שתף קטע נבחר

בנק ישראל: מתפתחת בועה באג"ח הקונצרניות

הבנק המרכזי מאשר כי הנהלתו דנה בנושא במסגרת דיוני הריבית לחודש אפריל: "עלתה השאלה האם המרווחים בהם מונפקות אג"ח קונצרניות משקפים באופן הולם את הסיכון של החברות המנפיקות"; המפקח על הבנקים נכח בדיון באופן חריג

בנק ישראל מאשר היום (ב') רשמית את הפרסום ב"כלכליסט" מה-31.3.10, בדבר חששות מהתפתחות בועה חדשה באגרות החוב הקונצרניות. הנהלת בנק ישראל דנה בנושא זה לפני שבועיים במסגרת דיוני הריבית לחודש אפריל, ואת פרוטוקול הדיונים מפרסם הבנק כאמור היום.

 

 

מהפרוטוקול עולה כי במהלך דיוני הריבית התייחסו חברי הפורום המצומצם של בנק ישראל (הגוף המייעץ לנגיד בנושא מדיניות הריבית) להתפתחות מחירי הנכסים, ובפרט למחירי הדירות. לדברי גורמים בבנק, בדיון "נידונו השפעתה של הריבית הנמוכה על התפתחות מחירים אלו, השפעת העלאה של הריבית עליהם והצורך לעקוב אחר התפתחותם של מחירים אלו ולהתייחס אליהם. כמו כן הייתה התייחסות להנפקת אגרות חוב קונצרניות בדירוגים נמוכים ואף ללא דרוג, ועלתה השאלה האם המרווחים בהם הן מונפקות משקפים באופן הולם את הסיכון של החברות המנפיקות".

 

חזקיהו נכח בדיון

סימן מובהק לחשיבות הרבה שמייחס בנק ישראל לנושא הבועה המתפתחת באגרות החוב הקונצרניות, לצד חששו גם מהתפתחות בועה במחירי הנדל"ן, הוא השתתפותו בדיון של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו.

 

חזקיהו אינו חבר בפורום המצומצם, המונה ארבעה חברי הנהלה בלבד, אולם בסדרת הדיונים האחרון הוא זומן לישיבות כדי להשמיע את דעתו בשורה של נושאים המדאיגים את הנהלת בנק ישראל: העלייה המהירה במחירי הנכסים במשק (דירות, אגרות חוב קונצרניות ומניות), התפתחות האשראי החוץ-בנקאי והחזרה להנפקת אג"ח קונצרניות באיכות נמוכה וללא דירוג, והאשראי שמעניקים הבנקים לקבוצות הרכישה בענף הנדל"ן.

 

על רקע זה המליצו כל ארבעת חברי ההנהלה לנגיד להעלות את הריבית ב-0.25%. פישר קיבל את המלצתם והעלה את הריבית לחודש אפריל לרמה של 1.5%. זאת למרות שחלק מהאינדיקטורים הכלכליים שפורסמו לאחרונה מצביעים על האטה מסוימת בהתרחבות הפעילות הכלכלית במשק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים