שתף קטע נבחר

זירת הקניות

השרים רבים על כסף - והביוב הצה"לי זורם לטבע

הממשלה אמורה הייתה לדון בהצעת השרים ארדן ולנדאו לחיבור 150 בסיסי צה"ל למערכת הביוב, שהייתה שמה קץ לשנים של הזרמת שפכים לטבע. אך המחלוקת הכספית לא נפתרה וההצעה לא תעלה. ברק ל-ynet: זה מטיל קיצוץ תקציבי בלתי נסבל בתקציב הביטחון. ארדן: האם טנק חשוב מאיכות המים?

מחלוקת קשה בין שר הביטחון אהוד ברק, לשר להגנת הסביבה גלעד ארדן והשר התשתיות עוזי לנדאו, מונעת הבוקר (א') דיון בישיבת הממשלה בנושא חיבור עשרות בסיסי צה"ל למערכת הביוב הארצית. הבסיסים ימשיכו, כפי שהיה במשך שנים, להזרים את השפכים שלהם לשטחים הפתוחים ולנחלים.

 

הממשלה אמורה הייתה לדון בהצעת מחליטים של השרים ארדן ולנדאו, במסגרתה תפעל מערכת הביטחון לחיבור הבסיסים בחמש השנים הקרובות, בסכום כולל של 400 מיליון שקלים. אך השר ברק אמר ל-ynet לפני הישיבה כי "יש מחלוקת גם נוהלית וגם תקציבית בנושא. אנו תומכים בחיבור אך יש מחלוקת וזה יעלה בהמשך, ולא כפי שתוכנן".

 

על פי נוסח הצעת המחליטים, משרד הבטחון היה שותף מלא ותמך במהלך, אך ביום שישי בבוקר שלח השר ברק מכתב התנגדות למזכיר הממשלה. "אני מתנגד להצעת המחליטים, שמטילה קיצוץ תקציבי נוסף לא מתוכנן ובלתי נסבל בתקציב הביטחון ועומדת בסתירה להחלטת הממשלה בעיין דו"ח גורדט, כמו גם בעניין התקציב הדו-שנתי", כתב ברק.

 

"לאחרונה מוטלים קיצוצים שונים ובלתי מתוכננים על תקציב הביטחון (הקמת הגדר בגבול הדרום וכו'), דבר אשר מעבר להיותו נוגד החלטות הממשלה, משיט עומס תקציבי משמעותי ובלתי סביר על מערכת הביטחון, המתמודד בימים אלה עם איומים ביטחוניים לא מבוטלים", הוסיף ברק. 

 

המכתב מאיר נקודה בעייתית בהתנהלות מזכירות הממשלה, שציינה לכאורה שמשרד הביטחון איננו מתנגד להצעה בעוד שבפועל מכתבו של ברק מעיד על כך שמערכת הביטחון אינה מוכנה לאמץ את המהלך. על רקע מחלוקת חריפה זו כינס הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו את השרים הרלוונטיים לפני ישיבת הממשלה ושמע מהם על תוכניותיהם. לאחר שהתברר שהמחלוקת חריפה מכדי להגיע לפתרון אמר נתניהו לשרים שלא יעלה אותה לדיון בישיבה.

 

בצאתו מהפגישה עם השרים וראש הממשלה אמר השר ארדן ל-ynet: "רק ביום רביעי האחרון הושג סיכום בין המשרדים לחיבור היסטורי של כל בסיסי צה"ל למערכת הביוב הארצית. חשבנו שמערכת הביטחון הפנימה את העובדה שאיכות המים בישראל לא פחות חשובה מלקנות עוד טנק או תותח. מסתבר שטעינו, ואין את התובנה הזו במערכת הביטחון. לצערי, מה שמוטל על כל ראש ראשות בישראל, אינו מקובל על מערכת הביטחון".

 

המשרד להגנת הסביבה הסכים להלוות כסף

הצעת המחליטים גובשה לאחר חודשים ארוכים של מחלוקת כספית, ודיונים בין המשרדים. לקראת הבאת ההחלטה לישיבת הממשלה הוחלט שהתקציב, שהיה אבן המחלוקת העיקרית, יילקח בחלקו ישירות מתקציב הביטחון ובחלקו כהלוואה של המשרד להגנת הסביבה, שתוחזר בהמשך על ידי מערכת הביטחון בתוספת ריבית של ארבעה אחוזים.

 

עוד על המחלוקת סביב חיבור מחנות צה"ל לביוב:

 

על פי ההחלטה, בין השנים 2010 עד 2014, ילווה המשרד להגנת הסביבה סכום של 135 מיליון שקלים. כאמור, השתתפות זו תועמד כהלוואה למשרד הביטחון אשר תוחזר במהלך השנים 2015 עד 2018, בריבית שנתית בשיעור ארבעה אחוזים, כאמור.

 

בהודעה ששיגר משרדו בשבוע שעבר, לקראת הדיון המתוכנן היום, אמר השר ארדן כי מדובר בהחלטה היסטורית "שמעידה שהמדינה מתחילה להבין את אחריותה על המפגעים הסביבתיים שהיא גורמת". גם שר התשתיות, עוזי לנדאו, בירך על החלטה ואמר: "אני שמח על הגשת הצעת מחליטים ליישום התוכנית הרב-שנתית לחיבור מחנות צה"ל לפתרונות ביוב... ואני מברך את המשרד לאיכות הסביבה, שהעמיד מתקציבו להבשלת תוכנית לאומית זו".

 

הסדרת הנושא התעכבה תקופה ארוכה בשל אי הסכמות על התקציב למימון המהלך ובשל דרישת משרד הביטחון להקצות לכך תקציבים נפרדים. זאת, על אף העובדה כי במשך למעלה משנה פעלה בנושא ועדה בין-משרדית שאף גיבשה תוכנית להסדרת מערך הביוב של מחנות צה"ל, על פי סדר עדיפויות ודחיפות. הסוגיה זכתה לביקורת חריפה גם מצד מבקר המדינה.

 

נוכח העיכוב הרב, התריעו במשרד להגנת הסביבה כי היעדר הטיפול בשפכים מסכן את מקורות המים, מהווה פגיעה חמורה בסביבה ובטבע וגם מסכן את בריאות החיילים. אולם, משלא עלה בידי אנשי המקצוע להגיע להסכמות, הוחלט בשיתוף עם משרד התשתיות להביא את הנושא להכרעת הממשלה.

 

מספרם של מחנות צה"ל שטרם חוברו למערכת הביוב עמד על כ-150, אך לאחרונה הושלם בהצלחה מהלך חיבורם של מספר בסיסים ברמת הגולן. כמו כן, בחלק ממחנות צה"ל קיימים פתרונות קצה ברמה מקומית, אך חלק ממתקני הטיפול ישנים, אינם עומדים בתקני האיכות הנדרשים ואין בהם פתרון לסילוק הקולחין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ביוב זורם לנחל באזור השרון. ארכיון
צילום: עידו ארז
טנק חשוב יותר מאיכות המים? ארדן
צילום: גיל יוחנן
מומלצים