שתף קטע נבחר

ביובית הופקעה בשומרון: "מפריע להתנחלויות"

פלסטינים בכפרים שבין שכם לרמאללה טוענים כי המינהל האזרחי החרים את המיכלית, כיוון שנהגה שפך את הביוב במקום שגרם למטרדים להתנחלויות הסמוכות. אחד מראשי הכפרים: "מדובר באדמה השייכת לכפר. איפה נזרוק את האשפה שלנו ואת הביוב - אם אין לנו מערכות מסודרות?"

מי יפנה את הביוב מהכפרים הפלסטינים שבין שכם לרמאללה? אלפי פלסטינים יאלצו להסתדר ללא המיכלית שמפנה את הביוב מבורות הניקוז באזור, לאחר שהיחידה לאיכות הסביבה במינהל האזרחי הפקיעה אתמול (יום ג') את הרכב. לדבריהם, נאמר להם כי שפיכת מי הביוב באזור - פוגעת באיכות הסביבה של ההתנחלויות הסמוכות שילה, עלי, שבות רחל ועוד מספר מאחזים.

 

הכפרים הפלסטינים, בעיקר אלה שבאזורי C, אינם מחוברים לרשת ביוב מרכזית והמינהל אינו מעניק להם רישיון לנסות ולהתחבר לרשת ביוב מסודרת. כך נאלצים הפלסטינים לחפור בור ביוב פרטי בכל בית ובית, אותו הם מפנים מדי תקופה. עלות הפינוי היא בהתאם לכמות שמפונה, הנעה בין 50 ל-250 שקלים.

 

ראש מועצת קריוט, עבד אל-נאסר בדווי, סיפר ל-ynet, כי אתמול הפקיעו אנשי היחידה לאיכות הסביבה במינהל האזרחי את המיכלית - שעה שזו עמדה לשפוך את הביוב באזור שמדרום לכפר. "מדובר באדמה השייכת לכפר והיא נמצאת בינינו לבין ההתנחלות שילה. לפני כשנתיים סגרו לנו גם את המזבלה של הכפר, שוב בטענה של פגיעה באיכות הסביבה. איפה נזרוק את האשפה שלנו ואת הביוב - אם אין לנו מערכות מסודרות? צוות המיכלית נוהג לפנות את הביוב מכל בית ובית על פי הצריכה של כל משפחה, אבל עכשיו משלקחו לנו את המיכלית, איפה נלך עם הביוב של הכפר והכפרים הסמוכים?"

 

בדווי אמר כי האופציות העומדות בפני תושבי הכפר הן להשתמש במקום פיראטי לשפיכת הביוב או לקחת סיכון ולחזור לאותו מקום. "אבל הדבר גם עלול להביא לעליית מחירים. כל נהג שירצה לעסוק בפינוי יידע שמדובר בעבודה הכרוכה בסיכון שהמיכלית תופקע, יעלה מחירים והדבר יפגע בסופו של דבר בתושבים".

 

בכפר היה מי שאמר שכנראה במינהל מצפים שהתושבים יארזו את הפסולת שלהם בבקבוקים.

"אבל גם אם נעשה את זה, איפה נלך עם הבקבוקים האלה, כי בכל פעם סוגרים לנו את המזבלה שאליה אנו שופכים את הדברים שלנו".

 

מארגון שומרי משפט - רבנים לזכויות אדם, נמסר כי המקרה "ממחיש ומסמל את הצחנה העולה ממדיניות האיפה ואיפה שנוקטת ישראל בין המתנחלים לבין הפלסטינים, זאת למרות חובותיה ככובש כלפי הפלסטינים". ברבנים לזכויות אדם מוסיפים, כי "בעוד המתנחלים, החיים באותו מרחב גאוגרפי כמו הפלסטינים, מנהלים את חייהם לפי סטנדרטים של שנות ה-2000, ישראל מכריחה את הפלסטינים לחיות ביקום נפרד שבו הזמן קפא ומונעת מהם תכנון ההולם את צרכיהם, אפילו כפי שאנו רואים כאן, כאשר מדובר בתשתיות הבסיסיות ביותר".

 

במנהל האזרחי הסבירו כי המיכלית הוחרמה כתוצאה מהזרמת תכולתה באזורים בלתי מורשים, תוך יצירת נזק סביבתי. בעלי המיכלית יזומנו מחר לשימוע שבמסגרתו יצטרכו להתחייב לתקן את הליקויים ולעמוד בנהלים המחויבים על פי חוק. במידה ויעשו כן, ישקול המנהל האזרחי לחיוב, לשחרר את המיכלית כדי לא לפגוע בתושבים.

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתף שמוליק גרוסמן
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאן יזרום הביוב? אילוסטרציה
באדיבות עמותת "צלול"
מומלצים