שתף קטע נבחר

האופוזיציה בקירגיזסטן: הקמנו ממשלה חדשה

מנהיגי האופוזיציה ברפובליקה הסובייטית לשעבר הודיעו כי הגיעו להסכמה על זהותם של ראש הממשלה, שר הפנים ושר הביטחון. לטענתם, כמאה מפגינים נהרגו בעימותים עם כוחות הביטחון

אחרי יממה עקובה מדם שבמהלכה נהרגו עשרות מפגינים בעימותים עם כוחות הביטחון, הודיעו הערב (יום ד') מנהיגי האופוזיציה בקירגיזסטן כי הקימו ממשלה חדשה ברפובליקה הסובייטית לשעבר.

 

טמיר סארייב, אחד ממנהיגי האופוזיציה, אמר כי קואליציה של פוליטיקאים הגיעה להסכמה על זהותם של ראש הממשלה, שר הפנים ושר הביטחון.

 

יו"ר הפרלמנט לשעבר אומורבק טקבייב, אחד ממנהיגי האופוזיציה, טען מוקדם יותר כי כמאה בני אדם נהרגו בעימותים במדינה. במשרד הבריאות טענו כי 40 נהרגו ו-400 נפצעו. שעות לפני כן דווח כי פעילי אופוזיציה שפתחו במהומות ברחבי המדינה רצחו את שר הפנים, לקחו את סגן ראש הממשלה כבן-ערובה והשתלטו על מבנה הפרלמנט.

 

"לפי החישוב שלנו, כמאה בני אדם נהרגו במהומות", אמר טקבייב, שעלה לשידור בתחנת הטלוויזיה הרשמית והפציר במנהיגי המדינה להתפטר מתפקידיהם ולהעביר את סמכויותיהם לאופוזיציה. 


מפגינים ניסו לפרוץ את גדרות בניין הממשלה עם משאיות (צילום: AP)

 

גורם בכיר אחר באופוזיציה, טוקטואים אומטלייזה, פסל את האפשרות לשאת ולתת עם הממשלה. "על איזה מגעים עם הממשלה אנחנו יכולים לדבר כשהם הורגים את האנשים שלנו?", שאל.

 

במקביל, דווח כי כוחות הביטחון ירו לעבר אלפי מפגינים במרכז הבירה בישקק, לאחר שכמה מהם ניסו לפרוץ את הגדרות של בניין הממשלה באמצעות שתי משאיות.


לא רוצים משא ומתן עם הממשלה (צילום: רויטרס)

 

מוקדם יותר הודתה הממשלה כי 19 בני אדם נהרגו וכ-200 נפצעו בעימותים בבירה בישקק. גורם רשמי במשרד הבריאות סיפר כי רוב הנפגעים נורו באש חיה. עדי ראייה דיווחו שסגן ראש הממשלה הבכיר, אקילבק זפרוב, נתפס

בידי מאות מפגינים בעיר טלאס. לדבריהם, פעילי האופוזיציה היכו אותו נמרצות ולקחו אותו בן ערובה. עוד דווח ששר הפנים, מולדומוס קונגנטייב, נלכד אף הוא על ידי המפגינים, ולאחר מכן נמסר שהוא הוכה למוות.

 

דני, ישראלי המתגורר בבישקק, אמר בשיחה עם ynet כי לדעתו לא מדובר בניסיון הפיכה מאורגנת, אלא במחאה עממית הנובעת מהמצב הכלכלי העגום. "זו הפגנה של אנשים שהגיעו מחוץ לעיר כדי לעשות פה בלגאן", טען.


פורסם לראשונה 07/04/2010 18:59

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שוטר בלבוש אזרחי בועט במפגין
צילום: רויטרס
אחד המפגינים שנפצעו
צילום: רויטרס
בישקק בוערת
צילום: רויטרס
אש חיה לעבר מפגינים
צילום: AFP
מומלצים