שתף קטע נבחר

מהומות ועימותים בהלווית בני הזוג כהנא

מאות קראו "ברק רוצח" ואחדים קראו "להרוג את ברק". חלק מהם התעמתו עם השוטרים וניסו לפגוע בערבים ובעיתונאים. בכיר בפיקוד מרכז: במהלך הימים האחרונים אנו עדים לתופעות של מליציות פרטיות המסיירות בכבישים ואנחנו מאוד לא אוהבים את התופעה". איתמר בן גביר: "הפתרון הוא נקמה"

מהומות ועימותים אמש (יום א') במהלך מסע ההלוויה של בנימין וטליה כהנא בירושלים: במהלך הצעדה תקפו המשתתפים את ניידות השידור של ערוץ 2 וגלי צה"ל וניקבו את צמיגיהם של רכבים שהודבקו עליהם תוויות TV במטרה להגן על נוסעיהם, אנשי התקשורת כשהם נוסעים בשטחים. כמה עשרות מאנשי הימין התנפלו על חנויות שבעליהן "מעסיקים ערבים", לדבריהם. במהלך מסע ההלוויה נשמעו קריאות "מוות לערבים" ו"ברק בוגד".
למעלה מעשרים אלף איש השתתפו בהלוויה. אלפי משתתפים נאספו תחילה סמוך לישיבת "הרעיון היהודי". ברוך כהנא ספד לאחיו ולאביו מאיר כהנא: "אתם הוכחתם במיתתכם את מה שזעקתם בחייכם. צריך להוריד את הממשלה הזאת, שמנהלת מו"מ עם אוייבים על חשבון הדם של משפחתי ועמי. אין פטור מהחובה לנקום את דמם".
הדרישה לנקמה הייתה המוטיב המרכזי בהלוויה, על מודעת האבל הופיעה הכותרת "אל נקמות הופיע!" פעיל כך לשעבר, נועם פדרמן אמר כי "ההלכה אומרת שכאשר יהודי נרצח על קידוש השם על ידי גויים, קוברים אותו בבגדיו כדי שכל העם יראו, יזדעזעו וינקמו. שנאמר "כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו". פדרמן הדגיש בפני השומעים: "אל תגידו שהכוונה לקדוש ברוך. הוא הכוונה לכל אחד ואחד מאתנו, קחו את גורלכם בידיכם, הגיע הזמן לא רק לדיבורים אלא למעשים".
מאוחר יותר יצא מסע ההלוויה לדרך, כשחלק מהמשתתפים מתעמתים עם פרשי המשטרה ומנסים לאתר ערבים כדי לפגוע בהם. ברחוב שמואל הנביא צבאו מאות חרדים ופעילי ימין על חנות אביזרי רכב שבתוכה הסתתר פועל ערבי. ברחוב יחזקאל התנפלו האבלים על מכונית פרטית ובה שני ערבים. כשהגיע השיירה לרחוב קינג ג'ורג', פגעו משתתפי ההלויה בחנות 'מלך הפלאפל' בה מועסקים ערבים. לשיא הגיעו הדברים בסמוך לסופרמרקט ברחוב אגרון, כשמאות מפגינים ניסו להיכנס לסופרמרקט כדי לפגוע בפועלים ערבים. כעשרה שוטרים נפגעו קל מאבנים שהושלכו לעברם על ידי משתתפי ההלוויה, חמישה מפגינים נעצרו וארבעה מעובדי הסופרמרקט באגרון הוכו והותז עליהם גז מדמיע.
בסמוך לבית רה"מ ברחוב בלפור נעצרה השיירה והושמעו הספדים נוספים, אלפים צעקו "ברק בוגד", מאות צעקו "ברק רוצח". שלושה נערים שקראו להרוג את ברק הותקפו על ידי אחת הנשים במקום שהטיחה בהם שהם "שמפניות וסוכני שב"כ". משם המשיך מסע ההלוויה אל הר המנוחות, שם נטמנו בני הזוג כהנא בסמוך לקברו של הרב מאיר כהנא.

חשש בצה"ל

בעקבות הרצח של בני הזוג כהנא מביעים בצה"ל חשש לנקמה מצד המתנחלים בכפר תפוח ובישובי גב ההר, שנחשבים לגרעין הקיצוני שבקרב המתנחלים. "המתיישבים סופגים התקפות מזה מספר חודשים ועד עתה הם מתנהגים באיפוק רב ובאחריות. במהלך הימים האחרונים אנו עדים לתופעות של מליציות פרטיות המסיירות בכבישים ואנחנו מאוד לא אוהבים את התופעה", אמר גורם בכיר בפיקוד מרכז. "עכשיו יש סיכוי שמישהו מהם יחליט לקחת את החוק בידיים, והוא יותר סביר מבפעמים הקודמות".
בהערכת מצב שקיים פיקוד המרכז בעקבות הפיגוע הביע גורם בפיקוד מרכז חשש כי מתנחלים תושבי גב ההר עלולים לבצע פיגועי ירי לעבר מכוניות פלסטיניות, בדומה לפיגועי ירי שמבצעים פלסטינים לעבר ישראלים.
לצד תרחיש זה הועלו תרחישים של קיצונים בודדים שעלולים לבצע מעשי טירוף, בדומה לטבח במערת המכפלה. בצה"ל מתכוננים גם לאפשרות שמתנחלים ישתתפו בהפרות סדר בהיקף נרחב, שבמהלכן יפגעו בפלסטינים וייכנסו לכפרים שונים.

"זה זמן למעשים"

ראשי תנועת כ"ך לשעבר הגיבו בזעם על הפיגוע. ראשי התנועה העריכו כי בימים הקרובים יוצאו צווי מעצר מנהליים נגד חלקם.
ברוך מרזל אמר: "זה לא זמן לדיבורים זה זמן למעשים. הר הבית ורצח בנו של כהנא הם ערבוב החומרים הכי מסוכן שיש". איתמר בן גביר אמר: "עשר שנים אחרי שנרצח אביו הרב מאיר כהנא נרצח גם הרב בנימין כהנא. האבסורד הוא שהאנשים האלה, שכל כך צדקו וכל כך אמרו את האמת, דווקא הם זכו לרדיפה משפטית ולפסילה של החוק". בן גביר הוסיף: "אנחנו כמובן לא שותקים וחושבים שהפתרון הוא נקמה, מלחמה ומהפיכה. שרון וברק הם אותו הדבר, לא שווים, מתרפסים ועושים וויתורים לערבים שמביאים לפיגועים".
מספר חוקרי שב"כ הגיעו לביה"ח הדסה עין כרם, כדי לתחקר את בנות משפחת כהנא בעקבות הפיגוע. פעילי כך שהיו במקום, חבריו של בנימין זאב כהנא, תקפו את חוקרי השב"כ והטיחו בהם כי הם אלו שרצחו את כהנא במשך כל חייו והתנכלו לו.
"איבדתי ידיד קרוב, אח ורע", אמר פעיל הימין הקיצוני טירן פולק, שהביע תרעומת על העובדה שתנועת כך שהוצאה מחוץ לחוק נחשבת עדיין לתנועת שוליים קיצונית: "במציאות שנוצרה היום קשה ואין על מי לסמוך, ואני אומר - במלחמה כמו במלחמה. הבחירה היום היא בין חמור עיוור וצולע (ברק) לבין חמור צולע (שרון)".
פולק הוסיף: "אנחנו כבר שנים חוזרים ואומרים שזו לא הדרך, שני מנהיגי תנועתנו, אב ובנו, נרצחו על ידי ערבים, ועדיין אנחנו מוכרזים כארגון טרור, אי אפשר לתת למצב הזה להמשך, אנחנו לא יכולים להיות ברווזים שאפשר לעשות להם הכל".

