב"חיזוק האהדה של עם ישראל לארצו ולעמו, שירצו להיות יהודים". לדבריו, "המתקפה האנטישמית" והדימוי שיש למדינת ישראל בעולם גורמים לכך שרבים אינם רוצים להיות מזוהים כיהודים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אילן מרסיאנו
הרב אליקים לבנון
צילום: אילן מרסיאנו
צילום: גיל יוחנן
שופטי בג"ץ. "העם הוא הריבון"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים