שתף קטע נבחר

אוסטריה בוחרת: הימין הקיצוני בונה על 'אמא רייך'

בגרמניה אכולת רגשות האשם זה לא היה קורה. באוסטריה - מולדתו של אדולף היטלר וארצם של קורט ולדהיים ויורג היידר - צפויים להצביע אחד מחמישה אזרחים לאשה שנתפסה מכחישה את קיומם של תאי הגזים בשואה ומזמרת את המנון האס-אס

נשיא אוסטריה, היינץ פישר, לא מודאג. הוא מתעורר היום (א') לבחירות שבהן הוא המנצח הוודאי, ובכל זאת, הרוחות סוערות. שם אחד שלט במערכת הבחירות לנשיאות: ברברה רוזנקרנץ.

 

המועמדת מטעם מפלגת החירות, בת 51, אמא לעשרה בעלת מראה של עקרת בית ושיער מאפיר, אולי לא נראית כיורשת הטבעית של הלאומן הקיצוני בן מפלגתה, יורג היידר, אך בחודשים האחרונים הצליחה לסחוף אחריה אוסטרים רבים באמצעות נאומים נרגשים עם ניחוח ניאו-נאצי מובהק. האווירה האנטי-איסלאמית, הפחד ממהגרים והגעגוע לימים שבהם הכל היה ברור יותר, צפויים להוביל אותה למקום השני בבחירות, ולהשיב את מפלגתה לימי הזוהר שלה.

 

דקה 07:10 - שירת המנון האס-אס: 

 

ברברה רוזנקרנץ ובעלה הורסט הם תושבי העיירה שבה התקיים משפטו של "המפלצת" יוזף פריצל. הורסט הוא חבר

במפלגה הניאו-נאצית NDP, שהוצאה אל מחוץ לחוק, ועומד בראש ארגון המסייע לפעילים ניאו-נאצים בכלא. עשרת ילדיהם המשותפים, כמו גם הכלב המשפחתי, זכו כולם לשמות אריים מובהקים, מהסוג שאדולף היטלר עודד את הגרמנים להעניק לילדיהם בתקופת הרייך השלישי.

 

לצד התבטאויותיה למען שינוי החוק האוסר הכחשת שואה והאמירה (שלטענתה הוצאה מהקשרה), לפיה תאי הגזים במחנות ההשמדה הם המצאה, המבוכה התקשורתית הגדולה ביותר שאליה נקלעה הגיעה בעקבות סרטון שבו היא נשמעת שרה את השיר שהפך להמנון פלוגות האס-אס במסיבה שנערכה בחצר ביתה.

 

יהודי אוסטריה: "זלזול בקורבנות השואה"

רוב התומכים של רוזנקרנץ הם תומכי היידר, שחיפשו מנהיג חדש. צעירים יותר ופחות, מתנגדי האיחוד האירופי והגלובליזציה, אנשים שחשים אולי שאוסטריה לא התשחררה מהכיבוש הנאצי בתום המלחמה, אלא ירדה מגדולתה. אחד מתומכיה העיקריים הוא המוציא לאור של העיתון הנפוץ במדינה "קרונן צייטונג", שתיאר אותה כ"אמא אמיצה שתהיה נשיאה טובה לאוסטריה".

 

העיתון סיפק לה רוח גבית במאבקיה האנטי-אירופיים ולמען מדיניות הגירה נוקשה, שתכלול בין היתר את סגירת גבולותיה המזרחיים של אוסטריה. הופעותיה בעצרות בחירות לצד יו"ר מפלגת החירות, היינץ כריסטיאן שטראכה, ממשיכו הנאה והדומה יותר של היידר המנוח, נועדו לגייס את תמיכתם של צעירים ומבוגרים כאחד.


רוזנקרנץ עם שטראכה. "תזוזה מבעיתה ימינה" (צילום: AFP)

 

בממשלה ובקרב המפלגות האחרות, החשש העיקרי הוא שעלייתה של רוזנקרנץ פוגעת בתדמית של אוסטריה ויוצרת מראית עין של מדינה שמעדיפה אידיאולוגיות קיצוניות ועמדות מיושנות על פני קבלה בקהילה הבינלאומית. אצל יהודי אוסטריה, הביקורת נוגעת למספר הגדול של אוסטרים שמביעים תמיכה במועמדת הקיצונית, והם הבהירו כי המרוץ שלה לנשיאות הוא מעשה שמזלזל בעשרות אלפי היהודים האוסטרים שנרצחו בשואה ושולח מסר מעליב לצאצאיהם. ארגון יהודי

גרמניה התריע כי העובדה שרוזנקרנץ היא היריבה העיקרית של הנשיא פישר מעידה על "תזוזה מבעיתה של האוסטרים ימינה".

 

ככל שיום הבחירות התקרב והתברר שגם אם לא תזכה בנשיאות, רונקרנץ תרשום לעצמה ניצחון סמלי, התרבו הקולות נגדה מכל קצוות המפה הפוליטי וגם בתוך מפלגתה שלה. אך אחת האמירות הנחרצות שייכת לבעל הטור וולפגנג פלינר מהעיתון "אוסטרייך", שכתב כי "אם הסבתא הנאצית תהיה נשיאה, יהיה זה אסון לאוסטריה. זה ישים אותנו בקבוצה אחת עם איראן, צפון קוריאה ולוב". באחת ההפגנות נגדה בשבוע שעבר, ביטא מפגין את החשש הגדול ביותר מרוזנקרנץ. "היא ההוכחה לכך שאוסטריה לא למדה מהעבר", הוא אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוזנקרנץ. שמות אריים לילדים ולכלב
צילום: AFP
יורג היידר. יורשת למנהיג שנהרג בתאונה?
צילום: רויטרס
מומלצים