זעם בימין

בתגובה לפיגוע נמסר מיו"ר הליכוד אריאל שרון, כי "הפיגוע הוא חלק ממלחמה יום יומית בישראל, הטרור פוגע באנשים חפים מפשע ומטיל אימה על הציבור. המצב הביטחוני החמור מחייב לרכז את כל המאמצים למיגור הטרור, רק אחדות לאומית רחבה ועמידה נגד הטרור תבטיח שלום וביטחון. ביום טראגי זה קיבלנו הוכחה כואבת שהטרור לא מבדיל בין תל אביב לעופרה, בין חילוני לדתי ובין ימין לשמאל. העם בישראל מאוחד בדרישה להחזיר את הביטחון. אני מקווה שהממשלה תתפנה מעיסוקי הבחירות ותימצא את העוז להגיב בצורה נחרצת נגד הטרור ושולחיו, ולא כפי שראש הממשלה החליט לפני שבוע להפסיק את הפעילות נגד הטרור בניגוד להמלצות כל גורמי הביטחון".
"זה פיגוע קשה וכוחות צה"ל יעשו ככל שביכולתם במלחמה נגד הטרור", אמר ראש הממשלה ברק בתגובה, בראיון ב"קול ישראל". ממטה ברק נמסר בתגובה להתקפות הימין על ראש הממשלה בעקבות הפיגוע: "הימין הקיצוני, תוך הסכמה שבשתיקה מצד שרון שמזכירה את נאומו בכיכר ציון, עוסק בהסתה פרועה נגד ראש הממשלה אהוד ברק. ראוי היה ששרון והימין הקיצוני יגלו אחריות בזמן שראש הממשלה פועל להביא קץ לסכסוך הדמים".
ממועצת יש"ע נמסר כי "אהוד ברק ושלמה בן עמי אחראים באופן אישי לפיגוע ולדם הנקי שנשפך הבוקר. כל זמן שהשניים מחזרים אחר ערפאת ומנהלים מו"מ עם הרוצח דחלאן הם משדרים אור ירוק לטרור ומעודדים רצח יהודים. דמנו הפך הפקר ואנו משלמים את מחיר הקמפיין של ברק לראשות הממשלה".

זהירות מהשב"כ

הרב זלמן מלמד, רבה של בית אל ויו"ר ועד רבני יש"ע, מזהיר את הציבור הימני מהאפשרות "שהשב"כ יזום פעולות אלימות כדוגמת התנקשות באנשי השמאל".
הדברים הובאו בערוץ 7 במסגרת הודעת ההבהרה של הרב מלמד שנועדה למנוע פרשנות לא נכונה לדברים שאמר ביום חמישי האחרון בכנס רבנים למען הר הבית. בכנס, בו השתתפו חשובי הרבנים של הצינות הדתית, אמר הרב מלמד דברים שפורשו בתקשורת כהתרת פעילות אלימה: "הממשלה שברה את כל הכלים, עברה את כל קווים האדומים ואנחנו צריכים ללחום במסירות נפש, כפשוטה".
בהמשך דבריו בכנס הרבנים הרב מלמד אף תקף בחריפות את ראש הממשלה אהוד ברק, וכינה אותו "מטומטם" ואמר כי "שקרן זו תכונה אצלו". הרב מלמד ציטט את המשנה האומרת כי "עז פנים לגיהנום" ואמר כל ברק כי הוא עז פנים, "המשנה כבר קבעה את מקומו".
בהודעת ההבהרה של הרב מלמד נאמר כי "הוא קורא לציבור להזהר מפרובוקטיבים מסוגו של אבישי רביב. במצב הנוכחי, כששלטון השמאל מתמוטט, יש לחשוש שהשב"כ יזום פעולות אלימות כגון התנקשות באנשי שמאל, במטרה לייצב את שלטונו", וקרא לציבור "שלא להתפתות לפרובוקטורים הללו".

בכתיבת הידיעה השתתפו עלי ואקד וענת רואה

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום : רפרודוקציה
כהנא. האח קרא לנקום
צילום : רפרודוקציה
צילום איי פי
מסע ההלוויה בירושלים
צילום איי פי
צילום איי פי
המכונית המרוסקת של משפחת כהנא
צילום איי פי
מומלצים