שתף קטע נבחר

לראשונה בישראל: 2 השתלות לב מלאכותי ביום

שני חולים צעירים בבית החולים כרמל ניצלו ברגע האחרון: לאחר שלא נמצא בעבורם לב, עברו השניים השתלת לב מלאכותי באותו היום - שיא ישראלי בתחום. מומחה: "המצב שבו אין לבבות אדם להשתלה לא יכול להימשך. הלב המלאכותי יחליף בעתיד את השתלת לב האדם"

המחסור העצום בתרומות איברים בעולם וגם אצלנו, מביא לחיפוש פתרונות זמניים: בשנים האחרונות תופסות תאוצה השתלות של לב מלאכותי, המחליף לכמה חודשים עד מספר שנים בודדות את הלב הפגום עד למציאת לב אדם להשתלה. בארץ השתלה כזו עדיין נדירה, אך בבית החולים כרמל בחיפה הושתלו לאחרונה שני לבבות כאלו ביום אחד - אירוע ראשון מסוג זה בישראל. יש לציין כי השתלת הלב המלאכותי אינו פותר את בעיית המושתלים לטווח הארוך, וכי שניהם יזדקקו להשתלת לב אדם בעתיד.

 

החלטה מהירה - ופעילות קדחתנית של הצלה

המושתל הראשון הוא חיים אבוחצירא, צעיר בן 29 מנהריה. אבוחצירא חש לפני כחודש קוצר נשימה וחולשה. הוא הובהל לבית החולים ,שם אובחן כסובל מדלקת

חריפה ופתאומית של שריר הלב. דלקת זו פגעה אנושות בשריר הלב, ואבוחצירא הוקפץ לרשימת הנזקקים להשתלת לב.

 

"מדובר במקרה נדיר בבחור כל כך צעיר", סיפר ד"ר עופר אמיר, מנהל היחידה לאי ספיקת לב בבית החולים כרמל ובמחוז חיפה והאחראי לטיפול בשני המושתלים, "תפקוד הלב של חיים הגיע ל-15% בלבד מתפקודו הרגיל וכל הטיפולים התרופתיים שנתנו לא הצליחו להחזיק אותו".

 

המטופל השני, שי בן אילוז בן ה-39 מטירת הכרמל, לקה באוטם לב נרחב וסבל בעקבותיו מאי ספיקת לב. מצבו הלך והידרדר במהירות והוא המתין נואשות להשתלת לב אדם. בשל המחסור בתורמי איברים, החליטו פרופ' דן ערבות, מנהל המחלקה לניתוחי לב וחזה וצוותו, כי השתלת לב מלאכותי היא הפתרון היחיד שיכול להציל את שני הגברים.

 

כשנפלה ההחלטה על הצורך הדחוף בהשתלות, החלה פעילות קדחתנית בבית החולים שכללה התגייסות של מחלקות רבות, ביניהן בנק הדם, יחידת הזיהומים, מחלקות הקרדיולוגיה וניתוחי הלב, טכנאים ואחיות.   


ישובים: אבוחצירא ובן אילוז. עומדים: ד"ר אמיר, פרופ' ערבות והמרדים ד"ר אריק עדן (צילום: אלי דדון)

 

"אין על המדף אף לב להשתלה"

שני הניתוחים המורכבים בוצעו על-ידי פרופ' דן ערבות באותו יום, אחד לאחר השני. כל ניתוח ארך כחמש שעות, במהלכם הושתלו בכל אחד מהחולים לב מלאכותי מסוג 2 Heart Mate עשוי טיטניום. גודלו של הלב המלאכותי החדיש כגודל טלפון נייד, והוא מושתל בתוך בית החזה. לב כזה מהווה תחליף ללב האדם והמושתל יכול ללכת ולבצע פעילות גופנית שגרתית, כשרק סוללות קטנות על חגורת מכנסי המטופל נותנות את האנרגיה לפעולת הלב המלאכותי. הלב עובד כמשאבה, בדומה לפעילות הלב האנושי, שואב דם מכל אברי הגוף ומזרים דם לריאות ולשאר הגוף. כל לב כזה שוקל 300 גרם, ודוחף את זרם הדם לכל הגוף במהירות של 9,000 סיבובים לדקה.

 

בינתיים עברו שני הניתוחים בהצלחה, ושני המושתלים מחלימים במחלקת ניתוחי

לב. "בישראל ממתינים כיום מעל 120 חולים במצב קשה שזקוקים להשתלת לב דחופה", אומר ד"ר אמיר, "אין על המדף אף לב להשתלה. גם מדינות העולם אינן ממהרות לתת לנו לבבות להשתלה, בעיקר בשל המרחק וחוסר יכולתנו להחזיר להם לבבות בתמורה".

 

"מדובר בטכנולוגיה מאוד מתקדמת שמשתפרת ומשתכללת כל הזמן", מסביר פרופ' ערבות, המשמש גם יו"ר איגוד מנתחי הלב והחזה בישראל, "בשל מצוקת האיברים אני צופה ומאמין שבעוד מספר שנים לא גדול יחליפו השתלות הלב המלאכותיות את השתלת לב האדם. המצב שבו אין לבבות אדם להשתלה לא יכול להימשך וזה דוחף את כל תעשיית הללבות המלאכותיים לקראת מציאת פתרון טכנולוגי מלא להשתלות הלב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השתלת הלב המלאכותי בבי"ח כרמל
צילום: אלי דדון
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים