שתף קטע נבחר

מנכ"ל פאני מיי לשעבר לוקח אחריות על המשבר

האיש שעמד בראש ענקית מימון הדיור שקרסה, הופיע בפני ועדת החקירה שמינה הקונגרס האמריקני אמר: "הייתי המנכ"ל של החברה ואני מקבל את האחריות שלי לכל מה שקרה במשמרת שלי". דניאל מאד הוסיף כי "שיעורי אחזקת הבתים בבעלות היו גבוהים מדי לפני המשבר"

המנכ"ל לשעבר של פאני מיי, החברה הענקית ששולטת במערכת הפיננסית שמממנת את שוק הדיור בארה"ב, התנצל ביום ו' והכיר באחריות שלו לכשלונות החברה.

 

"הייתי המנכ"ל של החברה ואני מקבל את האחריות שלי לכל מה שקרה במשמרת שלי", אמר דניאל מאד בשימוע בועדת החקירה של הקונגרס שמונתה לחקור את המשבר הפיננסי של 2007 עד 2009.

 

לאחר שעסקיה התדרדרו ושוק הדיור חווה נפילה חופשית, פאני מיי הולאמה על ידי הממשל הפדרלי בספטמבר 2008 והושמה תחת שליטת הרגולטור יחד עם חברות אחרות כמו פרדי מאק. הקריסות של שתי החברות, ששתיהן מומנו על ידי הממשל כדי להרחיב את המימון בשוק הדיור, סימנו את נקודת המפנה בהיסטוריה שלהן בשוק הדיור האמריקני.

 

הקונגרס וממשל אובמה שעסקו בשנתיים האחרונות בהבראת וול סטריט ומערכת הבנקאות עדיין לא החליטו כיצד לפעול בהקשר לשתי סוכנויות המשכנתאות. ועדת החקירה לעניין הקריסה הפיננסית שאורגנה על ידי הקונגרס ערכה שלושה ימים של שימוע ציבורי שהתמקד בקריסות של 2007 עד 2008 בשוק איג"וח המשכנתאות שהצית את משבר האמון שכמעט שיתק את שווקי האשראי בעולם כולו.

 

מאד הודח מתפקידו כאשר פאני מיי הולאמה ובשימוע הוא התנצל וקיבל עליו את האשמה בגישה כנה ומלאת חרטה יותר מהבנקאים האחרים שהופיעו בפני הוועדה בעדויות הגנתיות וחמקניות. מאד אמר, כי שורש הבעיה של סוכנויות המשכנתאות היתה המודל העסקי שלהן. בשפל היסטורי של שוק הדיור, החברות לא יכלו לשמור על המנדט ההיסטורי שלהן לאזן בין "יעדים פיננסים" של צמיחה ורווחיות לבין "יעדי משימות" של אספקת נזילות ומימון לדיור לאמריקנים בעלי הכנסות נמוכות.

 

"רציתי לאזן בין המשימות לרווחים ככל שיכולתי להבין עם תמיכה מצד הרגולטור וקובעי המדיניות. זה כבר לא היה אפשרי החל מספטמבר 2008 ואני מצטער על כך", הוא אמר. "היו טענות לפיהן פאני מיי הכפיפה את משימותיה להשגת רווחיות גבוהה ואני כופר בכך. שיעורי אחזקת הבתים בבעלות היו גבוהים מדי לפני המשבר וכעת על הממשלה להחליט איזה תפקיד היא רוצה למלא במימון שוק הדיור".

 

ג'יימס לוקהרט, הרגולטור של פאני ופרדי לפני ההלאמה, אמר כי הקונגרס היה צריך לפעול מוקדם יותר. לדבריו, אם הקונגרס לא היה מחכה עד יולי 2008 כדי להעביר את החקיקה שכוונה להתמודדות עם המשבר בשוק הדיור, הנפילה לא היתה כה חמורה. בלתי אפשרי לומר האם התערבות מוקדמת היתה מונעת את המשבר ואת בועת הדיור אך ללא ספק הנזק היה קטן יותר", אמר לוקהרט.

פורסם לראשונה 09/04/2010 23:06

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פאני מיי משכנתאות
צילום: איי פי
מומלצים